سینماسینما، شهرام مکری:
فیلم خوب؛ این پاسخی به دوستانی است که از من درباره ابزاری میپرسند تا به واسطهاش بتوان حیات گروه «هنر وتجربه» را تضمین کرد.
تا فیلم خوب در اختیار نداشته باشیم امکان ندارد بتوان با هرنوع برنامهریزی وطراحی و بهدستآوردن پول و برگزاری جشنواره وکارهایی شبیه اینها، تماشاگر را به سالنهای سینما کشاند و واقعیت این است که فیلم خوب، خود را محدود به تعاریفی شبیه هنری و تجاری، خاص وعام و روشنفکری و غیر روشنفکری نمیکند. فیلم خوب، فیلم خوب است و تماشاگر خیلی زود این را تشخیص میدهد و برای دیدنش به سینما میآید.
پس به نظرم گروه «هنر و تجربه» بیشتر یک امکان برای اکران فیلمهاست و این را هم در پاسخ دوستانی میگویم که گاه و بیگاه به کیفیت برخی آثار نمایش داده شده در این گروه اعتراض دارند. این بسیار خوب است که گروه «هنر و تجربه» توانسته در این مدت کوتاه برای خود به سطحی از کیفیت برسد که مخاطبانش، کمتر از آن سطح را نمیپذیرند، اما باید توجه داشت که همه فیلمهای نمایش داده شده در این گروه مثل کلیت سینمای ایران، محصول کار سینماگران این کشور است. گروه «هنر و تجربه» که نمیتواند فیلم و فیلمساز را متحول کند و از آنها پدیدهای جدید بسازد، تنها میتواند امکانی برای نمایش داده شدن فیلمهایی فراهم کند که با تعاریف رایج فیلمسازی در کشورمان، تولید نمیشوند واندیشه حاکم بر آنها مشابه تفکر جاری در سینمای حاکم ایران نیست.
حالا در این دسته فیلمها هم حتما، هم فیلم خوب پیدا میشود وهم فیلم بد. هم فیلمهایی که تماشاگر از دیدنشان راضی از سالن خارج میشود و هم فیلمهایی که بعد از تماشایشان مخاطب فکر میکند وقتش را هدرداده. این طبیعت سینماست وهمیشه همینطور بوده وخواهد بود.
پس شاید این پرسش به وجود آید که اگر تنها «فیلم خوب» ملاک است چرا آنها هم مثل فیلمهای دیگر در سالنهای همیشگی تهران وشهرستانها نمایش داده نمیشوند؟ و پاسخ این سؤال است که دلیل اصلی تشکیل «هنر و تجربه» است.
سینمای ایران در طول این سیواندی سال توانسته هرسال تماشاگران خود را از سالنهای نمایش فیلم دورتر و دورتر کند و سرانجام به این حداقل تماشاگری رسیده که امروز شاهدش هستیم. روشهای سنتی اکران، ورود سریع وکلیشهای فیلمها به بازار ویدئو، فرمولهای یکنواخت برای قصهگویی، نبود امکان برای ستارهسازی، سود فیلمسازی برای تهیهکننده در مرحله پیشتولید به جای سود از اکران، عدم ریسکپذیری و ساختن بازار انحصاری اکران و پخش به انواع روشها، ودهها مسأله دیگر دست به دست هم دادهاند و فضای ایزولهای برای سینماگران ایرانی ساختهاند که راضی به همین حداقلها باشند و اینجاست که گروه «هنر و تجربه» فرصتی برای دعوت از بخش دیگر تماشاگران به سالنهاست. بخشی که اتفاقا متعلق به آن حداقل مخاطب سینمای اکران نیستند. گروهی که قرار است فیلمهای اعضای جدید سینمای ایران را ببینند. جدید نه در سن وسال، در شکل و ساختار، در اندیشه
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
- گفتوگو با شهرام مکری کارگردان «جنایت بیدقت»/ یک کافه کوچک با قهوههایی با طعم شخصی
- در دل ماجرای تاریخ /شهرام مکری و مرتضی فرشباف از «جنایت بی دقت» می گویند
- محمد حقیقت خبر داد/ اکران «جنایت بیدقت» در فرانسه/ فیلمی با امضای ویژه مکری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند