سینماسینما، جمال رهنمایی*
فیلم تازه ای که در سال ۲۰۲۳ توسط ریدلی اسکات درباره ناپلئون بناپارت ساخته شده، زندگی این سیاستمدار نظامی فرانسوی برجسته را از دیدگاهی متفاوت جلوی دوربین برده است.
اتفاقات سیاسی و تاریخی دوران زندگی و جنگ های معروف ناپلئون، پس زمینه یک رویداد مهم و فراگیر عاطفی در زندگی او هستند که حتی شاید بتوان گفت تاریخی که ناپلئون برای خودش، فرانسه و اروپا رقم می زند، تا حد زیادی با یک رویداد مهم عاطفی برای خودش گره خورده است.
فیلم با نمایش شورش های کور پس از انقلاب فرانسه و اعدام های خیابانی و هرج و مرج سیاسی آن دوران شروع می شود. کارگردان برای روایت این روزها به ارائه چند صحنه مهم و سخنان افراد تاثیر گذار بسنده کرده و به سرعت به سراغ ناپلئون می رود که در یک مهمانی به یک بانوی فرانسوی زل زده است؛ ژوزفین !
از این لحظه به بعد داستان فیلم به یک جریان اصلی و یک جریان فرعی تقسیم می شود. جریان اصلی دلباختگی و وابستگی شدید ناپلئون به ژوزفین است و جریان فرعی یا به تعبیری زمینه داستان فتوحات، شکست ها و جنگ های ناپلئون است که او این جریانات را در نامه هایی عاشقانه برای ژوزفین تعریف کرده و پیروزی های خود را به او تقدیم می کند. او حالا مهمترین الهام بخش و برانگیزاننده ناپلئون برای زندگی، جنگ و پیروزی است.
خیلی زود ژوزفین که زنی توانمند و آگاه از توانمندی های خود است می تواند سرزمین عاطفی ناپلئون را به تمامی تصرف کند و حاکم بی چون و چرای وادی احساسات و لیبیدوی زندگی او شود. تا جائیکه به صراحت به او می گوید: تو بدون من هیچی نیستی و از ناپلئون می خواهد که این جمله او را تکرار کند و او با چهره ای مسخ شده و مطیع و فرمانبردار تکرار می کند که «من بدون تو هیچی نیستم». حالا فرمانده کبیر اروپایی فرمانبردار بی چون و چرای ژوزفین و زنانگی اوست.
دامنه این تسخیر شدگی به جایی می رسد که در کشاکش میدان نبرد در آفریقا هنگامی که ناپلئون متوجه بی وفایی همسر خود می شود، ارتش فرانسه را در سرزمین بیگانه رها می کند و با شتاب خودش را به سرزمینی می رساند که ژوزفین را در آن در اختیار مرد دیگری گذاشته است.
حتی هنگامی که با تدبیر ملکه مادر نازایی ژوزفین و ناتوانی او از کمک به تداوم حکومت امپراتور ثابت می شود و آن دو از یکدیگر جدا می شوند، این جدایی تنها روی کاغذ محقق می شود و همچنان تمام سرمایه عاطفی ناپلئون متعلق به ملکه سابق است.
روابط عاطفی و جسمی میان زن و مرد قویترین انگیزه های زندگی را برای آنان فراهم می آورد که بصورتی غریزی و ناخودآگاه بر بخش های مهم زندگی آنان تاثیر می گذارند و با همین استدلال می توان گفت که وابستگی عاطفی ناپلئون به ژوزفین مهمترین انگیزه او برای خدمت به مام میهن و کشورگشایی و گسترش سرزمین فرانسه است. متن نامه های ناپلئون به ژوزفین که از روی نسخه های تاریخی اقتباس شده، بخوبی این شیفتگی و خدمتگزاری ناپلئون به حاکم عاطفی خود را نشان می دهند.
این رفتار عاطفی که نوعی انحراف از عقلانیت و بندگی در پیشتگاه غریزه است از بزرگمردی که ارتش های جهان در برابر نقشه های جنگی او سرتسلیم فرود آورده اند، سرمیزند فرماندهی که می تواند نخبگان نظامی معاصر خویش را در میدان های نبرد فریب داده و بر آنها پیروز شود خودش فریب خورده و اسیر غرایز ابتدایی است. نکته جالب ماجرا این است که بعد از جدایی ناپلئون و ژوزفین، سلسله فتوحات و پیروزی های ناپلون نیز قطع میشوند و او در میدان نبرد نیز به فردی ناتوان تبدیل می شود که دیگر توان پیروزی در جنگ های بزرگ را ندارد و با شکست خوردن در روسیه و به جای گذاردن صدها هزار کشته ناکام به فرانسه ای بر می گردد که آماده است تا سرنوشت خودش را از سرنوشت ناپلئون جدا کند. او خلع مقام شده و به جزیرهای دورافتاده تبعید میشود. او از هر دو سرزمین مادری و عاطفی خود اخراج شده است.
شاید کمی زیاده روی به نظر برسد که بخواهیم جنگ ها را به دسته ای که برسر دفاع از زندگی و بقا شکل می گیرند و جنگهایی که برای دستیابی به غرایز ابتدایی ما نظیر حفظ برتری و مسلط شدن بر دیگران هستند، تقسیم کنیم. اما میتوان آن را به عنوان یکی از گزینه های ممکن در نظر داشت.
در پایان فیلم دیالوگی نقل می شود که آخرین کلمات ناپلئون پیش از مرگ بوده است: فرانسه، ارتش و ژوزفین. همان موضوعاتی که علایق اصلی او بوده اند و این دم آخر هنوز حسرت های او هستند.
چرا که رفتار بیمارگون و انحرافی امپراتور درباره ژوزفین (زنان)، ارتش (قدرت)و فرانسه (مادر) همان رفتاری است که هر سه گروه را از ناپلئون بیزار میکند و سبب طرد ناپلئون از سوی آنها میشود و این ناکامی و حسرت را برای او ابدی می سازند.
*روانشناس تحلیلی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- درباره «ما با هم تمامش میکنیم»/ خشونت خانگی؛ قاتل خاموش نسلها
- نقش خانوادهها در گسترش تبهکاری/ نگاهی به سریال «اوزارک»
- ریدلی اسکات وسترنش را نمیسازد/ برف نیست
- نظر راسل کرو درباره ساخت قسمت دوم «گلادیاتور»؛ ناراحتم!
- بدون پول و قدرت مرد نیستی/ «مهتاب»؛ اندوه مردانه و ممنوعیت ابراز احساسات
- هفته پایانی فیلسوف/ نگاهی به فیلم «آخرین جلسه فروید»
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- وقتی غم، نفس زندگی را بند میآورد/ نگاهی به فیلم «ملانکولیا»
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شوریدن بر تحجر
- جایزه جشنواره روسی به مستند ایرانی
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ