سینماسینما، آرش عنایتی
فیلم سینمایی «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن
هلن، اثری است چشمنواز بر بستر اقتباسی از کتاب راکل لیه هو و با تمرکز بر زندگی هلن شرفبک. فیلمی که هر کدام از نماهایش را میتوان قاب کرد و بر دیوار آویخت. کادربندیهای هوشمندانهی آنِتی یوکینن، به همراه بازی خیرهکنندهی لورا بِرن، خالق یکی از تجربههای لذتبخش سینمایی در سالهای اخیرند. زیبایی نماها نه فقط به سبب کادربندیهای هوشمندانه، که در اثر کاربرد خلاقانهی نماها در تدوین قوام یافتهاند. (برای نمونه، نمای ثابت ورودی باغ در سه چشمانداز فصلی که اشارتی بر گذار از سه مرحلهی زندگی هلن هستند، تا لغزاندن صدای مصاحبهاش بر این تصاویر و توضیح چگونگی خلق هر اثر هنری، تا ثبتِ نگاه متعصبانهی ژورنالیست مصاحبهکننده به زنان و ادامهی همان نگاه از طریق مادر و در صحنهی پذیرایی از برادر) و دوامشان منوط به ارتباط تماتیک کاراکترها در هر نما و تشریح و روابط میان آنهاست. برای نمونه، هلن از اِینار میخواهد نور اتاقی که آثارش در آن به نمایش درآمدهاند را با کشیدن پردهها تنظیم کند. این درخواست و کنشِ مرتبط به آن، به خوبی رابطهی این دو را تبیین و تصویر میکند. رابطهای که از طریق یک دلّال، و دلّالیِ آثار آغاز، و با پرتو افکندن بر آثار دیگر، به دلدادگی میرسد. غَنج و دَلالی که میان هنرشناس و هنرمندِ دلداده شکل میگیرد و به مغاک ثبت نماهای اروتیک فرو نمیغلطد. رابطهای با صورت و سیرت عشقی افلاطونی و فلسفی که به هنر ِنقاش و نقاشی از او آمیخته میشود (هلن معشوقاش را به بهانهی کشیدن نقاشی، مجبور می کند ساعتها مقابلاش بنشیند) یوکینن، بسان هلن که سوژههایش را به رنگ میآمیخت، با ضربههای قلمو مینواخت و با چاقو میپرداخت. سوژهاش -هلن- را با با نورهایی طبیعی میآمیزد، با ضربههای عاطفی زندگیاش را میپروراند و با چاقویِ نقد آن را میپردازد. آنچنان که از دیدناش سیر نخواهیم شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قصه زندگی نقاش فنلاندی روی پرده جشنواره جهانی فجر
- سه اثر وارد شبکه نمایش خانگی می شوند/ طلسم ورود «عاشقانه» به بازار شکسته شد
- خوب بد جلف همچنان در صدر/ استقبال از فیلم مهدی مظلومی
- فروش چهارمیلیاردی فیلم قاسمخانی/ آخرین هفته اکران فیلم های زمستانی
- سینما آفریقا از سرگروهی حذف شد/ جدیدترین وضعیت اکران فیلمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار