سینماسینما، زهرا مشتاق
قاشق چایخوری آخرین مجموعه قصه هوشنگ مرادی کرمانی است که از سوی نشر معین در ۱۰۵۰ نسخه روانه بازار شده است. کتابی که اردیبهشت ۹۸ منتشر و تا تیرماه همان سال به چاپ چهارم می رسد. اما راز آثار این نویسنده چیست که نوشته هایش تا این اندازه قابلیت تبدیل شدن به سینما را دارد؟ کتاب هایی که مخاطبین آن می توانند در تمام سنین تعریف شوند.
هوشنگ مرادی کرمانی یک اجتماعی نویس است. از این رو ذهنی هوشیار چون یک روزنامه نگار کارکشته دارد که با تیزبینی و دقت بسیار جزئیاتی را روایت می کند که یک شخص عادی از دیدن و درک آن ناتوان است. اما همین اجتماعی نویس، آن هنگام که قوه تخیل و پردازش واقعیت به شکلی دراماتیزه شده در نوشته هایش تبلور می یابد، قدم به جهان خلق و داستانسرایی می نهد. کار او درست در همین نقطه و همین مرز است که در پهنه ای یکتا قرار می گیرد.
او به شدت وام دار ادبیات کهن است. تاریخ ادبیات و فرهنگ عامه را به خوبی می شناسد و به آن اشراف دارد. جهانی از ضرب المثل، متل، افسانه، لالایی ها، هجو و متلک های روستایی، دوبیتی و شعر و همه اینها یعنی غنی شدن و تاثیرگذاری نوشته های او. او همان قدر که در خلق داستان های روستایی قدرتمند است، در خلق داستان های شهری با شخصیت های گوناگون؛ یکه تاز و کم همتاست. شخصیت هایی که در نظر اول جذابیتی برای انتخاب شدن به عنوان قهرمان یک قصه ندارند؛ اما انتخاب می شوند و آنقدر چیزهای زیادی برای ارائه دارند که اساسا فراموش می شود قهرمان در آغاز تهی دست می نموده. شخصیت هایی مثل استاد در قصه «باغ کاکا» یا خانمی در قصه درخشان «خانه ی خودم» یا پیرمرد نقاش در قصه «ستاره».

شاید اگر تحقیقی در مقایسه خوانش زمانی نیز صورت گیرد، آثار او از سایرین جلو بزند. قصه های او سریع و آسان خوانده می شود. روان نویسی و ساده نویسی ویژگی برجسته و ممتاز اوست. او درباره چیزهایی می نویسد که بارهای متمادی از کنار آن بی تفاوت و بی آنکه حتی نظرمان جلب شود؛ گذشته ایم. او همان نادیده ها را پخته و تزئین شده، زیبا و خوردنی و عطردار تقدیم ما می کند. گاهی تند، گاهی شور، گاهی تلخ یا شیرین. تلخ چون قصه «سیسمونی»، تند مثل قصه«سه چرخه»، شور مثل قصه غم انگیز «نمک» و شیرین چون قصه اندوهبار «شکلات».
او یک عبارت ساز برجسته است. چینشگر کلمه. کلمات را چنان در آغوش هم می خواباند که گویا جز آنجا، هیچ جای دیگری برایشان وجود نداشته است. زاده شده اند که آنجا در دل هم باشند.
«همین جور می رود، از گلدان به تاقچه، از تاقچه به دیوار، به سیخ و میخ و نخ و پیچ چنگ می زند.» «کوه و دشت و گل و ریحان، شمع و پروانه و آدم و الاغ و اسب بر قالی نقش می بندد.» «چرخید، تاب خورد، کج و راست شد، سینی شد، آینه شد، هوا رفت، ماه شد، خورشید شد، چرخ زد.»
یا اشراف و تسلط به ادبیات عامه و فولکلور.
«نگار خانم پا وردار دستمال خرما وردار
دستمال خرما آبیه عروس گل گلابیه»
یا در جایی دیگر
«شیطون رو غافل کردیم
جادوش را باطل کردیم»
یا در قصه ای دیگر
«رفتم به باغ کاکا چیدم انار کاکا
کاکا به سر رسیده چاقو کمر کشیده
سر مرا بریده خون انار چکیده
ای دونه دونه انار دوستت دارم صدهزار»
یا این دوبیتی قدیمی
«من از ملک پدر کردم جدایی
گرفتم با غریبون آشنایی
غریبون حالت خوبی ندارن
اول مهر است و دویم بی وفایی»
از دیگر ویژگی های این نویسنده که بخصوص در قاشق چایخوری به شکل خاص تری آمده است، جان بخشی روایات از زبان یا نگاه اشیا، گیاهان و حیوانات است.
در قصه «پتوس بهرام، پتوس نگار» که خواننده منتظر است جایی معنی این کلمه را بفهمد، رفته رفته در طول قصه با گیاهی به نام پتوس آشنا می شود که یکی از شخصیت های قصه است.
« پتوس از چوب بالا می رفت و نفس نفس می زد. می دوید، می دوید و می افتاد و کج می شد و راست می شد. پا می شد. مثل بچه ها که می خواهند تمرین راه رفتن کنند، تاتی تاتی می کرد و می رفت جوانه می زد و برگ می کرد و می رفت.»
یا گفت و گوی دو کفتر در قصه «ستاره» که پیرمرد قصه زبان آنها را بلد است.
یا وصف پنکه سقفی در قصه«خانه ی خودم»؛ « پنکه سقفی می چرخید. هوای داغ را با بال هایش به هم می زد. خنک می کرد، چرخ می کرد، چرخش بال های پنکه، نوای لالایی خانمی را آرد می کرد و می ریخت، می پاشید روی سر و صورت و گوش های کوچولو، چشم های پر از خواب بچه ها.»
نوشته های او سینمایی است. مملو از تصویر است. در قصه های او، فریم ها جای خود را به کلمات می دهند و تدوین در نرم ترین شکل ممکن در بدنه قصه دویده است. علامت های دستوری در قصه های او، نماد تدوین در سینماست. نرم است و نشسته در اجزای ترکیب های ایجاد شده؛ چون اصلا به چشم نمی آیند. چون در کل اندک و بجا و با خست استفاده شده است و چیدمان و عبارت های ساخته شده، برخاسته از جهان رنگ و موسیقی است. او با نوای لغاتی که چون نت های موسیقی بر خطوط پدیدار می شوند؛ به جان بخشی و خلق موسیقی می پردازد.
و شاید همین دلدادگی تنگاتنگ است که در آثار او از قصه های مجید تا مربای شیرین و کوزه و مهمان مامان چنین گرم و داغ و دلچسب در زهدان سینمای ما نشسته است. خواندن و تماشای او را از دست ندهید. او نابغه تصویرسازی بر روی کاغذ است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- اختتامیه نخستین جایزه داستان کوتاه گارنت؛ هوشنگ مرادی کرمانی: آرزو داشتم چخوف شوم
- معرفی داوران جایزه بینالمللی داستان کوتاه گارنت/فراخوان تمدید شد
- نسخه ویژه نابینایان «مهمان مامان» با صدای فریبا کامران منتشر میشود
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- علی نصیریان مقابل دوربین «اقتباس در سینما» رفت
- کیومرث پوراحمد: «اسپارتاکوس» فیلم محبوب من است/ محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست را من به سینما معرفی کردم
- کتاب «قاشق چایخوری» هوشنگ مرادی کرمانی با صدای رضا بابک صوتی شد
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- گفتوگو با فریده سپاه منصور/ یادبودم از مراسم یادبود باباپنجعلی بهتر بود!
- پور احمد: مافیا نمیگذارد فیلم بسازم
- دو فیلم خاطرهساز روی آنتن تلویزیون
- نقد هوشنگ مرادی کرمانی بر عملکرد صدا و سیما
- خاطرهبازی با آثار کلاسیک سینمای ایران و جهان/ فیلمهای تلویزیون در پایان هفته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





