جواد طوسی حقوقدان و منتقد سینما در یادداشتی وضعیت مواجهه افراد، هنرمندان و منتقدان ر با اتقافات روز نقد کرد.
به گزارش سینماسینما، طوسی در صفحه آخر «اعتماد» نوشت: همواره سعی داشتهام در سختترین و غیرقابل تحملترین شرایط، واقعبینانه با مسائل برخورد کنم و بپذیرم هر دوره قواعد و اقتضائات خودش را دارد. اما بعضی اوقات حسابی کم میآورم و به این نتیجه میرسم که بعضیها مثل وصله ناجورند و به درد این زمانه نمیخورند. وقتی پایبندی به اصول و پایههای اخلاقی را عین بلاهت و امُل بودن بدانند، وقتی فاتحه رفاقت و دوستیهای بیشیله پیله خوانده شده باشد و حسابگری و زیروروکشی و روحیه کاسبکارانه جایش را بگیرد، حق داری قاطی بکنی و به یک آدم منزوی و غُرغُرو و بدقلق و اسلوموشن تبدیل شوی. دیگر در این آشفته بازار نمیدانی که چه کسی با تو روراست است و چه کسی دارد سر کارت میگذارد و از تو بهرهبرداری میکند. همه چیز ادا و سیاهکاری و شوآف… هر سوژه و اتفاق و رویداد بهانهای است برای خودنمایی و تخلیه کردن و بیان جملات قصاری که اعتقادی پشتش نیست. کریسمس و آغاز سال نوی میلادی، مرگ یا تولد فلان هنرمند، نویسنده و شاعر، روز ولنتاین، اعیاد و روزهای وفات و شهادت و ایام سوگواری فرصتی است برای ردیف کردن یکسری جملات کلیشهای که رفتهرفته جای صحبت رودررو و تماس تلفنی و تازه کردن دیدارها را گرفته… با همین لاس زدن نصفه نیمه و بیقواره در تلگرام و فضای مجازی دلمان را خوش کردهایم که ارتباطهای اجتماعی را با ابزار و ادبیات و قواعد این زمانه حفظ میکنیم و سراغ همدیگر را میگیریم.در حجم انبوه مراسم تدفین و ترحیم، فقط میآییم خودی نشان میدهیم و برای خالی نبودن عریضه یک دالی میکنیم و در حین مرثیهخوانی و تلاوت قرآن و سخنرانی با بغلدستیمان از همه چیز میگوییم به جز شخص متوفی و بعدش وسط صحبتهای متداول و یکنواخت واعظ روحانی ترجیح میدهیم زود شاخ را بکشیم و برویم به کار و زندگیمان برسیم و فاتحه…
خب این بکوب بکوب در ترافیک عذابآور و دیوانهکننده تهران و رساندن خود به مسجد شهرک غرب و مسجد نور سعادتآباد و میرداماد و کارگر شمالی و هفتتیر و… برای یک حضور تلگرافی و نیومده رفتن،چه ضرورت و فضیلتی دارد؟
این شیوه مرضیه خود گولزننده، در بسیاری از امور روزمره جا افتاده و شده کارمان! از آن طرف آنقدر مرگ و میر و سرطانهای جورواجور در سنین مختلف زیاد شده که دیگر احساسی در برابر مرگ آدمها نداریم و این احتمال میرود که به زودی مجالس ترحیم به یک ساعت یا کمتر در این عصر مدرن تقلیل پیدا کند. دیگر «انا لله و انا الیه راجعون» و «بازگشت همه به سوی اوست» و «درگذشت هنرمند و فرهیخته گرامی…»، پای ثابت گروههای تلگرامی شده و خیلی زود همه چیز رنگ عادی به خود میگیرد و… نفر بعدی نبود؟ در این شلوغی و اغتشاش و بازار داغ هماغوشی با مرگ و روابط فرمالیته و باری به هر جهت، انگار زندگی و مرگ و سلام و علیک و روابط اجتماعی، دیگر آن حس و حال و عمق همدردانه را ندارد. همه چیز در سطح و شکلی تصنعی و متظاهرانه و باسمهای… چند شب قبل در مجلس یادبودی برای دوست و همکار عزیزم «محسن سیف» در خانه سینما، من و یکی دیگر از سخنرانان که با نظم و نثر دم از رفاقت و همدلی و هوای یکدیگر را داشتن میزدیم، بعضی از مستمعین در سکونت به ریشمان داشتند میخندیدند و گویی در دلشان میگفتند: «برو بابا تو هم دلت خوشه ها…» این است حکایت غریب روزگار ما.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالحسن داوودی و جواد طوسی از نقاط قوت و ضعف جشنواره فیلم فجر می گویند
- از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/یادداشت جواد طوسی درباره حسین عرفانی
- جواد طوسی :چرا ما از ژانر کمدی فقط شکل بزن برویی اش را بلدیم؟
- رنج و سرمستی/یادداشتی از جواد طوسی
- قافیهباختگان ته خط /یادداشتی از جواد طوسی
- ده دقیقه با محسن سیف/ویدیو
- مراسم یادبود محسن سیف در خانه سینما برگزار می شود
- بهروز شعیبی: قبل از ساخت «سیانور»، «گوزنها» و «کندو» را دوباره دیدم
- قاپیدن بهار از منقار کلاغ؛ بهاریه معروف مرحوم محسن سیف – بخش دوم/ صوت
- قاپیدن بهار از منقار کلاغ؛ بهاریه معروف مرحوم محسن سیف – بخش اول/ صوت
- زالوهای سلفی و تنهایی آقای نویسنده
- پیام رییس سازمان سینمایی به مناسبت درگذشت محسن سیف
- بازهم لنز دوربینها به سمت شما نچرخید آقای سیف!
- تشییع پیکر منتقد پیشکسوت از خانه سینما
- به یاد مرد بزرگی که پر زد و رفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





