سینماسینما، محمدرضا امیر احمدی
«دونده» شور فیلمسازی را در من بوجود آورد. این نقل معروف حمید نعمتالله است که برای رونمایی مستند «جستجو در تنگنا» به پردیس چهارسو آمده بود. امیر نادری شور فیلمبینی و سینماگردی را در خیلیها بهوجود آورد. البته فقط برای این مستند کارخانی را دوست نداریم. او در مستندهایش نشان داده ریتم را میشناسد، و بهواسطهی آن به فیلمهایش نظمی خوشایند میدهد. نمونهاش مستندهای «تیتراژ در سینمای ایران» یا «آرشیو متروک» دربارهی احمد جورقانیان آرشیویست معروف ایرانی است.
کارخانی، خود با همین حال و هوای سینمایی بار آمده و زندگیاش را میگذراند. گونهای زندگی بوهمی و کولیوار، و گشتزنی در حول و حوش آنچه بوی سینما و خاطرههای گذشته را میدهد. همین مستند «جستجو در تنگنا»، به تمامی بر پایه مرور خاطرات کسانی که امیر نادر را میشناختند شکل گرفته. جذابترینش خاطرهی عکاسی پرترههای معروف نادری از مردم عادی است.
کارخانی، جلوی دوربین فیلمش اعتراف میکند (این اعترافگویی جلوی دوربین به خصیصهی اصلی مستندش تبدیل شده) که نادری در دههی شصت، چهار عکس از چهار دختر جوان را نشانم داد، و پرسید زیباترینش را انتخاب کن. کارخانی دو عکس را انتخاب میکند. دوتای دیگر را نادری بلافاصله پاره میکند. اصرار نادری به انتخاب یکی از میان دو عکس باقیمانده است. کارخانی میگوید عکس دختر جوانی را انتخاب کردم، که حس و حال غریبتری داشت. نادری بلافاصله عکس کنار گذاشته شده را پاره میکند، و از کارخانی میخواهد عکس منتخبش را برایش بزرگ چاپ کند. بعد میفهمیم نادری شیفتهی دختر درون عکس انتخابی شده، و برایش روی کاغذهای ساندویچی نزدیک آتلیهی معروف عکاسی دههی شصت، که در آن عکسهای پرترهاش را چاپ میکرده، نامههای عاشقانه مینویسد. آن دختر بعدها همسر نادری شد.
تمامی فیلم، این کشف و مکاشفه است. نوعی شیفتگی به زندگی، بهواسطهی عکاسی و سینما. خیابانگردی کارخانی در کوچههای شهر، و محلهای فیلمبرداری فیلمهای خیابانی دههی پنجاه نادری، به همین واسطه معنا پیدا میکند. آدمها دنبال خاطرات سالهای دور خودند، و آن را از میان آواری از روزمرگی و گذر سالیان بیرون میکشند. جادویی که به وسیلهی سینما میسر میشود. اکسیری که نادری را به این فانوس جادویی وصل کرده، و تیزبینی فیلمسازی غریزی را بهش بخشیده، که در عین حال از زیباییشناسی سینمای روز دنیا هم مطلع است.
نمونهاش نقل خاطرهی تماشای «فیتز کارالدو» (۱۹۸۲) ورنر هرتسوگ در سالن سینما در دههی شصت است، و شیفتگی نادری به چنین فیلم غریبی، و اینکه چطور فیلمساز آلمانی از پس چنین پروژهی مشکلی برآمده. داستان مردی ماجراجو در سالهای اولیه ی قرن بیستم، که کشتی بزرگی را با کمک بومیان از میان جنگل آمازون عبور میدهد. اگر به خاطر بیاورید مضمون «دونده»(۱۳۶۳)و «آب، باد، خاک» (۱۳۶۴) و «کوه» (۲۰۱۶) دقیقاْ بیان تصویری و سینمایی چنین شوری برای انجام کاری غیرممکن است.
این گونه نادری سینما را وسیلهای برای ماجراجویی فیتز کارالدووار خود قرار میدهد. مثل اینست بخواهی با سینما به دنیا سر و شکل بدهی. مستند کارخانی در پی چنین چیزی است. برای همین آن را مستندی گفتگو محور با کلههای سخنگو نبینید. یک جور خاطرهبازی است با یاری سینما. وقتگذرانی وقتی زندگی آنقدر کسلکننده شده، که راهی برای بیان خودت پیدا نمیکنی. یک جور آینهنگاری است که بتوانی خودت و دنیا را درون قاب آن ببینی.
جالب آنکه راهکار کارخانی جواب داده و با مستند «جستجو در تنگنا» یکی از جذابترین و خلاقانهترین مستند پرترههای سالهای اخیر را میبینید. انگار جام خاطراتی باشد که با آن سالهای دورت را زیر رو کنی. در خیابانهای شهر با ماسک پوشیده بر صورت، در زمانه ی شیوع کرونا، بگردی و مواد خام برای فیلمت فراهم کنی. مثل اینست که شکل و شمایلی از آنچه میخواهی بسازی نداری، و تنها در حین ساخت است که مستندت، اثر هنریات، زبان باز کند و درد تنهایی و غربت و شیفتگیات را فریاد بزند. این چیزها است که مستند مهرشاد کارخانی را این قدر سرزنده و دینامیک نشان میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- جشنواره فیلم ارمنستان به پایان رسید؛ اهدای زردآلوی طلایی و نقرهای به دو سینماگر ایرانی/ تقدیر از امیر نادری
- اعطای جایزه به «تهران، یک تاریخ ناتمام» در جشنواره زردآلوی طلایی
- «پیرپسر»؛ خون بر زمین حاکم میشود
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «لاله کبود»؛ دوستی با رنگ و فرم
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- رونمایی از پوستر بینالمللی «لاله کبود»
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





