سینماسینما، فریبا اشوئی
بیت کوین ارزی غیرمتمرکز است که وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. این که غیرمتمرکز است یعنی اینکه هر کسی در هر جای دنیا فقط کافی است که اراده کند ، با وصل شدن به شبکه بیت کوین جزئی ازاین شبکه شود.
حکایت سینما و تولید فیلم درکشور ما هم، امروز چندان بی شباهت به حکایت این ارز غیر متمرکز نیست. هرکسی در هر مقام و رتبه ای با هر درجه از دانش سینمایی هم که باشد در توهماتش به راحتی گُمان می برد که قادر است یک شبه فیلم ساز شود. کتاب بنویسد. آلبوم آواز و دکلمه بدهد. نمایش روی صحنه ببرد و با همان نمایش هم توریست شود.
اگرآینده بیت کوین را در دنیای مجازی غیرمتمرکز بودن آن تضمین می کند، اضمحلال سینمای کشور را هم در آینده نه چندان دور،همین بی در وپیکربودنش در فضای واقعی رقم خواهد زد. چرا که شبکه بیت کوین اگر به مردم و کاربرانش وابسته است سینمای ماهم بند شده به شماری سلبریتی خود شیفته که از هنرمندی تنها عنوان آن را یدک می کشند.
عمده فعالیت این گروه بظاهر هنرمنداین شده که پیج بخرند. فالوئر جذب کنند. یک شبه پا دردنیای تالیف و ترجمه بگذارند و متعاقبش میتینگ رونمایی کتاب با امضاء برگزار کنند. طلا و جواهر و برج مسکونی و سالن آرایش و فیتنس و رژیم های غذایی تبلیغ کنند و از این آتلیه به آن آتلیه ،عکس های دلبرانه از خود گرفته،آن را انتشار داده و با پولش کاسبی راه بیاندازند. هرچه بیشتر هم دیده می شوند اقبالشان هم بلند تر می شود و از این فیلم بدنه به آن فیلم بدنه نقل مکان می کنند باهمان فیزیک وادا و اطوارها. فقط اسم و عنوانشان است که تغییر می کند. مثلا آن جا گلی است این جا می شود پانته آ.
کاربران شبکه بیت کوین باماینرشان (دستگاههای استخراج) تلاش می کنند تا این شبکه تبادل ارز امن بماند و تولید و تراکنشهای بیت کوین به خوبی انجام شود. این کامپیوترهای ماینر طی فرایند های ریاضی پیچیده، معادلات را حل می کنند و مابه ازای آن بیت کوین پاداش میگیرند. اما در عوض شبکه ماینری سینمای ما دقیقا برعکس این فرمول عمل می کند. بیت کوین های این شبکه (سلبریتی) هرروز بی کیفیت تر و نامرغوب تر از قبل می شوند. فرمول های آنالیز ماینرهای سینمایی بر پایه شعار «هرچه زردتر وپر حاشیه تر، استقبال بالاتر» طراحی و برنامه ریزی شده اند.
آیا وقت آن نشده پیش از آن که فاجعه اصلی رخ دهد و از آن سینما ی ناب و اصیل وسلبریتی های حقیقی و وزینش که با هنرمندی اشان نام آوران جشنواره های جهانی بودند و پیام انسانی فیلم ها را کشور به کشور با خود به ارمغان می بردند، تنها نامی به یادگار بماند، برنامه ماینرهای سینمایی امان را بازنویسی کنیم؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- آیا هنرمند نباید سیاسی باشد؟
- چرا فیلمسازان ما وقتی میخواهند زنی را توانمند معرفی کنند، او راباسیگار نشان میدهند؟
- دخترخالههای پاپاراتزی
- نظر کمال تبریزی درباره سکوت برخی سلبریتیها پس از حادثه تروریستی زاهدان
- واکنش رامبد جوان به اظهارنظر سلبریتیها درباره مسایل مختلف
- موبایل و تبلت جای دکارت و ولتر را گرفته است/روشنفکران ،سلبریتی ها و فضای مجازی در گفت و گو با «بیژن عبدالکریمی»
- نگاهی به کنشگری سیاسی سلبریتی ها در گفت و گو با «محمدامین قانعی راد»/هنرمندان از پوپولیسم فاصله بگیرند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





