سینماسینما، ایلیا محمدی نیا
خانه در فرهنگ و قاموس مشترک مردمان این گیتی فارغ از این که در چه جغرافیایی نفس می کشند و در چه فرهنگی شکل می گیرند و وام دار چه آیین و مسلکی هستند جایی است که باید سرپناهی برای یگانهگی و وصل باشد.
مریم سعیدپور در عکس های خود این تعریف جهانی را به چالشی بزرگ کشانده است. به نظر او اگر عشقی در میان نباشد آدم ها هریک در این خانه ی مشترک در چارچوب تنهایی خود در زیر یک سقف تنها زندگی را میگذرانند.
خانه در عکسها تنها شمایلی از زیست مشترک دارد، اما در واقع، گویی تنها جاییست برای رفع خستگی و گذراندن عمر.

اقامتگاهی است برای گذران تنهایی آدمهایی که در خارج از چارچوب در خانه، خود را در پوشش لباسهایی جذاب می پوشانند. که تنهایی شان دیده نشود.
و البته برای آنها به قول فروغ فرخزاد:
«زندگی شاید افروختن سیگاری باشد در فاصله ی رخوتناک دو هماغوشی»
در کنار هم زیر یک سقف هستند اما در دوقاب متفاوت از هم. با هم هستند و در عین حال با هم نیستند تو گویی همدیگر را نمی بینند به قول حضرت سعدی:
«ما با توایم و با تو نه ایم اینت بوالعجب
در حلقهایم با تو و چون حلقه بر دریم»
اما به قول فروغ فرخزاد باید پذیرفت :
«سخن از پیوند سست دو نام
و همآغوشی در اوراق کهنهٔ یک دفتر نیست
سخن از گیسوی خوشبخت منست
با شقایقهای سوختهٔ بوسهٔ تو
و صمیمیت تن هامان، در طراری
و درخشیدن عریانیمان
مثل فلس ماهیها در آب
سخن از زندگی نقرهای آوازیست
که، سحرگاهان فوارهٔ کوچک میخواند»
هنرمند، در طراحی صحنه و طراحی لباس و همچنین چیدمان درست بازیگران به خوبی توانسته تنهایی آدمها را در هر قاب عکسهایش به صورت مجزا به تصویر بکشد و در عین حال هریک از عکسها به تنهایی در القای این مفهوم موفق عمل کردهاند.


لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





