سینماسینما، فریبا اشوئی
بیت کوین ارزی غیرمتمرکز است که وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. این که غیرمتمرکز است یعنی اینکه هر کسی در هر جای دنیا فقط کافی است که اراده کند ، با وصل شدن به شبکه بیت کوین جزئی ازاین شبکه شود.
حکایت سینما و تولید فیلم درکشور ما هم، امروز چندان بی شباهت به حکایت این ارز غیر متمرکز نیست. هرکسی در هر مقام و رتبه ای با هر درجه از دانش سینمایی هم که باشد در توهماتش به راحتی گُمان می برد که قادر است یک شبه فیلم ساز شود. کتاب بنویسد. آلبوم آواز و دکلمه بدهد. نمایش روی صحنه ببرد و با همان نمایش هم توریست شود.
اگرآینده بیت کوین را در دنیای مجازی غیرمتمرکز بودن آن تضمین می کند، اضمحلال سینمای کشور را هم در آینده نه چندان دور،همین بی در وپیکربودنش در فضای واقعی رقم خواهد زد. چرا که شبکه بیت کوین اگر به مردم و کاربرانش وابسته است سینمای ماهم بند شده به شماری سلبریتی خود شیفته که از هنرمندی تنها عنوان آن را یدک می کشند.
عمده فعالیت این گروه بظاهر هنرمنداین شده که پیج بخرند. فالوئر جذب کنند. یک شبه پا دردنیای تالیف و ترجمه بگذارند و متعاقبش میتینگ رونمایی کتاب با امضاء برگزار کنند. طلا و جواهر و برج مسکونی و سالن آرایش و فیتنس و رژیم های غذایی تبلیغ کنند و از این آتلیه به آن آتلیه ،عکس های دلبرانه از خود گرفته،آن را انتشار داده و با پولش کاسبی راه بیاندازند. هرچه بیشتر هم دیده می شوند اقبالشان هم بلند تر می شود و از این فیلم بدنه به آن فیلم بدنه نقل مکان می کنند باهمان فیزیک وادا و اطوارها. فقط اسم و عنوانشان است که تغییر می کند. مثلا آن جا گلی است این جا می شود پانته آ.
کاربران شبکه بیت کوین باماینرشان (دستگاههای استخراج) تلاش می کنند تا این شبکه تبادل ارز امن بماند و تولید و تراکنشهای بیت کوین به خوبی انجام شود. این کامپیوترهای ماینر طی فرایند های ریاضی پیچیده، معادلات را حل می کنند و مابه ازای آن بیت کوین پاداش میگیرند. اما در عوض شبکه ماینری سینمای ما دقیقا برعکس این فرمول عمل می کند. بیت کوین های این شبکه (سلبریتی) هرروز بی کیفیت تر و نامرغوب تر از قبل می شوند. فرمول های آنالیز ماینرهای سینمایی بر پایه شعار «هرچه زردتر وپر حاشیه تر، استقبال بالاتر» طراحی و برنامه ریزی شده اند.
آیا وقت آن نشده پیش از آن که فاجعه اصلی رخ دهد و از آن سینما ی ناب و اصیل وسلبریتی های حقیقی و وزینش که با هنرمندی اشان نام آوران جشنواره های جهانی بودند و پیام انسانی فیلم ها را کشور به کشور با خود به ارمغان می بردند، تنها نامی به یادگار بماند، برنامه ماینرهای سینمایی امان را بازنویسی کنیم؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- آیا هنرمند نباید سیاسی باشد؟
- چرا فیلمسازان ما وقتی میخواهند زنی را توانمند معرفی کنند، او راباسیگار نشان میدهند؟
- دخترخالههای پاپاراتزی
- نظر کمال تبریزی درباره سکوت برخی سلبریتیها پس از حادثه تروریستی زاهدان
- واکنش رامبد جوان به اظهارنظر سلبریتیها درباره مسایل مختلف
- موبایل و تبلت جای دکارت و ولتر را گرفته است/روشنفکران ،سلبریتی ها و فضای مجازی در گفت و گو با «بیژن عبدالکریمی»
- نگاهی به کنشگری سیاسی سلبریتی ها در گفت و گو با «محمدامین قانعی راد»/هنرمندان از پوپولیسم فاصله بگیرند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





