سینماسینما، گلاره محمدی
نخستین فیلم بلند سینمایی علی تیموری، قابل تأمل و تاثیرگذار است. فیلم با شخصیتهایی معدود و قصه ای باورپذیر موقعیتی پیچیده را تصویر می کند و معضلی اجتماعی را با ظرافت بیان می کند. شاید در نگاه اول فیلم درباره روابط چند دوست باشد که رابطه ای کهنه را از فردی تازه وارد پنهان میکنند و در تلاش برای این لاپوشانی زوایایی دیگر از شخصیت هر یک برملا می شود. اما به گمانم لتیان درباره طبقه ایست که در حال از دست رفتن است؛ طبقه متوسط که تمام شخصیتهای فیلم (به جز طاها با بازی امیر جدیدی) به نوعی به آن تعلق دارند و با بازگو کردن مشکلاتشان، دست و پا زدن برای حفظ موقعیت متزلزل و بی ثبات خود را به نمایش می گذارند. تماشاگر ابتدا تصور می کند که قرار است شاهد چگونگی افشا شدن یا نشدن راز سلما (پریناز ایزدیار) در مقابل طاها (امیر جدیدی) باشد اما با پیشرفت قصه تعریف هر یک از شخصیتها از یکدیگر دچار دگرگونی می شود و کار به جایی می رسد که مخاطب فکر می کند با این حجم سوءتفاهم و گاه سوءنیت، آیا واقعاً این جمع کوچک با هم دوست هستند؟ این نکته که بسیار طبیعی به تصویر درآمده، از سویی گوشه ای از کیفیت روابط امروزی را به تصویر می کشد و از سوی دیگر موجب پرده برداشن از راز سلما میشود.
در کنار زوج ایزدیار-جدیدی که پیشتر در هت تریک حاصل کارشان درخشان بود، انتخاب علیرضا ثانی فر برای نقش مانی بسیار حساب شده به نظر می رسد. کاراکتری که سکوت، نگاه و دیالوگهای کوتاه و موجزش، کشف شخصیت و ارتباطی که در گذشته داشته را برای بیننده دشوار می کند و مخاطب را وادار میکند برای دریافت اطلاعات بیشتر تا انتها کنجکاو بماند. از سوی دیگر سرخوشی های از سر یأسِ رضا (حسن معجونی) که مدتیست درآمدی ندارد و همسرش یاسی (سارا بهرامی) خرجش را می دهد و شیطنت های مریم (ستاره پسیانی) که گاه و بی گاه بیننده را با ترس برملا شدن رازِ سلما مواجه می کند، ترکیب همگون و منسجمی از تیم بازیگران ساخته که از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.
اینجا لازم می دانم به موقعیت بصریِ طراحی شده توسط محسن نصراللهی و فیلمبرداری ادیب سبحانی اشاره کنم و تاکید داشته باشم که بدون طراحی بستر مناسب و ترسیم اتمسفر فیلم قطعاً ترکیب مناسب بازیگران و داستانی که روایت می کنند، موثر واقع نمیشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- «ناصدا» به تهیهکنندگی سارا بهرامی روی صحنه میرود
- نسخه ویژه نابینایان «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی منتشر میشود
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





