سینماسینما، روحالله هاشمی
باز لورمن بعد از آخرین ساختهاش گتسبی بزرگ، ۹ سال صبر کرد تا با فیلم الویس در ژانر بیوگرافی به پردهی سینما برگردد. لورمن همچون دیگر آثارش بویژه مولن روژ (۲۰۰۱) در فضایی موزیکال و پر زرق و برق داستان زندگی الویس پریسلی یکی از نوابغ موسیقی راک را روایت میکند. اگرچه زمان نسبتا طولانی و نزدیک به ۱۶۰ دقیقهای فیلم ممکن است برای تماشاگر کم تحمل امروزی ملالآور باشد اما ریتم و ضرباهنگ بالای فیلم بویژه در یک ساعت اولیه شما را دعوت به تماشای دقایق هیجان انگیز و سفر به دنیای موسیقی راک در دههی شصت میکند.
روایت زندگی اسطوره و ستارهی معاصری که هنوز طرفداران خود را دارد و هنوز ممکن است نزدیکان و همکارانش زنده باشند به دلیل وجود شواهد و اتفاقات متعدد سخت و دشوار است و سازندگان را به دلایل حقوقی و هنری دچار چالشی سخت میکند. شاید همین عامل باعث شده تا در روزهای ابتدایی اکران عمومی نقدهای زیادی علیه و یا در ستایش فیلم منتشر شود. یکی از نقدهای جدی به این فیلم شخصیت اصلی داستان با بازی آستین باتلر است، شخصیتی که تلاش دارد با خلق مکث و درنگهای آگاهانه و ارائهی وقاری خاص در اجرای نقش، تصویری واقعی و باور پذیر از پریسلی فقید نمایش دهد اما این ارتباط دچار اوج و فرود زیادی است و شاید بازخورد تماشاگران با انتظارات سازندگان فیلم یکسان نباشد.
یکی از ویژگیهای منحصر بفرد فیلم حضور آزادانه و بی وقفهی دوربین در سرتاسر زمان نمایش فیلم است. دوربین مدام حرکت دارد و از جنب و جوش نمیایستد، البته این تکنیک خاص فیلمهای لورمن است که در آثار قبلیاش هم دیده میشود، اما همین تکنیک ما را بیشتر به حالات درونی و پیچیدگی شخصت الویس نزدیک میکند.
چهرهپردازی و طراحی لباس و صحنه فیلم و ترکیب یکدست آن یکی دیگر عواملی است که شما را به دل زندگی و جامعهی آمریکای دههی شصت پرتاب میکند.
الویس در همان دقایق ابتدایی و شروع سریعش تکلیفش را با شما مشخص میکند، فیلم قرار است روایتی پر اغراق، ناقص و حتی نادرست و غیرمنصفانه از نگاه کلنل تام پارکر (تام هنکس) دوست و مدیر برنامههای مرموز الویس پریسلی باشد. شاید باز لورمن با این شیوه و ترفند تلاش دارد تا از حملات و نقدهای تندی که معمولا از طرف خانواده و طرفداران دو آتیشهی قهرمان داستان روانهی فیلم میشود مصون بماند و بیشتر بار روایت و داستانگویی را بر دوش کلنل بگذارد.
جاشوا راثکوپف منتقد سینما در مورد فیلم الویس میگوید: فیلم الویس اگر تمام جزئیات و حقایق زندگی این خواننده را به نمایش درنیاورد اما به مواردی ارزشمندتر دست پیدا میکند و با استفاده از آن صمیمیتی شوکه کننده برای مخاطب پدید میآورد.
الویس از آن دست فیلمهای پر زرق و برقی است که دیدن یکبار آن خالی از لطف نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «EPiC: الویس پریسلی در کنسرت»؛ من را با میکروفونم خفه کنید
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- یاران «فارست گامپ» برمیگردند/ اکران «اینجا» رابرت زمکیس در پاییز
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- «آواتار ۲» برای پیام محیط زیستی جایزه برد/ جایزهی فناوری به «پینوکیو» رسید
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
- روایت کارگردان «الویس» از لحظات خاص زندگی/ وقتی ۶۰ ساله شدم
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- معرفی نامزدهای اولیه جوایز بفتا ۲۰۲۳/ پیشتازی «در جبهه غرب خبری نیست»
- باز لورمن شیفته «کازابلانکا» است/ ترکیبی از عشق، فداکاری و سیاست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





