سینماسینما، علی پاکزاد
رنج تنهایی یعنی اینکه در میان حاشیه نشینان تو در حاشیه باشی و باز هم از تعرض در امان نمانی. زن باشی و داستان زنانه ات را کارگردان زنی به تصویر بکشد و با آنکه تازه نفس است و گاهی سدشکن، اما دوست نداشته باشد که زن قهرمانی در قصه اش وجود داشته باشد. این یعنی ابلق. یعنی هم پیشتاز بودن و هم ایستا بودن. یعنی نیش گاز و ترمز کشیدن پی در پی. یعنی سیاه و سفید. یعنی همین جامعه دچار رکود و رخوت که در هم می لولد و متجاوزش «تو راهی» هم دارد…
ما در اینجا با چه مواجهیم؛ یک جامعه محدود و بربریتی مردانه. نرگس آبیار اینبار تصویری از فرودستان را با خط روایی کامل به ما نشان می دهد. آدمها و حاشیه هایشان که اگر نبود آن کات های سریع، همچنان ما در حواشی فیلم می ماندیم و به متن نمی رسیدیم.
فیلم به سلک فیلمهای اجتماعی این سالها به فساد برخاسته از فقر می پردازد و به مردانی درگیر در چرخه کار و زنانی که با آنکه در خانه هایشان محبوسند باز هم مورد آسیب قرار می گیرند. مردان حریص و لاابالی و دروغگو و پخمه که نه زندگی را بهتر می کنند و نه قانع اند. مردانی برای تداوم همین سقوط دائمی که اسمش را گذاشته ایم زندگی.
فیلم پر از نماد اجتماعی و تکه پرانی سیاسی است؛ نمایشی از مار و کفتر و موش. و این موشها خود همین مردم هستند. آنچنان که در «موشها و آدمها»ی جان اشتاین بک، موشها کارگرانند. افرادی محکوم به زوال در دوره رکود بزرگ.
و یک شهر بازی در فیلم می بینی عین دوک نخریسی تقدیر که آدمها را در بازی خود به ناگاه گره می زند. این را بازی دوربین به تو می آموزد. بازی های هوشمندانه فیلمبردار و تدوین های به موقع و موازی تدوینگر ستودنی است.
با اینهمه فیلم اگر چه بیننده را با خود درگیر می کند و اگر چه داستانهای خوبی دارد اما فلسفه و تصور آبیار از زندگی و جنسیت است که ذهن آدمی را بیشتر درگیر می کند.
بازی الناز شاکر دوست و گلاره عباسی جا افتاده و عالی است. هوتن شکیبا بهتر از بهرام رادان است و چیدمانهای لوکیشن محدود و محلی فیلم تو را خسته نمی کند.
آخر می دانید، هیچکدام از آن زندگی ها عمق ندارند. همه در سطح اند. تفاله هایی در سطح. موشهایی در منطقه ای در فرخزاد. در میان آدمهای شمال شهر. در میان برجها و شهر بازی.
حتی آنها نمی توانند ادای جنبش می تو را در بیاورند. حتی آنها وقتی واقعیت را می گویند، مصلحت را باید جایگزین آن کنند. حتی…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند