سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
«آتابای» ساخته نیکی کریمی، فیلمی است با حال و هوایی شاعرانه که قصه به ظاهر ساده ولی پر احساسش در دل مناظر بدیع و زیبای اطراف شهرستان خوی روایت میشود. هادی حجازی فر به عنوان یکی از فیلمنامهنویسان و بازیگر اثر، هوشیارانه فضای حاکم بر فیلم را از محیطهای تکراری شهری خارج ساخته و با انتخاب فرهنگ و البته زبان ترکی، اصالت بیشتری را به فیلم تزریق میکند. فیلم اگرچه با ریتمی کند و کشدار شروع میشود و موتور قصهاش به اصطلاح دیر راه میافتد، با این حال فیلمنامهنویسان (نیکی کریمی و هادی حجازیفر) در خلال فصلهای ابتدایی فیلم، فرصت را برای معرفی و شکلگیری تدریجی شخصیت کاظم یا آتابای (با بازی درخشان هادی حجازیفر) غنیمت میشمارد. شخصیتی که در زندگی اصول و عقاید خاص خود را دارد و آن قدر در دیگران صاحب نفوذ هست که زندگی ایشان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان نمونه نگاه کنید به رابطه میان او و خواهر زادهاش که به نوعی ارتباط میان مرشد و مرید را تداعی میکند. مریدی که البته گاهی بدقلقی میکند و موجبات کج خلقی و عصبانیت مرشدش را فراهم میکند.
از درخشانترین سکانسهای فیلم، سکانسهای مربوط به خلوت گزینی و درد دل کردن کاظم و دوستش یحیی (جواد عزتی) است. در خلال گفت و گوهای رد و بدل شده در یکی از همین خلوت گزینیهاست که یکی از نقاط عطف فیلم رقم میخورد. نقطه عطفی که تحولی شگرف و تاثیری عظیم در نوع نگاه کاظم به اتفاقات پیرامون و آدمهای اطرافش ایجاد میکند. از این نقطه به بعد است که گویی کاظم از اسارت خودخواسته و خودساختهاش رها میشود و حتی اجازه میدهد خواهر زادهاش نیز نوعی جدید از آزادی و آرامش را تجربه کند. درست در همین لحظات است که سر و کله عشق سیما (سحر دولتشاهی) هم پیدا میشود تا کاظم عبوس و سخت گیر به یکباره به شخصیتی متین و منطقی بدل شود. شخصیتی که سعی میکند به وسیله این عشق به زندگی برگردد و معشوق را نیز علیرغم تمامی کاستیهایش به زندگی امیدوار کند. فیلم هر چه در معرفی شخصیت کاظم و آن چه بر او رفته است، آرامش و طمانینه به خرج میدهد، در خلق و کشف این عشق دیرهنگام، عجول است و پر شتاب. این چنین است که این عشق کذایی آنچنان که باید و از چنین فیلمی انتظار میرود، در نمیآید و هیچ عجیب نیست که به سر انجامی درخور هم نرسد.
با این وجود نمیتوان از «آتابای» گفت و علاوه بر بازیهای خوب و قابل تامل آن، به موسیقی شنیدنی حسین علیزاده اشاره نکرد. موسیقی مناسبی که در پارهای لحظات به مدد تصاویر فیلم و نقش آفرینی بازیگران آن آمده تا «آتابای» را به عنوان شاخصترین فیلم کارنامه سازندهاش مطرح کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- داستان اینفلوئنسری به نام فریبا/ گفت و گو با جواد صفوی، نویسنده فیلمنامه سریال «فریبا»
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- هیولایی باستانی
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- هفت گروه خارجی و دو بزرگداشت در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد