سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
برای ما معمولا « تولد و مرگ» کسی و یا کسانی ذهنمان را مشغول میکند در حالی که به راه و روش زندگی، آموختههای هنری و فنی و اندیشههایی که برای بشر جا گذاشته بیاعتنا هستیم.
هر وقت مرگ کسی را یاد میکنیم و با آه و افسوس چند ثانیهای ماجرا را جمع میکنیم. تولدها را هم کمتر با تماس یا حضوری تبریک میگوییم. دنیای مجازی که هست! یه قلب بیروح و یک کلمه یا یک جمله تکراری مینویسیم.
اما دیگران آثار بزرگان هنری و ادبی و فرهنگی ما را بررسی میکنند که جز حیرت انگیز خواندن، مطلب دیگری نداریم که بازگو کنیم.
ولی ما یک جمله یا یک کتاب نخواندهاش و یا سکانسی از فیلمش و سر آخر چند تا از فیلمهایش را میببینیم و اگر توانستیم زیر تابوتش هم یک عکس یادگاری میگیریم و تمام.
بی شک عباس کیارستمی از نوادر انسانهای وارسته این دنیاست.خیلی بیشتر از عالمان بیعمل برای بشریت خدمت کرده است. زندگی هنریاش الگوی ممتاز سینماگران و پژوهشگران جهان کنونی ماست.
هر چند در ایران ما، بزرگانی همچون تقوایی، بیضایی، جلیلی، سجادی، عیاری و…میتوانند برای نسل حاضر الگوی مفید و کاربردی باشند.
کتاب «سر کلاس با کیارستمی» اثر پال کرونین مجموع نقطه نظرات اجرایی در ورک شاپهای کیارستمی در اکثر کشورهای جهان که با هنرجویان داشته را به رشته تحریر درآورده است.
کتابی غنی، آموزنده که میتواند برای هر علاقهمند به شیوه مدرن و پیشرفته و در عین حال بوم گرایی کلام نافذ بزرگ مرد عرضه هنر سینما در جهان کنونی، بسیار ارزشمند باشد.
تولد و مرگ امثال کیارستمی در اولویتهای اصلی ما قرار نگیرد، بلکه افکار و اندیشههای متعالیاش در اولویتها باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- «ژن زامبی» از ۲ اسفند روی صحنه میرود
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی