سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
قصه فیلمها و فیلمنامههایی که ترامپ میسازد و مینویسد، مصداق آثار سینمایی حداکثری اینروزهای جهان است که شدیدا از سطحی بودن و عوامزدگی رنج میبرند. آثاری که گویا فهم واقعیتری دارند از نیاز مخاطب فعلی سینما به نسبت فهمی که منتقدان و نظریهپردازان سینما دارند از مخاطب.
فیلمهای ترامپ مثل فیلمهای جریان گیشهپسند سینمای دنیا، خریداران بیشتری دارد و حاشیه و متن گستردهتری را باعث میشوند.
نوبتی هم که باشد، نوبت بازی با ورق کروناست به شکلی متعارض با گذشته. کرونایی که نبود حالا گریبان ترامپ را گرفتهاست. نه انکار وجود ویروس و نه ابتلای او اما قابل اعتماد و اعتنا نیست.
فیلمهای ترامپ مثال فیلمها و سریالهایی که فاقد دیدگاه منسجم هستند و هر لحظه ممکن است دیدگاه قسمتها یا دقایق گذشتهشان را نقض کنند.در بهترین حالت هم با پناه گرفتن پشت تعاریف مدرن و پست مدرن این شناوری و تناقض مدام را سبکخودشان تلقی میکنند با عنوان من در آوردی «منطق بی منطقی» یا «انجسام در دل عدم انسجام» یا «روایتگری شناور و متغیر!» و … لفاظیهایی از این دست.
نسبت ترامپ و سیاست مصداق فیلمهای سطحی و سخیف و مخاطبان گسترده است. شامورتی بازیهای ترامپ و اطوارها و خبرسازیهای گلدرشتش و البته پرکار بودنش تداعی کننده شیوهی کار فیلمسازان و فیلمهای دمدستی و سطحیست و پرکار و پرتعداد بودنشان که منتقدان دوستشان ندارند اما مخاطب بسیار دارند و بده بستان فیلمهای حداکثری و مخاطبان حداکثری را رقم میزنند. ترامپ فیلمنامهنویس و کارگردان شانه تخممرغیاست که تمایل مخاطب به آثار سوپرمارکتی را خوب فهم کرده و مصداق جور بودن در و تخته با هم شده است.
خیمهشببازیهای ترامپ برای مخاطب خیمهشبدوستش هر روز که به برگزاری انتخابات آمریکا نزدیک میشویم بیش از پیش شدت میگیرد و دور از ذهن نیست که مخاطبان بسیاری را هم برای خودش دست و پا کند،مخاطبانی که عاشق انسجام نیستند بلکه دیوانه و مجنون حاشیه و سر و صدا و خلافجریان سخنگفتنهای سطحی و دم دستی هستند درست شبیه فیلمهای سطحی و معترض که نیازهای کممایه و فهم نشده مخاطب را ارضا میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابرت دنیرو: دلقکها را تا زمانی که به دیکتاتورهای شرور تبدیل شوند، جدی نمیگیریم!
- انتقاد اولیور استون از بایدن/ اصرار کارگردان بر انتشار اسناد ترور کندی
- خشم هالیوود از تبرئه شدن ترامپ
- خوشحالی چهرههای مطرح هالیوود از رفتن ترامپ و آمدن بایدن
- واکنش سینماگران آمریکایی به حمله هواداران ترامپ به کنگره/ فاکس را تحریم کنید!
- واکنش چهرههای مشهور هالیوود به پیروزی جو بایدن/ ترامپ! تو اخراجی
- میشلین روکبرون، همسر شون کانری: او دیگر قادر به ابراز وجود نبود/ ناگفتههای خانواده کانری
- اعتراض بازیگر «روز استقلال» به کاری که ترامپ با این فیلم کرد
- انتقاد تند یک کارگردان سینمای هالیوود از ترامپ/ ترامپ یک تروریست است
- رابرت دنیرو: منتظر دیدن ترامپ در زندان هستم
- ساخت یک سریال براساس کتاب رئیس سابق FBI
- علت اختلافات شدید آرنولد و دونالد ترامپ چیست؟
- قاتل سینمای مستقل ایران کیست؟
- جیم کری بار دیگر برای رسوا کردن ترامپ نقاشی کشید
- سخنان مایکل مور علیه ترامپ در جشنواره فیلم کن/ در ستایش هنر و نکوهش دروغ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





