سینماسینما، شهرام مکری:
فیلم خوب؛ این پاسخی به دوستانی است که از من درباره ابزاری میپرسند تا به واسطهاش بتوان حیات گروه «هنر وتجربه» را تضمین کرد.
تا فیلم خوب در اختیار نداشته باشیم امکان ندارد بتوان با هرنوع برنامهریزی وطراحی و بهدستآوردن پول و برگزاری جشنواره وکارهایی شبیه اینها، تماشاگر را به سالنهای سینما کشاند و واقعیت این است که فیلم خوب، خود را محدود به تعاریفی شبیه هنری و تجاری، خاص وعام و روشنفکری و غیر روشنفکری نمیکند. فیلم خوب، فیلم خوب است و تماشاگر خیلی زود این را تشخیص میدهد و برای دیدنش به سینما میآید.
پس به نظرم گروه «هنر و تجربه» بیشتر یک امکان برای اکران فیلمهاست و این را هم در پاسخ دوستانی میگویم که گاه و بیگاه به کیفیت برخی آثار نمایش داده شده در این گروه اعتراض دارند. این بسیار خوب است که گروه «هنر و تجربه» توانسته در این مدت کوتاه برای خود به سطحی از کیفیت برسد که مخاطبانش، کمتر از آن سطح را نمیپذیرند، اما باید توجه داشت که همه فیلمهای نمایش داده شده در این گروه مثل کلیت سینمای ایران، محصول کار سینماگران این کشور است. گروه «هنر و تجربه» که نمیتواند فیلم و فیلمساز را متحول کند و از آنها پدیدهای جدید بسازد، تنها میتواند امکانی برای نمایش داده شدن فیلمهایی فراهم کند که با تعاریف رایج فیلمسازی در کشورمان، تولید نمیشوند واندیشه حاکم بر آنها مشابه تفکر جاری در سینمای حاکم ایران نیست.
حالا در این دسته فیلمها هم حتما، هم فیلم خوب پیدا میشود وهم فیلم بد. هم فیلمهایی که تماشاگر از دیدنشان راضی از سالن خارج میشود و هم فیلمهایی که بعد از تماشایشان مخاطب فکر میکند وقتش را هدرداده. این طبیعت سینماست وهمیشه همینطور بوده وخواهد بود.
پس شاید این پرسش به وجود آید که اگر تنها «فیلم خوب» ملاک است چرا آنها هم مثل فیلمهای دیگر در سالنهای همیشگی تهران وشهرستانها نمایش داده نمیشوند؟ و پاسخ این سؤال است که دلیل اصلی تشکیل «هنر و تجربه» است.
سینمای ایران در طول این سیواندی سال توانسته هرسال تماشاگران خود را از سالنهای نمایش فیلم دورتر و دورتر کند و سرانجام به این حداقل تماشاگری رسیده که امروز شاهدش هستیم. روشهای سنتی اکران، ورود سریع وکلیشهای فیلمها به بازار ویدئو، فرمولهای یکنواخت برای قصهگویی، نبود امکان برای ستارهسازی، سود فیلمسازی برای تهیهکننده در مرحله پیشتولید به جای سود از اکران، عدم ریسکپذیری و ساختن بازار انحصاری اکران و پخش به انواع روشها، ودهها مسأله دیگر دست به دست هم دادهاند و فضای ایزولهای برای سینماگران ایرانی ساختهاند که راضی به همین حداقلها باشند و اینجاست که گروه «هنر و تجربه» فرصتی برای دعوت از بخش دیگر تماشاگران به سالنهاست. بخشی که اتفاقا متعلق به آن حداقل مخاطب سینمای اکران نیستند. گروهی که قرار است فیلمهای اعضای جدید سینمای ایران را ببینند. جدید نه در سن وسال، در شکل و ساختار، در اندیشه
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
- گفتوگو با شهرام مکری کارگردان «جنایت بیدقت»/ یک کافه کوچک با قهوههایی با طعم شخصی
- در دل ماجرای تاریخ /شهرام مکری و مرتضی فرشباف از «جنایت بی دقت» می گویند
- محمد حقیقت خبر داد/ اکران «جنایت بیدقت» در فرانسه/ فیلمی با امضای ویژه مکری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد