سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
سی و هشتمین قسمت سریال «دل» هم عرضه شد و مخاطب را دچار حیرت و شگفتی دوباره کرد. حیرت از این که این چه شیوه فیلمنامه نویسی و چه سبک فیلمسازی است؟ این که یک شخصیت را چندین و چند قسمت به حاشیه ببری و در حد یک آدم کودن جلوه بدهی و بعد در یک قسمت بخواهی شخصیت او را همچون کارآگاهی زبردست ارتقاء ببخشی؟ شخصیت آرش (حامد بهداد) در طول سی و چند قسمت، ظاهراً به دنبال پاسخ سؤال مهمی می گردد اما آن قدر منفعلانه و ناشیانه رفتار می کند که کسی باورش نمی شود او دغدغه خاطری داشته باشد. شخصیت آوا (یکتا ناصر) ظاهراً عاشقی دلخسته است ولی نزدیک به سی قسمت هیچ نشانه ای از دلدادگی بروز نمی دهد و بعد قرار است در چند قسمت با نمایش صحنه هایی تکراری و بارها نشان داده شده، روایت ملال آوری از این عشق کذایی را ببینیم. این اتفاق دقیقاً برای شخصیت نکیسا (کوروش تهامی) هم رخ می دهد تا سریال در نشان دادن یک شخصیت یا داستانک باورپذیر هم ناتوان نشان دهد.
منوچهر هادی در گفتگوی تصویری اش با هوشنگ گلمکانی و در پاسخ به انتقادات وی، اذعان داشت که سریال «دل» سلیقه مخاطب فرهیخته سینما نیست و سلیقه مخاطب عام است. توجیهی که بسیاری از فیلمسازانی که اثرشان مورد توجه منتقدان و نویسندگان سینمایی قرار نمی گیرد، مطرح می کنند تا شاید بتوانند خودشان را به نوعی تبرئه کنند. اما کاش آقای هادی به این سؤال پاسخ می دانند که کدام مخاطب عامی دوست دارد صحنه هایی تکراری را بارها و بارها ببیند؟ کدام مخاطب عامی علاقه مند است سریالی را که اکثر صحنه ها و سکانس هایش به صورت اسلوموشن و با ریتمی بسیار کند به نمایش در می آیند را دنبال کند؟ کدام مخاطب عامی تمایل دارد سریالی را که قصه اش حداکثر سیزده قسمت کشش دارد را بیش از چهل قسمت تحمل کند و چیز دندان گیری جز اتلاف وقت و خرد شدن اعصاب نصیبش نشود؟
به گمانم وقت آن رسیده که جناب هادی و سایر همفکران ایشان تلقی و طرز فکرشان نسبت به مخاطب عام را تغییر دهند. مخاطب عام به معنی این نیست که با عده ای آدم سطحی و فاقد شعور مواجه هستیم و می توانیم هر فاجعه ای را به اسم سریال به خوردشان دهیم. مخاطب عام به این معنی نیست که با گروهی مواجهیم که هیچ درکی از کیفیت آثار نمایشی ندارند و برای پر کردن اوقات فراغت حاضرند هر محصول فرهنگی فاقد کیفیت را ساعت ها به تماشا بنشینند. اتفاقاً مخاطب عام در بسیاری از مواقع شانه به شانه مخاطب خاص و جدی سینما حرکت کرده و نشان داده که خیلی خوب می تواند بین آثار با ارزش یا فاقد ارزش هنری تمیز قائل شود. فراموش نکنیم که بسیاری از مخاطبان امروزی، خصوصاً آن ها که پیگیر شبکه نمایش خانگی هستند، از فیلم بین های حرفه ای هستند و نباید با دیدگاه منسوخ شده دیروز به آن ها نگریست. دیدگاهی که برای هر فیلمسازی که به دنبال ارتقاء جایگاه هنری خویش است، سم است و فاجعه!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- «عامه پسند» از ۱۷ آبان اکران میشود
- «سرهنگ ثریا» و فیلم جدید منوچهر هادی در راه اکران
- علیرضا کمالی و ژیلا شاهی با مردم به سینما میروند/ اکران «پوست شیر» با حضور برادران محمودی
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- «آقای گل» و «حدود ساعت ۸ صبح» پروانه ساخت گرفتند
- تاریخ انتشار «نیسان آبی» مشخص شد/ رونمایی از پوستر سریال
- نگار جواهریان با «خاتون» به شبکه نمایش خانگی میآید
- منوچهر هادی: بازیگران خونشان رنگینتر نیست در معرض خطر هستند
- شما در برابر مخاطبان مسئولید
- رضا عطاران سریال طنز میسازد
- «سارقین عتیقه» به پایان فیلمبرداری رسید/ شروع مراحل پس از تولید
- «قورباغه» توقعات را برآورده نکرد/ نگاهی به سریال «قورباغه»
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- مهران غفوریان برای شبکه نمایش خانگی سریال میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





