سینماسینما، سیدرضا صائمی:
کارش را با برنامه ریزی و دستیاری در سال ۶۳ شروع کرد اما بعد از آن به نوشتن روی آورد و به نگارش فیلمنامه پرداخت. اولین آثارش را برای بردارش سیروس الوند نوشت. فیلمنامه دو فیلم مزاحم و برگ برنده. اولین تجربه تلویزیونی اش به عنوان فیلمنامه نویس نیز همکاری با فرهاد توحیدی بود در مجموعه دایره تردید. فیلمهای تلویزیونی اعتراف، شاهد و قسمتهایی از مجموعه کمربندها را ببندیم نیز از جمله فعالیتهای او در زمینه نویسندگی است.خشایار الوند اما با نوشتن متن مجموعه طنز تلویزیونی «نقطه چین» و همکاری با مهران مدیری به شهرت رسید. او به عنوان یکی ازنویسندگان اصلی مجموعه های طنز«شب های برره»، «باغ مظفر»،«مرد هزار چهره»،«مرد دوهزار چهره»،«قهوه تلخ»،«ویلای من»،«شوخی کردم» و «در حاشیه» با مهران مدیری همکاری داشت و در واقع یکی از نویسندگان ثابت او بود. الوند با مهدی مظلومی در مجموعه «کمربندها را ببنیدم» و با رامبد جوان در سریال طنز«مسافران» هم همکاری داشت. شاید بعد از مهران مدیری، این سیروس مقدم بود که از استعداد و توانمندی او در خلق موقعیت های طنز و کیمک بهره برد و سریال پایتخت که یکی از موفق ترین سریال های طنز بعد از انقلاب است قطعا مدیون او است. مدیون موقعیت ها و شخصیت هایی که به قلم او خلق شد. همکاری های او با محسن تنابنده به عنوان طراح و سرپرست نویسندگان سریال پایتخت نقش بسیار مهمی در موفقیت این سریال داشت و تنابنده همواره از خلاقیت و توان نگارشی الوند در این سریال تعریف کرده است همچنان که الوند نیز معتقد بود فارغ از بحث رفاقت و دوستی، محسن تنابنده جزو سه بازیگر برتر بعد از انقلاب است.
خشیار الوند علاوه بر پایتخت در سریال های«دیوار به دیوار» و «علی البدل» نیز با سیروس مقدم همکاری داشت.همچنین یکی از نویسندگان سریال «ساخت ایران» محمد حسین لطیفی بود. او همچنین طراح فیلمنامه سریال«گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی بود. الوند در سینما نیز علاوه بر نگارش فیلمنامه های مزاحم و برگ برنده برای برادرش سیروس اولوند، نگارش فیلمنامه آثاری مثل «هرچی تو بخوای» به کارگردانی محمد متوسلانی، «کیش و مات» به کارگردانی جمشید حیدری، «شیش و بش» به کارگردانی بهمن گودرزی و «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی را هم در کارنامه خود دارد.
خشایار الوند از جمله فیلمنامه نویسان بی حاشیه سینما بود که هیچگاه خود را به رخ نمی کشید و هیچگاه زیر بلیت برادرش سیروس الوند نرفت تا از این نسبت خانوادگی برای دیده شدن بیشتر و امتیاز گرفتن استفاده کند. او هیچگاه زیر سایه سیروس الوند نرفت تا هویت مستقل خود را حفظ کند. نویسنده و طنزپردازی بی حاشیه و توانمند که لحظات خوشی به ویژه در سریال پایتخت برای مخاطب خلق کرد و هیچگاه از محبوبیت این سریال برای شواف خود استفاده نکرد. او خالق لبخندهای ماندگاری برای ما شد و بازهم در حال خلق لبخندهای تازه برای مردم در اپیزود نوروزی پایتخت بود که این بار فرشته مرگ به او لبخند زد و پرگشود. روحش شاد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امید به احیا/ درباره انتخاب محمد مهدی عسگرپور به عنوان رئیس جدید هیات مدیره خانه سینما
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
- سحر عصر آزاد : فیلمنامه دو قسمت پایانی پایتخت۶ ساده انگارانه بود/طنزی سطحی و شعاری
- شخصیتهای «پایتخت»/ این آدمهای کجوکوله دوستداشتنی
- اجرای بیستوسی را هم به هما بسپارید!
- نوشته همسر خشایار الوند به مناسبت آغاز تصویربرداری «پایتخت ۶»
- آخرین وضعیت «پایتخت» و «نون.خ» و چند پرسش درباره تلخی سریالها
- عکس جدید ماهور الوند کنار پسر عمویش
- «فرامتن»/ درباره پنجمین جشنواره جام جم؛ عادلِ برنده باش!
- تازهترین خبرها از سریال «پایتخت»
- «فرامتن»/ آداب و آفات اعتراض!
- دلنوشته عکاس «پایتخت» برای خشایار الوند/ بیمهریها را فراموش کن
- درخواست سیروس الوند از عوامل «پایتخت»
- مراسم ختم خشایار الوند / گزارش تصویری
- ساخت «پایتخت» برای نوروز ۹۸ منتفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





