سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
«آتابای» ساخته نیکی کریمی، فیلمی است با حال و هوایی شاعرانه که قصه به ظاهر ساده ولی پر احساسش در دل مناظر بدیع و زیبای اطراف شهرستان خوی روایت میشود. هادی حجازی فر به عنوان یکی از فیلمنامهنویسان و بازیگر اثر، هوشیارانه فضای حاکم بر فیلم را از محیطهای تکراری شهری خارج ساخته و با انتخاب فرهنگ و البته زبان ترکی، اصالت بیشتری را به فیلم تزریق میکند. فیلم اگرچه با ریتمی کند و کشدار شروع میشود و موتور قصهاش به اصطلاح دیر راه میافتد، با این حال فیلمنامهنویسان (نیکی کریمی و هادی حجازیفر) در خلال فصلهای ابتدایی فیلم، فرصت را برای معرفی و شکلگیری تدریجی شخصیت کاظم یا آتابای (با بازی درخشان هادی حجازیفر) غنیمت میشمارد. شخصیتی که در زندگی اصول و عقاید خاص خود را دارد و آن قدر در دیگران صاحب نفوذ هست که زندگی ایشان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان نمونه نگاه کنید به رابطه میان او و خواهر زادهاش که به نوعی ارتباط میان مرشد و مرید را تداعی میکند. مریدی که البته گاهی بدقلقی میکند و موجبات کج خلقی و عصبانیت مرشدش را فراهم میکند.
از درخشانترین سکانسهای فیلم، سکانسهای مربوط به خلوت گزینی و درد دل کردن کاظم و دوستش یحیی (جواد عزتی) است. در خلال گفت و گوهای رد و بدل شده در یکی از همین خلوت گزینیهاست که یکی از نقاط عطف فیلم رقم میخورد. نقطه عطفی که تحولی شگرف و تاثیری عظیم در نوع نگاه کاظم به اتفاقات پیرامون و آدمهای اطرافش ایجاد میکند. از این نقطه به بعد است که گویی کاظم از اسارت خودخواسته و خودساختهاش رها میشود و حتی اجازه میدهد خواهر زادهاش نیز نوعی جدید از آزادی و آرامش را تجربه کند. درست در همین لحظات است که سر و کله عشق سیما (سحر دولتشاهی) هم پیدا میشود تا کاظم عبوس و سخت گیر به یکباره به شخصیتی متین و منطقی بدل شود. شخصیتی که سعی میکند به وسیله این عشق به زندگی برگردد و معشوق را نیز علیرغم تمامی کاستیهایش به زندگی امیدوار کند. فیلم هر چه در معرفی شخصیت کاظم و آن چه بر او رفته است، آرامش و طمانینه به خرج میدهد، در خلق و کشف این عشق دیرهنگام، عجول است و پر شتاب. این چنین است که این عشق کذایی آنچنان که باید و از چنین فیلمی انتظار میرود، در نمیآید و هیچ عجیب نیست که به سر انجامی درخور هم نرسد.
با این وجود نمیتوان از «آتابای» گفت و علاوه بر بازیهای خوب و قابل تامل آن، به موسیقی شنیدنی حسین علیزاده اشاره نکرد. موسیقی مناسبی که در پارهای لحظات به مدد تصاویر فیلم و نقش آفرینی بازیگران آن آمده تا «آتابای» را به عنوان شاخصترین فیلم کارنامه سازندهاش مطرح کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- داستان اینفلوئنسری به نام فریبا/ گفت و گو با جواد صفوی، نویسنده فیلمنامه سریال «فریبا»
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- هیولایی باستانی
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





