سینماسینما، رضا صائمی
بدون شک، نام و عنوان فیلم فارغ از اینکه هویت شناسنامه ای آن را تعیین می کند، کارکردهای دیگری هم دارد. از جمله اینکه می تواند در تثبیت و ماندگاری آن در ذهن مخاطب تاثیر بگذارد یا سهمی در شیوه تبلیغ و ضریب نفوذ آن در بازاریابی فیلم داشته باشد. مهمتر از همه می تواند به عنوان اولین تعلیق فیلم در برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب تاثیر گذاشته و آن را به تماشای آن ترغیب کند. عنوان فیلم همچنین می تواند ژانر آن فیلم را هم تا حدود زیادی قابل تشخیص سازد. مثلا مخاطب با خواندن «چند می گیری گریه کنی» می تواند حدس بزند که فیلم در ژانر کمدی ساخته شده. یا فرضا «جدایی نادر از سیمین» نشانه های از یک قصه تلخ را در عنوان خود نهفته دارد. عنوان بندی فیلم ها تحلیل مفصلی دارد که موضوع این یادداشت نیست و می تواند در یک مقاله بلند به طبقه بندی و تحلیل نشانه شناسی آن پرداخت. مثلا از حیث نسبت عنوان و ژانر، یا فیلم هایی که نام شخصیت اصلی قصه را برای عنوان خود انتخاب کرده اند. یا مثلا فیلم هایی که عنوانی شاعرانه دارند یا مستقیم از یک شعر الهام گرفته اند. اما در این یادداشت قصد ما پرداختن به فیلم هایی است که عناوین بلند و طولانی دارند. عنوان هایی که گاهی یک جمله کامل هستند و همه اجزای یک جمله از فعل و فاعل و مفعول و ضمیر در آن قابل ردیابی است. این نام ها گاهی موجب دردسرهایی هم می شوند مثلا درج آن روی پوسترهای تبلیغاتی فیلم سخت و جاگیر است و امکان مانورهای گرافیکی را سخت می کند یا نوشتن کامل آن برای منتقدی که به نقد آن می پردازد سخت است وحجم زیادی از متن را به خود اختصاص می دهند که غالبا با آوردن دو کلمه اول و نقطه چین در یک پرانتز این مشکل را حل می کنند. اگرچه ممکن است برخی از این عناوین به دلیل عجیب بودن در ذهن بماند اما غالبا به دلیل طولانی یا نامانوس بودن از ذهن و حافظه می پرد.
به نظر می رسد در طی سالهای اخیر علاقه به انتخاب اسم های طولانی یا عجیب و خاص بیشتر شده که برخی از آنها واقعا دردسرساز است. مثلا «اشیاء از آنچه که در آیینه می بینند به شما نزدیکترند» به کارگردانی نرگس آبیار یا «کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد» اثر بهمن قبادی، همچنین« اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» به کارگردانی شهرام مکری و «آذردخت، شهین، پرویز و دیگران» اثر بهروز افخمی که از جمله طولانی ترین اسامی فیلم ها هستند که به یاد سپردنش برای خیلی ها دشوار است. برخی از آنها نیز یک پرسش را به اسم فیلم بدل می کنند مثل «چه کسی امیر را کشت؟»، «در دنیای تو ساعت چند است؟» یا «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟». برخی هم جمله های خبری هستند مثل «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «پستچی سه بار در نمی زند»، «همیشه پای یک زن در میان است» یا «جیب برها به بهشت نمی روند». برخی هم جمله امری و دستوری محسوب می شوند مثلا «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» یا «گاهی به آسمان نگاه کن». برخی دیگر جمله ها معرف هستند مثل «من ترانه ۱۵ سال دارم» یا «من دیه گو مارادونا هستم».
به نظر می رسد انتخاب این عناوین به دلیل طولانی بودن یا جمله بودن موجب می شود که در حافظه سینمایی مخاطب بمانند اما واقعیت این است که مخاطب غالبا اسم های تک کلمه ای و کوتاه را بیشتر به یاد می آورد. اسم های مثل «قیصر» و «گاو» دو نمونه معروف آن هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود