سینماسینما، حسین سلطان محمدی
وقایعی چندگانه در این روزها دیده شده که عمدتا حول محور احترام یا عدم احترام به شخصیت انسانی و هویت آن، میگردد. ماجرای دستیار کارگردان سینمای ایران، ماجرای برخورد ویل اسمیت در اسکار و حتی سخن خانم صامتی داور مسابقه عصرجدید درباره یکی از شرکتکنندگان – همان عبارت به تهران بیایی، باید لهجهات را عوض کنی.
در بحث دستیار کارگردان، سخن از فراتر رفتن از حوزه روابط کاری و تعرض به هویت انسان شده است و اینکه در محیط کار، به تحقیر یک زن و فراتر از آن، یک انسان، انجامیده است و این نکته بظاهر پنهان در فعالیت های کاری، به سطح عموم کشیده شده است. نکته این است که چقدر این عمومی کردن میتواند به اصلاح رفتار و پاک کردن موقعیت فعلی، بینجامد؟ بگذریم که بعضی افراد با اشاره به ماجرای هاروی واینستین در هالیوود، رخداد این مشکل را طبیعی و مطلوب تحقیرشده دانستند. اما در بنیان روایت، استنباط هالیوودی نادرست است و اگر به صورت عادی این نکته اصلاح نشود، باید از نیروی اجتماع برای اصلاح مسیر استفاده کرد. همان موضوعی که در بحث دستیار کارگردان و ورود صنف و واکنش صریح نویسندگان، دیده شد.
در بحث ویل اسمیت، در صحنه عمومی، به همسر وی، توهین شد و وضعیت درمانی او مورد تمسخر کلامی قرار گرفت. واکنش سریع، برای بازگرداندن صحنه به روال طبیعی بود اما قاعده نظم ظاهری امریکایی این است که در صحنه عمومی به همسر یا اصولا خانواده شما توهین کردند، چیزی نگو. مضحکه عام شدن را بپذیر! یعنی همان که داریم میبینیم که با وجود مشخص شدن وضعیت ظاهری همسر ویل اسمیت، وارد این موضوع شده اند که کار ویل اسمیت نادرست بوده و زمزمه پس گرفتن اسکار را مطرح میکنند. در داخل کشور خودمان هم جالب بود که یکی از نویسندگان روانشناس، فرموده که بلاهت ویل اسمیت بوده که چنینی واکنشی نشان داده در صحنه عمومی، حالا به هر دستاویزی که بوده، غیرت، تعصب و …! این برخورد ما را یاد ماجرای زین الدین زیدان دربرابر ماتراتزی ایتالیایی میاندازد که پس از شنیدن توهین فوتبالیست ایتالیایی به مادرش، به او ضربه زد و نظام غلط حاکم بر دنیای تبلیغات، به جای بررسی واکنش زیدان و رسیدن به کنش، او را اخراج و بازی به سمتی رفت که فرانسه جام را از دست داد. البته چون، چوب خدا صدا نداره، بعد آن جام، ایتالیا دو دوره در مرحله نخست جامجهانی حذف شد و دو دوره اخیر هم اصلا به جامجهانی نرسید! قاعده ظاهری دنیای تبلیغی غرب بر بیحرمتی به انسان است حتی در صحنه عمومی، اما قاعده روزگار ترتیب دیگری برای حفظ کرامت انسانی دارد. تصویردوستان هم به یاد آورند که ایرج طهماسب در قسمت دوم «مهمونی» و در آیتم پریناز ایزدیار، به این نکته اشاره کرد که این روزها مردمان احساسات خود را بروز نمیدهند ولی باید شادی و غم و هر احساسی را به موقع بروز داد. در مورد مثالی ویل اسمیت که دقیقا مانع توهین به خانواده و همسر شد و آن هم در صحنه عام اسکار.
در برنامه عصرجدید، از آسیب ورود بی مقدمه از روستا به شهر سخن گفته شد. اینکه انسانی نیالوده به قواعد و مادیات دنیای شهری، بخواهد ناگهان خلوص بکر خودش را بدون آگاهی به مقدمات ورود به این حیطه، به دنیایی آورد که چالشهای بسیاری را در خود دارد و اینکه به او هشدار میدهند که دنیای شهری حتی از تو میخواهد لهجهات را عوض کنی. بیان این نکته، دقیقا برای حفظ انسانیت اوست و اینکه با آگاهی بیشتری و البته با تاخیری سنجیده، هنرت را در شهر جستوجو کن. این را همان طرفداران مضحکه در شهر و صحنه عمومی و دم نزدن، در حال وارونه نمایاندن و القا از این منظر هستند که به او توهین شده که به تهران میآیی باید لهجهات را عوض کنی. هر کسی به سادگی علیرضا افتخاری نمیشود که در خواندن، قاعده فارسی بدون لهجه را رعایت میکند و در سخن، لهجه اصفهانی را.
در هر سه مثال بالا، نقل دفاع از انسانیت است. کاری به اسکار و رفتار برآمده از هالیوود و هاروی واینستین ندارم. اینجا ایران است و انسانیت و کرامت آن، مورد تاکید و خواستنی. بر این موضع، همانند ماجرای دستیار کارگردان باید پافشاری کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «شیفت آخر» نماینده سوئیس شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






متن بسیار ضعیفی بود
تحلیل سطحى و بدون فهم درست از پیچیدگى دنیاى امروز