سینماسینما، زهرا مشتاق
در ویکیپدیا در تعریف لغت پاپاراتْزی (به ایتالیایی: Paparazzi) نوشته شده به عکاسانی گفته میشود که کارشان تهیهٔ عکسهای جنجالی از چهرههای سرشناس بهویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است. معمولاً پاپاراتزیها عکسهای موردنظر خود را در مکانهای عمومی میگیرند. برای این منظور، با بهدستآوردن سرنخهایی از برنامههای عمومی یا خصوصیِ یک چهرهٔ سرشناس، این عکاسان در مکان و زمان موردنظر حاضر میشوند و عکسهای عامهپسندی از این شخصیتهای محبوب تهیه میکنند.
با این تعریف پس شخصی که در رسانههای اجتماعی به گفته خودش به افشای زندگی هنرمندان ایرانی میپردازد، حتی یک پاپاراتزی هم نیست. بلکه یک زرد تمام عیار تصویری است. زندگی و درآمد او از محل انفجار آبروی آدمها تامین میشود. او انتحاری میزند و بعد اندام های تکهتکه شده را برای مخاطبانش روایت میکند و فخر میفروشد که چه صفحهها میتواند از روابط آدمها برملا کند و درست مثل آنونس فیلمها ذره ذره اطلاعات میدهد یا پیش خبر میرود تا افشای تدریجی ترسناک و تهوعآور خود را کامل اجرا کند. با بیانی چارواداری، با حرکات زننده دست که برای هر آدمی تکرارش میکند و به نظر خودش اتفاقا خوب بلد است قسر برود. چون میداند چطور از کلمات استفاده کند که راههای قانونی برای شکایت به سمتش باز نشود. مردی که تمام اسباب و اثاثیهاش میز و صندلی است که پشت آن نشسته و یک بند و بیوقفه برملا میکند و اسمش را موتورهای جستجوگر گوگل و اینستاگرام خوب و زود بالا میآورد. چون زیاد دنبالکننده دارد. چون بعضی مخاطبانش سفارش کار هم میدهند که مثلا میشود درباره فلان هنرپیشه و کارگردان و که و که بگویی. معنای دیگرش؟ لیست پر و پیمان سفارشهایی که خواهان بردن آبروی آدمهای دیگر است. راست و دروغش مهم نیست. انگار با رسوا کردن آدم۰ها دچار ارضای روحی بیمارگونهای میشوند و آجیل اراجیفشان برای مهمانیهای سطحیشان جور میشود. پس همه دنبالکنندگان او که با ولع اخبارش را دنبال میکنند در آبروی از دست رفته آدمها شریک هستند. در زندگی و روانهای متلاشی شده.
اما این آدم نشسته در یک قاره دیگر چگونه به چنین اخبار بیمایهای دسترسی دارد؟ حتما منابعی در داخل دارد. آدمهایی که خود را ارزان میفروشند. به هر قیمتی. آدمهایی که ظاهر خیلی موجه و به درد بخوری دارند و حتی آدمهایی که از سر بخل و حسادت و کینه و رقابت و دهها صفت منفی دیگر حاضر هستند برای مهر تایید بر گزارشهای ارسالی خود، از لباس آدمها هم مایه بگذارند تا کسی سخفیفتر از خودشان آن را در تریبونی مسموم و پر مخاطب فریاد بزند و ترجیعبند حرفهایش هم این باشد که من خبرنگارم. نخیر شما هرگز خبرنگار نیستید. خبرنگار بودن حرفه شریفی است که شما حتی خوابش را هم نمیبینید. خبرنگار بودن یعنی پلی برای انتقال رنجها و دردهای مردم و انعکاس صدا و تصویر آدمهای فراموششده. شما جدی جدی نان خود را در آبروی آدمها ترید میکنید و میخورید. آبگوشت آبرو. حتی نامش هم چندشآور است. اما مزهاش انگار زیر زبان شما مانده. به قول محسن مخملباف در فیلم عروسی خوبان حرومخوری خوشمزه است.
من درباره صحت و سقم گفتههای شما حرف نمیزنم. فقط میخواهم بدانم هر وقت که آبروی کسی را چنین وقیحانه میبرید، آیا لحظهای به وجدان خود مراجعه میکنید؟ اصلا از وجدان چیزی، حتی ته ماندهای برای شما مانده؟ آن مدتی که یکی از خانمهای بازیگر در لایو خود دچار پریشانی، فریاد و گریه شد، آیا داشتید برنامه زنده او را میدیدید و کیف میکردید؟ روزی که خبر خودکشی اخیر یکی دیگر از زنان بازیگر را شنیدید چه؟ آن وقت کجا بودید؟ در کدام سایت در حال شرطبندی بودید؟ شاید در ذهنتان مشغول درست کردن یک پرونده جنجالی دیگر بودید!
آقای زرد آیا شبها آسوده میخوابید؟ روحتان از خودکشی کسی که شما یکی از مسببین مستقیم مرگ او هستید، دچار ترس و وحشت نشده است؟
میدانید در زندگی شغلهای شرافتمندانه زیادی وجود دارد. درآمد میلیونی ندارد. ولی شریف است. نمیدانم چرا یک دفعه به یاد نمایش دکتر فاستوس افتادم که روح خود را به شیطان فروخته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش هدیه تهرانی به انتشار شایعه کمک یک میلیارد تومانی اش به سیل زده ها
- پای درد دل سیاهی لشگرهایی که از برخوردهای برخی در سینما گلایه دارند/هنروران زیر هجوم توهین و تحقیر
- توضیحات شهاب حسینی درباره تاسیس کمپانی فیلمسازیاش در آمریکا
- انتقادی تند از مهناز افشار/ روزنامه جوان: علاقه سلبریتی سینما به دشمن ملت ایران از کجا ناشی میشود؟
- امین حیایی: بازیگر و فیلمنامه در سینما حرف اول را میزنند
- آل کاپون به سینما میآید
- شهاب حسینی «دوازده مرد خشمگین» را با بازی علی نصیریان روی صحنه می برد
- رضا گلزار بازرس نامحسوس پلیس شد
- برگزیدگان ساندنس معرفی شدند
- روایت پانتهآ بهرام از نپذیرفتن پیشنهاد همکاری با مهران مدیری
- واکنش اینستاگرامی نوید محمدزاده به توقیف یک نمایش
- تصاویر | از پیمان معادی و رامبد جوان تا سحر قریشی؛ واکنش هنرمندان به حادثه «سانچی»
- تصویری که حمید فرخنژاد به یاد مدافعان وطن منتشر کرد
- کشته شدن بازیگر سرشناس کرهای در تصادف
- رضا ناجی: خیلی وقت است پیشنهاد کار در فیلم هنری ندارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





