سینماسینما، روحالله هاشمی
باز لورمن بعد از آخرین ساختهاش گتسبی بزرگ، ۹ سال صبر کرد تا با فیلم الویس در ژانر بیوگرافی به پردهی سینما برگردد. لورمن همچون دیگر آثارش بویژه مولن روژ (۲۰۰۱) در فضایی موزیکال و پر زرق و برق داستان زندگی الویس پریسلی یکی از نوابغ موسیقی راک را روایت میکند. اگرچه زمان نسبتا طولانی و نزدیک به ۱۶۰ دقیقهای فیلم ممکن است برای تماشاگر کم تحمل امروزی ملالآور باشد اما ریتم و ضرباهنگ بالای فیلم بویژه در یک ساعت اولیه شما را دعوت به تماشای دقایق هیجان انگیز و سفر به دنیای موسیقی راک در دههی شصت میکند.
روایت زندگی اسطوره و ستارهی معاصری که هنوز طرفداران خود را دارد و هنوز ممکن است نزدیکان و همکارانش زنده باشند به دلیل وجود شواهد و اتفاقات متعدد سخت و دشوار است و سازندگان را به دلایل حقوقی و هنری دچار چالشی سخت میکند. شاید همین عامل باعث شده تا در روزهای ابتدایی اکران عمومی نقدهای زیادی علیه و یا در ستایش فیلم منتشر شود. یکی از نقدهای جدی به این فیلم شخصیت اصلی داستان با بازی آستین باتلر است، شخصیتی که تلاش دارد با خلق مکث و درنگهای آگاهانه و ارائهی وقاری خاص در اجرای نقش، تصویری واقعی و باور پذیر از پریسلی فقید نمایش دهد اما این ارتباط دچار اوج و فرود زیادی است و شاید بازخورد تماشاگران با انتظارات سازندگان فیلم یکسان نباشد.
یکی از ویژگیهای منحصر بفرد فیلم حضور آزادانه و بی وقفهی دوربین در سرتاسر زمان نمایش فیلم است. دوربین مدام حرکت دارد و از جنب و جوش نمیایستد، البته این تکنیک خاص فیلمهای لورمن است که در آثار قبلیاش هم دیده میشود، اما همین تکنیک ما را بیشتر به حالات درونی و پیچیدگی شخصت الویس نزدیک میکند.
چهرهپردازی و طراحی لباس و صحنه فیلم و ترکیب یکدست آن یکی دیگر عواملی است که شما را به دل زندگی و جامعهی آمریکای دههی شصت پرتاب میکند.
الویس در همان دقایق ابتدایی و شروع سریعش تکلیفش را با شما مشخص میکند، فیلم قرار است روایتی پر اغراق، ناقص و حتی نادرست و غیرمنصفانه از نگاه کلنل تام پارکر (تام هنکس) دوست و مدیر برنامههای مرموز الویس پریسلی باشد. شاید باز لورمن با این شیوه و ترفند تلاش دارد تا از حملات و نقدهای تندی که معمولا از طرف خانواده و طرفداران دو آتیشهی قهرمان داستان روانهی فیلم میشود مصون بماند و بیشتر بار روایت و داستانگویی را بر دوش کلنل بگذارد.
جاشوا راثکوپف منتقد سینما در مورد فیلم الویس میگوید: فیلم الویس اگر تمام جزئیات و حقایق زندگی این خواننده را به نمایش درنیاورد اما به مواردی ارزشمندتر دست پیدا میکند و با استفاده از آن صمیمیتی شوکه کننده برای مخاطب پدید میآورد.
الویس از آن دست فیلمهای پر زرق و برقی است که دیدن یکبار آن خالی از لطف نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- یاران «فارست گامپ» برمیگردند/ اکران «اینجا» رابرت زمکیس در پاییز
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- «آواتار ۲» برای پیام محیط زیستی جایزه برد/ جایزهی فناوری به «پینوکیو» رسید
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
- روایت کارگردان «الویس» از لحظات خاص زندگی/ وقتی ۶۰ ساله شدم
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- معرفی نامزدهای اولیه جوایز بفتا ۲۰۲۳/ پیشتازی «در جبهه غرب خبری نیست»
- باز لورمن شیفته «کازابلانکا» است/ ترکیبی از عشق، فداکاری و سیاست
- فوت بازیگر «پیانیست» و «نجات آقای بنکس»/ رونان ویبرت درگذشت
- نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری