سینماسینما، سیدرضا صائمی:
کارش را با برنامه ریزی و دستیاری در سال ۶۳ شروع کرد اما بعد از آن به نوشتن روی آورد و به نگارش فیلمنامه پرداخت. اولین آثارش را برای بردارش سیروس الوند نوشت. فیلمنامه دو فیلم مزاحم و برگ برنده. اولین تجربه تلویزیونی اش به عنوان فیلمنامه نویس نیز همکاری با فرهاد توحیدی بود در مجموعه دایره تردید. فیلمهای تلویزیونی اعتراف، شاهد و قسمتهایی از مجموعه کمربندها را ببندیم نیز از جمله فعالیتهای او در زمینه نویسندگی است.خشایار الوند اما با نوشتن متن مجموعه طنز تلویزیونی «نقطه چین» و همکاری با مهران مدیری به شهرت رسید. او به عنوان یکی ازنویسندگان اصلی مجموعه های طنز«شب های برره»، «باغ مظفر»،«مرد هزار چهره»،«مرد دوهزار چهره»،«قهوه تلخ»،«ویلای من»،«شوخی کردم» و «در حاشیه» با مهران مدیری همکاری داشت و در واقع یکی از نویسندگان ثابت او بود. الوند با مهدی مظلومی در مجموعه «کمربندها را ببنیدم» و با رامبد جوان در سریال طنز«مسافران» هم همکاری داشت. شاید بعد از مهران مدیری، این سیروس مقدم بود که از استعداد و توانمندی او در خلق موقعیت های طنز و کیمک بهره برد و سریال پایتخت که یکی از موفق ترین سریال های طنز بعد از انقلاب است قطعا مدیون او است. مدیون موقعیت ها و شخصیت هایی که به قلم او خلق شد. همکاری های او با محسن تنابنده به عنوان طراح و سرپرست نویسندگان سریال پایتخت نقش بسیار مهمی در موفقیت این سریال داشت و تنابنده همواره از خلاقیت و توان نگارشی الوند در این سریال تعریف کرده است همچنان که الوند نیز معتقد بود فارغ از بحث رفاقت و دوستی، محسن تنابنده جزو سه بازیگر برتر بعد از انقلاب است.
خشیار الوند علاوه بر پایتخت در سریال های«دیوار به دیوار» و «علی البدل» نیز با سیروس مقدم همکاری داشت.همچنین یکی از نویسندگان سریال «ساخت ایران» محمد حسین لطیفی بود. او همچنین طراح فیلمنامه سریال«گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی بود. الوند در سینما نیز علاوه بر نگارش فیلمنامه های مزاحم و برگ برنده برای برادرش سیروس اولوند، نگارش فیلمنامه آثاری مثل «هرچی تو بخوای» به کارگردانی محمد متوسلانی، «کیش و مات» به کارگردانی جمشید حیدری، «شیش و بش» به کارگردانی بهمن گودرزی و «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی را هم در کارنامه خود دارد.
خشایار الوند از جمله فیلمنامه نویسان بی حاشیه سینما بود که هیچگاه خود را به رخ نمی کشید و هیچگاه زیر بلیت برادرش سیروس الوند نرفت تا از این نسبت خانوادگی برای دیده شدن بیشتر و امتیاز گرفتن استفاده کند. او هیچگاه زیر سایه سیروس الوند نرفت تا هویت مستقل خود را حفظ کند. نویسنده و طنزپردازی بی حاشیه و توانمند که لحظات خوشی به ویژه در سریال پایتخت برای مخاطب خلق کرد و هیچگاه از محبوبیت این سریال برای شواف خود استفاده نکرد. او خالق لبخندهای ماندگاری برای ما شد و بازهم در حال خلق لبخندهای تازه برای مردم در اپیزود نوروزی پایتخت بود که این بار فرشته مرگ به او لبخند زد و پرگشود. روحش شاد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امید به احیا/ درباره انتخاب محمد مهدی عسگرپور به عنوان رئیس جدید هیات مدیره خانه سینما
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
- سحر عصر آزاد : فیلمنامه دو قسمت پایانی پایتخت۶ ساده انگارانه بود/طنزی سطحی و شعاری
- شخصیتهای «پایتخت»/ این آدمهای کجوکوله دوستداشتنی
- اجرای بیستوسی را هم به هما بسپارید!
- نوشته همسر خشایار الوند به مناسبت آغاز تصویربرداری «پایتخت ۶»
- آخرین وضعیت «پایتخت» و «نون.خ» و چند پرسش درباره تلخی سریالها
- عکس جدید ماهور الوند کنار پسر عمویش
- «فرامتن»/ درباره پنجمین جشنواره جام جم؛ عادلِ برنده باش!
- تازهترین خبرها از سریال «پایتخت»
- «فرامتن»/ آداب و آفات اعتراض!
- دلنوشته عکاس «پایتخت» برای خشایار الوند/ بیمهریها را فراموش کن
- درخواست سیروس الوند از عوامل «پایتخت»
- مراسم ختم خشایار الوند / گزارش تصویری
- ساخت «پایتخت» برای نوروز ۹۸ منتفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟