سینماسینما، روحالله هاشمی
«مرد شمالی» (The Northman)، سومین ساختهی رابرت اگرز بعد فیلمهای ساحره» (the witch) و «فانوس دریایی» (The Lighthouse) اگر چه در همان فضای وهمآلود و پر رمز و راز دنبال میشود اما کارگردان جسارت بیشتری به کار برده و داستان خود را در فضایی بزرگتر و چشمنواز دنبال میکند. هر چند که به سیاق ساختههای قبلیاش از فضاهای دور افتاده و بکر بیشتر استفاده کرده است. داستان فیلم که شباهتهای زیادی به داستان هملت شکسپیر دارد (نام قهرمان فیلم هم اَملث انتخاب شده است) روایتی از یک شاهزادهی وایکینگی است که در کودکی شاهد قتل پدرش شاه اوروندیل (ایتان هاوک) به دست عمویش فیولنیر (کلیز بنگ) است. او قسم میخورد تا انتقام پدرش را گرفته و مادرش ملکه گوردون (نیکول کیدمن) را نجات دهد. او از شهر زادگاهش میگریزد و در سفری ادیسهوار تبدیل به جنگجویی شجاع و بیرحم میشود. اجرای بسیار خوب الکساندر اسکاشگارد در تمامی زمان فیلم با شانههای خمیده و نگاههای عمیق و بدنی ورزیده بیشتر شمایل یک گرگینه و جانوری درنده را به نمایش میگذارد تا یک انسان جنگاور. فیلم با نمایی از فوران آتشفشان آغاز و در انتها هم با همین نما به پایان میرسد. همین شروع و پایان دایرهوار تلاش دارد که خشم فروخفته و عصبیت پنهان در فیلم را آرام آرام به فوران نزدیک کند و در انتها تنها چیزی که فروکش نمیکند آتش تند انتقام است گویی قهرمان تشنه به خون دشمنان خود، سرآغاز سرنوشتی محتوم و شوم برای خود میشود.
تصاویر خارقالعاده و چشمنواز فیلم که محصول همکاری مجدد اگرز با یارین بلاشکه (Jarin Blaschke) است مهمترین نقطه قوت فیلم است. نماهای ثابت و استفادهی مناسب از پلان سکانس و حرکات سریع و سیال دوربین به خلق فضای سردِ بیرحم و آخر الزمانی «مرد شمالی» کمک زیادی کرده است.
بازیهای کوتاه ولی شوکهکنندهی ملکه گودرون (نیکول کیدمن) ، پادشاه (ایتان هاوک) و دلقک (ویلم دفو) لیست پر شمار بازیگران فیلم را جذابتر کرده است.
«مرد شمالی» فیلمی است که باید روی پردهی سینما به تماشای آن بشینید؛ تماشای دوساعتهی فیلمی که تکتک قابهایش شما را محصور خود میکند و به شکل زیبا و در عین حال هولناکی، شما را به همراهی با شر و سیاهی و پلیدی دعوت میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- پخش سریالی جدید با بازی نیکول کیدمن
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- نیکول کیدمن در عرصه سیاست بازی میکند/ سریالی دربارهی سیا
- بزرگترین شکستهای تجاری سینما در سال ۲۰۲۲
- «ساعتها» در سینماتک خانه هنرمندان اکران و بررسی میشود
- تدوین جدید فیلم «استرالیا»/ باز لورمن فیلم سینمایی را سریال میکند
- شیرینیِ تلخ «خانوادهی ریکاردو بودن»/ یادداشت هالیوود ریپورتر
- «ساعتها»؛ ایستادن در نقطه آغاز پریشانی
- حاشیههای سفر نیکول کیدمن به هنگکنگ
- بازتولید شهروندانی تودهوار/ «داگویل»؛ روایتی از شهری بی در و دیوار
- آمنابار، کارگردانی سینمابلد که ویژگیهای انسانی را محترم میشمارد
- باورناپذیر
- نیکول کیدمن در «خانواده ریکاردو بودن» جایگزین کیت بلانشت شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار