سینماسینما، آرش عنایتی
فیلم سینمایی «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن
هلن، اثری است چشمنواز بر بستر اقتباسی از کتاب راکل لیه هو و با تمرکز بر زندگی هلن شرفبک. فیلمی که هر کدام از نماهایش را میتوان قاب کرد و بر دیوار آویخت. کادربندیهای هوشمندانهی آنِتی یوکینن، به همراه بازی خیرهکنندهی لورا بِرن، خالق یکی از تجربههای لذتبخش سینمایی در سالهای اخیرند. زیبایی نماها نه فقط به سبب کادربندیهای هوشمندانه، که در اثر کاربرد خلاقانهی نماها در تدوین قوام یافتهاند. (برای نمونه، نمای ثابت ورودی باغ در سه چشمانداز فصلی که اشارتی بر گذار از سه مرحلهی زندگی هلن هستند، تا لغزاندن صدای مصاحبهاش بر این تصاویر و توضیح چگونگی خلق هر اثر هنری، تا ثبتِ نگاه متعصبانهی ژورنالیست مصاحبهکننده به زنان و ادامهی همان نگاه از طریق مادر و در صحنهی پذیرایی از برادر) و دوامشان منوط به ارتباط تماتیک کاراکترها در هر نما و تشریح و روابط میان آنهاست. برای نمونه، هلن از اِینار میخواهد نور اتاقی که آثارش در آن به نمایش درآمدهاند را با کشیدن پردهها تنظیم کند. این درخواست و کنشِ مرتبط به آن، به خوبی رابطهی این دو را تبیین و تصویر میکند. رابطهای که از طریق یک دلّال، و دلّالیِ آثار آغاز، و با پرتو افکندن بر آثار دیگر، به دلدادگی میرسد. غَنج و دَلالی که میان هنرشناس و هنرمندِ دلداده شکل میگیرد و به مغاک ثبت نماهای اروتیک فرو نمیغلطد. رابطهای با صورت و سیرت عشقی افلاطونی و فلسفی که به هنر ِنقاش و نقاشی از او آمیخته میشود (هلن معشوقاش را به بهانهی کشیدن نقاشی، مجبور می کند ساعتها مقابلاش بنشیند) یوکینن، بسان هلن که سوژههایش را به رنگ میآمیخت، با ضربههای قلمو مینواخت و با چاقو میپرداخت. سوژهاش -هلن- را با با نورهایی طبیعی میآمیزد، با ضربههای عاطفی زندگیاش را میپروراند و با چاقویِ نقد آن را میپردازد. آنچنان که از دیدناش سیر نخواهیم شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قصه زندگی نقاش فنلاندی روی پرده جشنواره جهانی فجر
- سه اثر وارد شبکه نمایش خانگی می شوند/ طلسم ورود «عاشقانه» به بازار شکسته شد
- خوب بد جلف همچنان در صدر/ استقبال از فیلم مهدی مظلومی
- فروش چهارمیلیاردی فیلم قاسمخانی/ آخرین هفته اکران فیلم های زمستانی
- سینما آفریقا از سرگروهی حذف شد/ جدیدترین وضعیت اکران فیلمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





