سینماسینما، امیرعلی نصیری
آیا میتوان برای فیلمها طبقهبندی جنسیتی داشت؟ یا اگر معتقد به این گزاره باشیم، برچسب جنسیتزده (سکسیستی) بهمان میخورد؟ اگر نویسنده و کارگردان فیلمی به همراه شخصیت اصلیاش زن باشند و به مسایل زنان بپردازد، میتوان آن را «زنانه» دانست؟ با این دیدگاه، سال گذشته میلادی دو فیلم زنانه فوقالعاده (یا بهقول راجر ایبرت فقید، چهار ستارهای) ساخته شده است: منشی و پرتره زنی در آتش.
منشی یا دستیار (The Assistant) یک فیلم در ژانر درام به کارگردانی کیتی گرین محصول کشور آمریکا است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. از بازیگران آن میتوان به جولیا گارنر، متیو مکفادین و کریستین فروست اشاره کرد. داستان فیلم در مورد یک زن جوان و دانشآموخته سینما است که به تازگی وارد یک شرکت تولید فیلم شده است. فیلم گوشه چشمی هم به جنبش «من هم» یا me too دارد که علیه سوءاستفاده جنسی در هالیوود و در رأس آنها هاروی واینستین شکل گرفت.
پرتره بانویی در آتش (یا اگر دقیقتر باشیم، بانویی که آتش گرفته)، فیلمی در ژانر درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی سلین سیاما، و با بازی نوئمی مرلان و آدل انل است که در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ در سینماهای فرانسه اکران شد. داستان فیلم که در قرن هجدهم میلادی میگذرد، روایتگر رابطه ممنوعهای میان دختری اشرافزاده و زنی نقاش است که به تهیه پرترهای از چهره وی گماشته شده است.
گرچه هر دو فیلم کم دیالوگ هستند و ریتم کُندی دارند، اما ابداً تماشاچی را خسته نکرده و تا انتها با خود همراه میکنند؛ بهویژه فیلم پرتره… از این لحاظ اهمیت بیشتری مییابد، زیرا تاریخی (period movie) است که با آداب و سنن شخصیتها آشنایی کمتری داریم.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





