«گیر دادن» تنها تعبیری است که میتواند، در بحث امروزم، حق مطلب را ادا کند. در اموری که بدحجابی و تهاجم فرهنگی و توهین به ارزشها خوانده میشوند، در واقع امر و بنا بر شواهد و قراین بسیار، کسی امر به معروف و نهی از منکر نمیکند بلکه با چشم باز میگردد تا از حریفش آتو بگیرد. «ما» به همدیگر گیر میدهیم، گیر سهپیچ هم میدهیم و گمان میکنیم که این «گیر»ها به زودی زود به دردمان خواهند خورد و در رقابت سیاسی به کارمان خواهند آمد. عین دسترشته، باید تا آنجا که میتوانی از حریفت «بُل» بگیری و تا آنجا که مقدور است بل ندهی.
بل را میتوانیم به آتو، به بهانه، به وقوف بر نقطه ضعف طرف مقابل و چیزهایی از این قبیل تعریف کنیم اما همه اینها تهش چیزی نیستند جز همین شادی کودکانه که «یه بل داریم، دوسش داریم.» به یک نمونه اشاره کنم بهتر منظورم را ملتفت میشوید: بعضی از اهالی سینما برای شرکت در جشن حافظ، لباسهایی پوشیدهاند، یا آرایشهای غلیظی کردهاند که به ذایقه بعضی برادران خوش نیامده، غیرتشان جریحهدار شده… چیزهایی که در همین دو، سه روز این طرف و آن طرف نوشتهاند و عکسالعملهایی که از خود نشان دادهاند از دور شبیه -یا یادآور- رفتار و گفتار برادران غیوری است که به ناموس خود حساسند؛ بعضی مردها غیرتی هستند و نمیتوانند ببینند که ناموسشان لباس نامناسب پوشیده یا با غریبهها هر و کر کرده. اگر مثل من در جنوبشهر بزرگ شده باشید انبان خاطراتتان پر است از دعواهای غیرتی. برادران رگ گردنشان عین تیر چراغ برق باد میکرد وقتی میفهمیدند که خواهرشان پای بیجوراب به بقالی رفته یا به سلام پسر غریبه علیک گفته. قدیم، برادرها آنقدری که سر خواهر خود غیرت داشتند سر زن و بچه خود نداشتند؛ بلکه زورشان به زن و بچه نمیرسید.
اما دیوار خواهر همیشه کوتاه بود و میشد نوکش را چید و… روی حساب همین تداعیهاست که میگویم شاید چنین استنباط شود که برحسب عادتهای قدیمی عِرق غیرت رفقا جنبیده، اما خوب که نگاه کنی میبینی تمام این شلوغکاریها و فریاد واغیرتا سردادنها چیزی بیش از «گیر دادن» و «بل گرفتن» و «یه بل داریم دوسش داریم» نیست. به باطن ماجرا که نگاه کنی میبینی به هیچوجه بحث غیرت و نگرانی برای ناموس و از این قبیل مطرح نیست. همه اینها را که این دوستان مصداق بدحجابی عنوان کردهاند ضربدر صدش بکنید و چند مرحله شدیدتر و غلیظترش بکنید در برابر لباس پوشیدن، بلکه نپوشیدن تتلیتیها قطرهای است در برابر اقیانوس. من البته در اینجا نه تتلیتیها را تقبیح میکنم و نه به رفتارشان ایراد میگیرم. اصلا فکر نکنم خداوند چنین اختیاری به من داده باشد که به پوشاک و نوشاک دیگران گیر بدهم و قضاوتشان کنم. خیلی هنر داشته باشم قاچ زین خودم را بچسبم که در این تند باد حوادث از اسب و اصل نیفتم.
منتها عرضم این است که اگر بحث غیرت و حفظ عفت و مقابله با تهاجم فرهنگی مطرح است دیدن این برادرمان و همراهانش اولیتر است. گر حکم شود که مست گیرند، فقط چهارتا سینمایی را که نباید دید. اگر واقعا دغدغه اصلی «امر به معروف و نهی از منکر» است پس چرا کسی به سراغ بددهنهایی که به پیج مردم غریبه حمله میکنند و آبروی ایران و اسلام را میبرند، نمیرود؟ اگر واقعا غیرت دینی وادارتان کرده که د…ثها را شناسایی کنید کافی است سر بچرخانید و ببینید چه د..ثهایی آبروی مملکت و انقلاب را بردهاند و میبرند. سرتاسر متن «د… ث کیست» هیچ رنگی از رفتار دینی و سیره بزرگان و از این قبیل ندارد. با این لحن حرف زدن آیا دارید جلوی – به زعم خودتان- گناهی را میگیرید؟ آیا دارید با استفاده از این لحن خوش، خواهران و برادران خود را دعوت به اسلام میکنید؟ کیست که نداند در پس این مقابلهها رقابتهای سیاسی خودنمایی میکند؟ اتفاقا میخواهم بگویم رقابت سیاسی مادامی که در چارچوب رقابت سیاسی باشد نه بد است و نه قبیح و نه زشت. همانطوری که همهجای دنیا رقبای سیاسی از هم گاف میگیرند و پروندههای هم را رو میکنند، خوب است که شما هم این کار را بکنید.
شما فیش حقوقی رو کنید و آنها مدارک اختلاس. شما ص.ح رو کنید و آنها ب. ز… حتی در رقابت سیاسی هم میشود افتضاحات اخلاقی را رو کرد. خیلی هم جذاب و قابل تامل و عبرتآموز خواهد بود که پته هم را روی دایره بریزید و از همدیگر بل (آتو) بگیرید و به هم گیر بدهید.
اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





