سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
فیلم «مدار موازی» با تصاویر گرافیکی، خیالی و پر از اشارهها و نشانههای و با کدهای مخفی که برای معنا سازی مخاطب، نهایت صبر پیشگی را طالب است.
فیلم با تصاویر ابتدایی مبهم و پیچیده و با اصوات عجیب و غریب و گاهی آزار دهنده و تک داستانهای مینی مالیستی بی ارتباط و در عین حال با لایه زیرین مرتبط، شروع میشود.
کم کم شخصیتهای داستان معرفی شده و برای بیننده با تکرارهای متعدد در سراسر فیلم به نوعی شوخی و خنده بدل میشود.
تاکید زیاد بر نشانهها در فضای سیاهی مطلق و سفیدی آزار دهنده و نماهای درشت از صورت اشکدار، خونین و ترس بیشتر پرسوناژ ها، بیننده را وادار به معنا سازی کرده و با تصاویر کولاژی، کشف و شهودی مطابق فهم مخاطب در ذهن متبادر میشود.
روند تصاویر و نگاههای شخصیتها از تاریکی و بی رنگی شروع شده و کم کم در سیر حوادث به تک رنگی و روشنایی نزدیک میشود.
نماد آتش در زمستان سرد طاقت فرسا را میتوان از اسطوره پرومتئوس که آتش را از خدایان به سرقت میبرد و به انسان های فلاکت زده هدیه میدهد، دانست.
و این انسانهای در بنده کشیده را کمی آسایش و آرامش داده و هر چند آن زنها و تک و توک مردها در اسارت به سر میبرند و در نهایت تعدادی از زن ها به آزادی میرسند.
موج فرکانسهایی که در یک بی زمانی و مکانی مجهول که گاهی نور و گاهی صداهای شکنجه وار روح و روان شان را به بند میکشانند.
این فیلم بدون دیالوگ را میتوان چند بار دید و معناهای فراوانی از دل آن استخراج کرد هر چند به باور نگارنده، همگی عوامل اصلی و فرعی دست اندرکار فیلم «مدار موازی» از معنای کاری راکه انجام دادهاند، اطلاعات اندکی داشتهاند، در عوض کارگردان اثر هر آنچه را خواسته و دانستههایش را در سرتاسر فیلم آگاهانه، کاشته است.
تماشای این فیلم برای کسانی که به دنبال مفاهیم تازه و ترکیب کردن تصاویر به منظور رسیدن به معنای جدید هستند، بسیار سودمند است.
واثقی کمی از کمال گراییاش کوتاه بیاید و بعضی از تصاویر به غایت تکرار شده را و افکتهای آزار دهنده که گاهی سوهان روح میشوند را تعدیل کند، اثر بهتر دیده میشود.
سینمای تجربه گرایانه، پیشرو و عامل رشد و ارتقاء زبان سینما است. امید است که با توجه شرایط وخیم جامعه، نسل جدید از تجربههای جدید نهراسند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد