سینماسینما، امیرعلی نصیری
آیا میتوان برای فیلمها طبقهبندی جنسیتی داشت؟ یا اگر معتقد به این گزاره باشیم، برچسب جنسیتزده (سکسیستی) بهمان میخورد؟ اگر نویسنده و کارگردان فیلمی به همراه شخصیت اصلیاش زن باشند و به مسایل زنان بپردازد، میتوان آن را «زنانه» دانست؟ با این دیدگاه، سال گذشته میلادی دو فیلم زنانه فوقالعاده (یا بهقول راجر ایبرت فقید، چهار ستارهای) ساخته شده است: منشی و پرتره زنی در آتش.
منشی یا دستیار (The Assistant) یک فیلم در ژانر درام به کارگردانی کیتی گرین محصول کشور آمریکا است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. از بازیگران آن میتوان به جولیا گارنر، متیو مکفادین و کریستین فروست اشاره کرد. داستان فیلم در مورد یک زن جوان و دانشآموخته سینما است که به تازگی وارد یک شرکت تولید فیلم شده است. فیلم گوشه چشمی هم به جنبش «من هم» یا me too دارد که علیه سوءاستفاده جنسی در هالیوود و در رأس آنها هاروی واینستین شکل گرفت.
پرتره بانویی در آتش (یا اگر دقیقتر باشیم، بانویی که آتش گرفته)، فیلمی در ژانر درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی سلین سیاما، و با بازی نوئمی مرلان و آدل انل است که در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ در سینماهای فرانسه اکران شد. داستان فیلم که در قرن هجدهم میلادی میگذرد، روایتگر رابطه ممنوعهای میان دختری اشرافزاده و زنی نقاش است که به تهیه پرترهای از چهره وی گماشته شده است.
گرچه هر دو فیلم کم دیالوگ هستند و ریتم کُندی دارند، اما ابداً تماشاچی را خسته نکرده و تا انتها با خود همراه میکنند؛ بهویژه فیلم پرتره… از این لحاظ اهمیت بیشتری مییابد، زیرا تاریخی (period movie) است که با آداب و سنن شخصیتها آشنایی کمتری داریم.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد