سینماسینما، آریو همتی؛
مولف بودن به معنای داشتن المانهای سبک جمعی و سبک شخصی در بیش از یک اثر است و یا اینکه کیفیت و پتانسیل آن المانها جوری باشد که در یک اثر نیز بتواند داشتههایش را به ظهور و بروز برساند. در سینمای ایران به دلیل آنکه نخستین جریانی که به شکل سیستماتیک به اهمیت مولف بودن رسیده بود و توانست در سال های ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ با معرفی داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، علی حاتمی و مسعود کیمیایی و کمی بعد امیر نادری، بهرام بیضایی، فریدون گله و محمد رضا اصلانی و البته کمی پیش تر ابراهیم گلستان ، منتقدان حرفه ای را با خود همراه کند موج نو بود. قدرت فیلم سازی این دسته آنگونه بود که بسیاری از منتقدان نتوانستند از ذیل نام این بزرگان خارج شوند به همین دلیل یعنی قدرت این کارگردان ها و همچنین رابطه مراد و مریدی برخی منتقدان با آنها سبب دو گزاره اشتباه شد؛ «نخست محدود کردن سینمای اندیشه محور به موج نو و دوم که زایش گزاره نخست است، محدود کردن مولف بودن به تنها این کارگردانهای موج نو» و البته گاهی که صدای خیلی مهمی ظهور و بروز پیدا می کرد با همان عینک موج نویی به آن نگاه می شد.
برای اینکه این دو گزاره اشتباه را اصلاح کنیم؛
سینمای اندیشه محور یعنی سینمایی که در آن امری برای اندیشیدن وجود داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که هر کس میتواند آنگونه اثر بسازد چون جهان اندیشه دارای سیستمهای نخبگانی مشخص است. سینمایی که در دل رئالیسم و نئورئالیسم، ناتورالیسم، اکسپرسیونیسم، فمینیسم، رمانتیسیسم، سوررئالیسم، مینی مالیسم، مینی مال تغزلی، مکاتب عصر چند صدایی مرکز گریز و مکاتب عصر چند صدایی مرکز گرا و… که میتوانند تمهای اجتماعی، اکشن، ماجراجویی، کمدی، درام، و… نیز داشته باشند، شکل گرفته است و یکی از جریانهای دیگر آن موج نو است. از دیگر کارگردان مولفهای سینمای ایران میتوان به سهراب شهید ثالث آغازگر سینمای مینیمالیستی ایران که پیروانی مانند جعفر پناهی، محمد علی طالبی و شهرام مکری داشت، عباس کیارستمی آغازگر سینمای مینیمالیسم تغزلی، ابوالفضل جلیلی سینمای ناتورالیستی، کیانوش عیاری سینمای رئالیستی، تهمینه میلانی سینمای فمینیستی و… در کنار فیلمسازان شاخص ژانرهای محتوایی مانند رسول ملاقلی پور، عزیزالله حمیدنژاد، ابراهیم حاتمی کیا، انسیه شاه حسینی و احمدرضا درویش در سینمای جنگ، محمد علی سجادی و فریدون جیرانی در سینمای جنایی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، نیکی کریمی و مونا زندی حقیقی سینمای اجتماعی ـ مطالبات زنان، مجید مجیدی سینمای اجتماعی ـ کودکان کار، رسول صدر عاملی سینمای اجتماعی ـ دختران جوان،داوود میرباقری مذهبی ـ تاریخی، علی حاتمی و حسن فتحی تاریخی، ساموئل خاچیکیان و مهدی فخیم زاده ـ پلیسی، سعید ابراهیمی فر، علی حاتمی، عباس کیارستمی و محسن مخملباف شاعرانه و… اشاره کرد.
مولف بودن از بعد از جریانهای اندیشگانی هنری دهه هفتاد و نیمه دوم این دهه و با دو عصر نخست چند صدایی مرکز گریز که به مرور در دهه بعد آغازی بر ژانرهای پسامدرنیستی با فیلمهایی مانند درباره الی اصغر فرهادی، محاکمه در خیابان مسعود کیمیایی، شرایط مریم کشاورز، دار و دسته بد آنا لیلی امیرپور و بعدتر مونالیزا و ماه خونین نیز از او همچنین ماهی و گربه شهرام مکری و یک تصادف ساده جعفر پناهی بود و دوم چند صدایی مرکزگرا که آغاز ژانرهای فرائیستی بود با فیلمهایی مانند طعم گیلاس عباس کیارستمی، کاغذ بی خط ناصر تقوایی، میم مثل مادر رسول ملاقلی پور، وقتی همه خوابیم بهرام بیضایی، جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی، فروشنده اصغر فرهادی و پیر پسر اکتای براهنی، تعاریف تازه و اشکال نوتری به خود گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





