سینماسینما، روحالله هاشمی
«مرد شمالی» (The Northman)، سومین ساختهی رابرت اگرز بعد فیلمهای ساحره» (the witch) و «فانوس دریایی» (The Lighthouse) اگر چه در همان فضای وهمآلود و پر رمز و راز دنبال میشود اما کارگردان جسارت بیشتری به کار برده و داستان خود را در فضایی بزرگتر و چشمنواز دنبال میکند. هر چند که به سیاق ساختههای قبلیاش از فضاهای دور افتاده و بکر بیشتر استفاده کرده است. داستان فیلم که شباهتهای زیادی به داستان هملت شکسپیر دارد (نام قهرمان فیلم هم اَملث انتخاب شده است) روایتی از یک شاهزادهی وایکینگی است که در کودکی شاهد قتل پدرش شاه اوروندیل (ایتان هاوک) به دست عمویش فیولنیر (کلیز بنگ) است. او قسم میخورد تا انتقام پدرش را گرفته و مادرش ملکه گوردون (نیکول کیدمن) را نجات دهد. او از شهر زادگاهش میگریزد و در سفری ادیسهوار تبدیل به جنگجویی شجاع و بیرحم میشود. اجرای بسیار خوب الکساندر اسکاشگارد در تمامی زمان فیلم با شانههای خمیده و نگاههای عمیق و بدنی ورزیده بیشتر شمایل یک گرگینه و جانوری درنده را به نمایش میگذارد تا یک انسان جنگاور. فیلم با نمایی از فوران آتشفشان آغاز و در انتها هم با همین نما به پایان میرسد. همین شروع و پایان دایرهوار تلاش دارد که خشم فروخفته و عصبیت پنهان در فیلم را آرام آرام به فوران نزدیک کند و در انتها تنها چیزی که فروکش نمیکند آتش تند انتقام است گویی قهرمان تشنه به خون دشمنان خود، سرآغاز سرنوشتی محتوم و شوم برای خود میشود.
تصاویر خارقالعاده و چشمنواز فیلم که محصول همکاری مجدد اگرز با یارین بلاشکه (Jarin Blaschke) است مهمترین نقطه قوت فیلم است. نماهای ثابت و استفادهی مناسب از پلان سکانس و حرکات سریع و سیال دوربین به خلق فضای سردِ بیرحم و آخر الزمانی «مرد شمالی» کمک زیادی کرده است.
بازیهای کوتاه ولی شوکهکنندهی ملکه گودرون (نیکول کیدمن) ، پادشاه (ایتان هاوک) و دلقک (ویلم دفو) لیست پر شمار بازیگران فیلم را جذابتر کرده است.
«مرد شمالی» فیلمی است که باید روی پردهی سینما به تماشای آن بشینید؛ تماشای دوساعتهی فیلمی که تکتک قابهایش شما را محصور خود میکند و به شکل زیبا و در عین حال هولناکی، شما را به همراهی با شر و سیاهی و پلیدی دعوت میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- پخش سریالی جدید با بازی نیکول کیدمن
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- نیکول کیدمن در عرصه سیاست بازی میکند/ سریالی دربارهی سیا
- بزرگترین شکستهای تجاری سینما در سال ۲۰۲۲
- «ساعتها» در سینماتک خانه هنرمندان اکران و بررسی میشود
- تدوین جدید فیلم «استرالیا»/ باز لورمن فیلم سینمایی را سریال میکند
- شیرینیِ تلخ «خانوادهی ریکاردو بودن»/ یادداشت هالیوود ریپورتر
- «ساعتها»؛ ایستادن در نقطه آغاز پریشانی
- حاشیههای سفر نیکول کیدمن به هنگکنگ
- بازتولید شهروندانی تودهوار/ «داگویل»؛ روایتی از شهری بی در و دیوار
- آمنابار، کارگردانی سینمابلد که ویژگیهای انسانی را محترم میشمارد
- باورناپذیر
- نیکول کیدمن در «خانواده ریکاردو بودن» جایگزین کیت بلانشت شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد