سینماسینما، هومن منتظری
برخلاف اکثر فیلم های جشنواره که انگاری ماهیت و همه دلیل ساخته شدن آنها وسوسه نمایش تک ایده یا تک موقعیتی است که همان هم به درستی بسط داده نمیشود و لابه لای پرگویی ها و طفره رفتن ها از قصه اصلی الکن می ماند، فیلم شنای پروانه مبهوت ایده یا موقعیتی خاص نمی شود. فیلم در طول یک داستان خطی در دل آدم ها و موقعیت هایی عجیب و غریب و پر از ایده های جذاب با غافلگیری های تمام نشدنی پیش میرود و به خوبی قصه اش را تعریف می کند. حجت برای یافتن حقیقت آن چیزی که بر سر برادر و خانواده اش آمده، سفری را در دل همان جغرافیایی که به آن تعلق دارد آغاز میکند. آدم هایی را میبیند که همانقدری که برایش آشنا هستند پس از یافتن حقیقت درباره شان غریبه میشوند و همین غریبه شدن تحولی در شخصیت او پدید می آورد. اویی که برای نجات برادرش آمده، در انتها به سبک و سیاق همان جغرافیا عدالت را خودش به تنهایی اجرا می کند.
فعالیت در سینمای مستند و همزمان شناخت بالای کارگردان از آدم های قصه اش و جایی که از آن می آیند باعث شده تا با به کارگیری جزییات در گریم و صحنه پردازی، خرده داستان های متعدد و متفاوت و درعین حال عجیب ولی باورکردنی را روایت کند که در دنیای خودشان اصالت دارند و باورپذیر هستند. قصه کوتاه شاپور و اشکان، اینکه از قماش هاشم نیستد، گردن کلفتی ندارند و زورشان نمی رسد، ولی به زعم حجت میتوانند خطرناک تر باشند. آنها همچون کرم خاکی تصویر میشوند که سرشان توی کار خودشان است و به واقع آنچیزی که مینمایند نیستند. یکی کاری که در دخمه اش میکند را کاور کرده است دیگری چهره و ماهیتش را. دیالوگ هایی که به پرگویی کشیده نمیشود و در همان زمان کم درشناخت آن ها و دادن اطلاعاتی درباره هاشم و ارتباطشان با او موثر است. اساسا انگاری هرچیزی که در قصه مطرح میشود هرچند جزیی در قصه کلی تاثیر دارد. همه چیز در روایت انگاری به اندازه است. خشونت وحشتناکی هم که نمایش داده میشود، از دل قصه بیرون نمیزند و باورپذیراست. همچون شوخی های به جای فیلم که در دل همان لحظات جدی و پرتنش به دل مینشیند و به لودگی کشیده نمیشود.
درمیان این قصه پروپیمان با عناصر و جزییاتی بجا و با همه آدم های عجیب و جذابش، فیلم کمی ازخود قهرمانش غافل میماند.حجت را همراهی میکنیم ولی به اندازه کافی به او و خلوتش نزدیک نمیشویم، همین باعث میشود خودش و قصه اش کمرنگ شوند. شاید دلیلش اینست که حجت به اندازه بقیه عجیب و غریب نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش