سینماسینما، زهرا مشتاق
یکی نیست جلوی این اسپانیایی ها را بگیرد تا این قدر سریال های خفن نسازند؟! سریال پشت سریال، همه خوب، حتی درجه یک، ستاره بگیر. اگر موجود زیر ۱۸ سال در خانه ندارید و حتی اگر دارید؛ از او بخواهید از اتاقش بیرون نیاید و دکمه Play را بزنید و بگذارید Elite شما را با خود ببرد. و لعنت بفرستید به زمانی که هنوز نتفلیکس وجود نداشته است.
لطفا از همان پلان اول که می بینید قصه در یک مدرسه نوجوانان می گذرد خودتان را لوس نکنید، و سریال دیگری جایگزین کنید. کمی صبر کنید. چند سکانس بیشتر ببینید. خواهید دید گرفتار چه آهنربایی شده اید. قصه یک دبیرستان مخصوص بچه پولدارها. مگر چند تا نوجوان شانزده هفده ساله دختر و پسر هم قصه دارند؟ اختیار دارید.
سه فصل نخبه ساخته شده و سازندگان در تدارک ساخت فصل چهارم هستند. اگر به من باشد که می خواهم کل فصل ها را یک جا ببینم و خلاص. گاهی بی طاقت می شوم برای فهمیدن معمای نخبه که یکی از شخصیت های دوست داشتنی اش کشته می شود. و از قضا یکی از ویژگی های این سریال و اساسا سریال سازهای اسپانیایی همین چرخش زمان است. در نمونه های وطنی، سیال بودن زمان اغلب موجب افت می شود. گذشته و حال خوب به هم چفت نمی شود. اما در نخبه چنان در بدنه داستان درست و خوب تنیده شده که هیچ رعشه و پارازیتی ایجاد نمی شود. و پلیس های بازجو کننده هم بخشی از بچه ها و ماجراها می شوند.
نکته دیگری که برای من به شدت قابل تامل است، بعد و پرسپکتیو آدم هاست. کلیشه ای است اگر بخواهم راجع به تیپ و شخصیت حرف بزنم. چون این جا به ازای هر کسی که جلوی دوربین می رود یک قصه و شخصیت منحصر به فرد وجود دارد. آدم ها شناسنامه دارند. معلوم است از کجا آمده اند. منتسب به کدام طبقه هستند و چه خصوصیاتی دارند. نوع دیالوگ ها هم رتبه آدم هاست. و وقتی پای چند نوجوان که مربوط به طبقه آنها نیستند، به دلایلی به این مدرسه باز می شود، این یکدستی از بین می رود. چون هر قشر فرهنگ و ادبیات و نوع اندیشه و نگاه خود را دارد. حالا ببینید چه آتشباری هایی آغاز می شود. و چطور در رویارویی طبقات اجتماعی، آدم ها نهاد و نفس خود را عریان می کنند. اگر تا به حال فکر می کردید یک نوجوان شانزده هفده ساله به شدت پاکیزه و معصوم است؛ لطفا در نگاه و فکر خود یک بازنگری اساسی داشته باشید. آنها به شدت محصول ما و جامعه هستند. حتی اگر والدین مقید و اخلاق گرایی هم باشید، جامعه؛ نقش و عاملیت قدرتمند تری ایفا می کند. جهانی رو به تغییر که هر لحظه هولناک تر به نظر می رسد و نوجوانانی که فرزندان والدین و زمانه خود هستند. و به شدت پیشی گیرنده. مسابقه ای برای بدتر و بدتر بودن. واکاوی شخصیت ها و مشاهده غرور و حسادت و برتری جویی و لوس بودن و خود بهتربینی آدم هایی که می تواند آینه ای در برابر تک تک ما باشد. شخصیت هایی که هر تکه اش یا جاهایی از آن می تواند یکی از ما یا آدم های اطرافمان باشد. چشم در چشم. رو در رو. خویش در برابر خویش. شاید ویژگی نخبه این باشد که ما را در برابر خود قرار می دهد. بخش هایی از آن نوجوانان تکه هایی از خود ما می تواند باشد و قلم فیلم نامه نویسی که اشراف دارد و طلایی ترین نقاط شخصیتی آدم ها را در خفا و آشکار عیان می سازد، بی هیچ قضاوتی. گرچه در متن به شکلی پر رنگ میان طبقات اجتماعی فنس بی رنگی است که درست کارکرد سیم های خاردار را ایفا می کند. مثل همه جوامع. و هزارتوی تقابل شخصیت ها و به چالش کشیدن اندیشه و شکل و چگونگی تفکر و منش و دیگر اقتضائات طبقاتی جز به جز بروز پیدا می کند و چه توفانی می شود وقتی یکی از همین به اصطلاح نخبگان پدرش به جرم فساد تیتر یک اخبار می شود و جایگاه به ناگهان تغییر می یابد.
نخبه را با بازی ستارگان اسپانیایی ببینید. چند بازیگر آشنا از سریال خانه اسکناس را هم این جا دوباره خواهید دید. نخبه؛ درامی مهیج و پر از لحظات تازه که شما را به قعر ترسناک جهان کنار دیده شده نوجوانانی خواهد برد که ممکن است بیخ گوش ما، کنار همین دیوارها خوابیده باشند. ستاره هایتان را جمع کنید و امتیازهای خوب بدهید.
نخبه، محصول ۲۰۱۸، هر قسمت بین ۴۷ تا ۵۶ دقیقه، به تهیه کنندگی فرانسیسکو راموز، و موسیقی لوکاس بیدال و وضوح بالای ۴K.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- از «قیام» نتفلیکس تا آثار ایرانی در جشنواره بوسان
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد
- نتفلیکس خبر داد؛ پایان سریال مرگبار «بازی مرکب» در سال ۲۰۲۵
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟