سینماسینما، حمید باباوند
فکر کنید امسال رئیس اسکار تصمیم بگیرد به شیراز جایزه بدهد چون فیلم قهرمان آنجا ساخته شده است. دبیرجشنواره سینماحقیقت به محمد صیاد که سوژه فیلم «آقای صیاد را ول کنید» است جایزه داده. اگر قرار بود عکسهای این عکاس مورد توجه باشد، حتما نهادهای ذیربط برای جایزه دادن به عکس، خبر و انقلاب زیاد بودهاند طی چهل سال گذشته. اگر قرار بود از عکاسی تقدیر شود؛ نهادهای مرتبط با عکس و عکاسی کم نبودهاند. بسیار خندهدار است که در جشنواره فیلم به جای خالق اثر به موضوع اثر جایزه بدهند اما خوشبختانه ما در شرایطی زندگی میکنیم که هیچ چیز در آن عجیب نیست. مثلا اگر یک بار در جلسات داوری حضور داشته باشید؛ میدانید هنگام رای دادن به اثر همه چیز مدنظر قرار میگیرد مگر خود اثر! به همین دلیل است که معدودند جوایزی که انتخاب داوران و مخاطبان در آن یکی باشد. مثلا خیلی عادی است که در جلسه داوری به جای بحث کردن درباره اثر راجع به این بحث شود که آیا در حالی که فلان پدیدآورنده با سابقه در میان شرکتکنندگان است؛ آیا درست است که به بهمان فرد تازهوارد جایزه بدهیم؟ یا مثلا عادی است که داوران هنگام رای دادن به آثار با هم توافق کنند به جای بحث درباره آثاری که هر کدام منفردا معتقدند شاخص است بروند سراغ اثر میانمایهای که هیچ کدام دربارهی آن بحث خاصی ندارند. من یک بار در جایگاه دبیر جشنواره مطبوعات شهری موفق شدم که با حذف نام پدیدآورنده و محل نشر(حروفچینی مجدد آثار و چاپ روی برگههای هم شکل) و ملزم کردن داوران به نگاه کردن به تک تک اجزاء یک اثر (به جای کلیت آن) و جلوگیری از تاثیر نظر داوران روی هم(داوری جداگانه) شاهد نتایجی باشم که حتی برای خود داوران هم عجیب و شگفتآور بود.
شاید در وادی سینما این اتفاق ممکن نباشد اما میتوان با تفکیک داوریها کمی از پریشان حالی این داوریها کاست.
برگردیم به «آقای صیاد را ول کنید»! مریم ملک به سراغ عکاسی رفته است که در همهی سالهای فعالیتش بخش از جریان عکاسی کشور بوده است. کارهای شاخصی داشته و حضور موثر اما هیچ گاه موفق به دریافت جوایز ویژه در حوزههای کاریاش (مثل عکس ورزشی یا عکس خبری) نشده است. البته جایزه گرفتن یا نگرفتن به خاطر مسائل پیش گفته چندان اهمیتی ندارد.
مریم ملک موفق شده دوربینش را رو به روی محمد صیاد بگذارد و چنان ارتباط صمیمانهای با او برقرار کند که سهند صمدیان ناگزیر شود در لحظاتی صدای صیاد را قطع کند تا فحشهای او شنیده نشود. مریم ملک در خلق این اثر تنها نبوده است. سهند صمدیان فیلم را با وسواس بینظیری تصویر به تصویر ساخته است. او توانسته صدای صیاد را ضمیمه عکسهایش کند و بعد هم با حرکتهای دقیق و حساب شدهاش کاری کند که تصاویر در بهترین حالت و با دقیقترین برشهای خود دیده شوند. در کنار این دو، نقش محمدرضا دلپاک را نباید فراموش کرد. او هنرمندانه توانسته است صدای فیلم را کاملاً شنیدنی کند و با انواع افزونههای صوتیاش فضای حرفهای صیاد و تصاویر فیلم را باورپذیر کند. بخش مهمی از حسی که در فضای فیلم وجود دارد؛ مدیون حضور و تلاش اوست.
بخش نادیدهای از این فیلم را نیز باید مدیون سیفاله صمدیان دانست. او به عنوان مدیر مجموعه تصویر شرایط ساخت این اثر را فراهم کرده است. اگر حضور و سابقه بیش از ۴ دههای او در فضای عکاسی نبود؛ این اثر فرصت خلق شدن نمییافت. او به درستی در جایگاه تهیهکنندهی فیلم مستند نشسته است؛ بیآنکه تاکیدی بر استفاده از نامش ذیل این عنوان داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- صمدیان: نزدیک شدن به دنیای هنرمند ایرانی بسیار دشوار است/ متیندفتری: متاسفانه مردم ما هنوز با عکس بیگانه هستند!
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- نوزدهمین جشنواره فیلم تصویر؛ «آقای صیاد را ول کنید» در شب محمد صیاد اکران میشود
- جشنواره فیلم تصویر از سال آینده بینالمللی خواهد بود
- جزئیات برگزاری نوزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری