سینماسینما، افسون جاوید
«موقعیت مهدی» به عنوان نخستین اثر سینمایی هادی حجازی فر، پس از نقدهای مثبت و منفی منتقدان و اهالی رسانه در چهلمین جشنواره فیلم فجر، توانست خودش را به اکران نوروز برساند.
فیلم در عین ساختار اپیزودیکش، یک اثر بیوگرافیک به حساب میآید که سعی داشته برشهایی از زندگی برادران باکری را به تصویر بکشد. همانطور که میدانیم در روایت اپیزودیک، هم یک کارگردان میتواند داستان را به پیش ببرد و یا هم چند کارگردان اپیزودهای مختلف را کارگردانی کرده و مهیای اکران میکنند.
اما چیزی که در روایات اپیزودیک حائز اهمیت است، وجود وجه اشتراک است. نخ تسبیحی که اپیزودهای مختلف را به هم پیوند دهد تا هم از لکنت گرفتن فیلم جلوگیری کند و هم باعث آشفتگی ذهن مخاطب نشود لکن پاشنه آشیل فیلم همین است و این اثر مهمترین ضربهاش را به دلیل فقدان همین مقوله میخورد.
دو نسخهای بودن و همچنین شش پردهای بودن نسخهی سینمایی فیلم، نتوانسته این اشتراک و نخ تسبیح را میان اپیزودهای مختلف حفظ کند؛ گویی فیلم برشهایی مختلف با داستانهایی مجزاست که در مجموع وقتی کنار هم قرار گرفتهاند نتوانستند یک کلِ به هم پیوسته را خلق کنند و این به کلیت اثر ضربه زده است اگرچه احتمال میرود این اشکال در نسخهی سریال این اثر مرتفع شود.
در طی این سالها کارگردانان بسیاری تلاش کردهاند نگاه متفاوت و نویی به جنگ و آنچه بر جامعه و انسانها رفته است داشته باشند چرا که به طور کلی جنگ در همهی نقاط جهان، سرشار از قصه و خرده قصههاییست که قابلیت بالایی برای تولید آثار سینمایی دارند.
در دههی هشتاد و نود بود که زنان در فیلمهای ژانر دفاع مقدس نقش پررنگتری پیدا کردند و حالا میتوان نقش ژیلا شاهی به عنوان همسر شهید باکری را در ادامهی همان جریان دانست اما این بار هادی حجازیفر و ابراهیم امینی در جایگاه فیلمنامهنویسان این اثر، تلاش کردهاند تا از کلیشههای شخصیتپردازی فاصله گرفته و واقعیات زندگی زنی را به تصویر بکشند که همسر مهدی باکریست اما به دلیل موقعیت حساسی که در آن قرار گرفته دچار جوزدگی نشده و بیتابیها و تلخکامیها و گلهمندیهای زنانهاش را دارد.
به هر روی فیلم «موقعیت مهدی» با آنکه روایت شاعرانهای از زندگی برادران باکریست که اساسا تراژدی در قصهی زندگی هر سهی آنها نقش خودش را دارد اما بیش از همه فیلم مهدی باکری را محور قرار میدهد که در واقع نمادینترین برادر است، تا پایان جنگ میجنگد و در نهایت هم با گلولهی مستقیم به شهادت میرسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- هفت گروه خارجی و دو بزرگداشت در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک
- علیرضا کمالی و ژیلا شاهی با مردم به سینما میروند/ اکران «پوست شیر» با حضور برادران محمودی
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- سریالهای نوروز و ماه رمضان تلویزیون کدامند؟
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- با حکم هادی حجازیفر؛ هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





