سحر عصرآزاد_سریال تلویزیونی «نفس» بر بستر وقایع سیاسی- اجتماعی روزهای منتهی به انقلاب اسلامی، به قصه قدیمی تقابل عشق و وظیفه میپردازد که نه خوانش جدیدی دارد نه جذابیت متفاوتی برای پیگیری.
سومین بخش از سهگانه جلیل سامان بعد از «ارمغان تاریکی» و «پروانه» که بر بستر سیاسی دهههای ۵۰ و ۶۰ شمسی به درامهای عاشقانه میپردازند، بیش از هر چیز تکرار مؤلفههای مشترک دو مجموعه قبلی بر بستر قصهای آشناست.
نکته جالب اینکه تقابل عشق و وظیفه و دوراهی انتخاب، نهتنها از موقعیتهای تکرارشونده در فیلمهای ایرانی و خارجی بر بستر قصههای مختلف است، بلکه موقعیتی تکرارشونده در اکثر فیلمها و سریالهایی است که هر یک بهنوعی به فضای سیاسی دهههای ۵۰ و ۶۰ و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) میپردازند. البته چهبسا این نقد به مجرایی وارد باشد که در چند سال اخیر مجوز ورود سینما و تلویزیون به حیطه مضامین سیاسی تاریخ معاصر و بهخصوص این سازمان را داده، اما متأسفانه این مجوز محدود به یک دایره بسته است؛ قصههای تکراری، موقعیتهای تکراری، تقابلهای تکراری، کشمکشهای تکراری و… این تشابه را میتوان از «سیانور» تا «امکان مینا» و «ماجرای نیمروز» و سریالهای قبلی سامان پیگیری کرد البته با پرداختهای متفاوت و طبعا محصول نهایی مختلف. هرچقدر در «سیانور» تلاش شده روایت یک قصه عاشقانه اولویت اصلی باشد و ترسیم بستر سیاسی، رنگوبو و خوانشی جدید از تقابل عشق و وظیفه در اختیار مخاطب قرار دهد، «ماجرای نیمروز» آگاهانه از روایت یک قصه دراماتیک عاشقانه پرهیز کرده و این خط قصه را بهعنوان یک خط فرعی در کنار روایت اصلی که بازسازی مستندگون رویدادهای سیاسی دهه ۶۰ است، پی میگیرد. به این ترتیب هر دو فیلم میتوانند هویت مستقل خود را در راستای هدف اولیهای که فیلمساز تعیین کرده، پیدا کنند.
در این میان «امکان مینا» از تجربههای ناموفق این حیطه محسوب میشود که نه قصه عاشقانهاش باورپذیری و گرما دارد، نه بازسازی فضای تاریخی و نه حتی ملموسکردن روابط درونسازمانی و جزئیاتی که میتوانست به دراممحوری روح ببخشد. «نفس» اما با این تعریف اولیه و قصهای که برای روایتمحوری آن انتخاب شده، به شکلی ناخواسته بستر مناسبتی خود را از قبل مشخص کرده و بیشتر مناسب ایام و ماههای منتهی به دهه فجر و جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی یا مناسبتهای مرتبط با آن است.
در اولین گام پخش مجموعهای که همراه با خود بار مناسبتی برای زمان پخش ایجاد میکند، در ماه مبارک رمضان، ضربه اولیه را به سریال «نفس» وارد کرده است؛ بهویژه در ایامی که تلویزیون مخاطبانش را با پخش سریالهایی مرتبط با فضای خاص این ماه عادت داده است. اما جالب اینکه خود تلویزیون بهراحتی این عادت را میشکند و به ارتباط اولیه مخاطب با اثر خدشه وارد میکند. با گذر از این سطح، به فضای درام قصه میرسیم که همانطور که اشاره شد، داستان یک عشق قابل پیشبینی بر بستری آشناست؛ عشق بین یک پرستار جوان با رازی در گذشته و یکی از اعضای سازمان در روزهای منتهی به انقلاب. هرچند موقعیت اولیه، یک مثلث عشقی کلیشهای با حضور ضلع سوم بهعنوان خواستگار پولدار است، اما از آنجا که فرمول مثلثهای اینچنینی از پیش تعیین شده است، میتوان بهراحتی در پیچوخمهای داستانی، وصال ناهید و روزبه را پیشبینی کرد.
شاید تنها پرداختی که باعث شده قصه در مقطع اولیه از یکوجهیشدن خارج شود، همان راز زندگی ناهید و گذشته پنهان مادرش باشد که با مشخصشدن مرگ او در فعالیت سیاسی و تظاهرات، وجه ناپیدای کاراکتر ناهید را احیا کرده و او را یکباره به میانه گود تبدیلشدن به یک زن چریک میاندازد. به گفته بهتر، شاید بتوان گفت ناهید در این موقعیت چارهای جز ادامه گذشته سیاسی ناکام مادرش ندارد و این تقدیر ناخواسته به نوعی از اختیار او خارج است.
اما طبعا یک سریال ۳۰قسمتی با موضوعی آشنا و تکراری، به چیزی بیش از اینها برای احیا و تغییر سطح قصه و جذب مخاطب نیاز دارد.
درحالیکه تلویزیون هم چارچوبهای محدودشونده خود را در پرداخت روابط عاطفی و عاشقانه دارد، طبعا نمیتوان انتظار داشت وجه عاشقانه سریال اندکی پرشورتر و باورپذیرتر شود تا جذابیتی به کار بدهد.
متأسفانه نوع نگاه به شخصیتپردازیها بهخصوص از وجه تقسیمبندی ساواکی، سازمانی و… هم در تلویزیون به نوعی از پیش تعیینشده است. در این مورد هم نمیتوان انتظار داشت مثلا همچون «سیانور» با یک خوانش متفاوت و واقعی از ساواک مواجه باشیم یا همچون «ماجرای نیمروز» با خوانشی جدید از مأموران امنیتی و انقلابی مواجه باشیم که چهرههای تکبعدی این کاراکترها را احیا کند. بهاینترتیب چه وجه تازه، جذاب و متفاوتی در سریال «نفس» برای پیگیری باقی میماند جز ترکیب بازیگران حرفهای و تازهکار که میتوان گفت نقطه قوت کار و قابل تأمل هستند. از زوج مسعود رایگان و ژاله صامتی تا علیرضا کمالی و ساناز سعیدی در کنار حضور کوتاه اما تأثیرگذار بازیگری همچون هادی حجازیفر که ورای نقشآفرینی، همواره یک روح گرم و ملموس به کاراکترهایی که ایفا میکند، میبخشد و کاراکتر حمید هم از جادوی همیشگی او بینصیب نمیماند. در انتها این امیدواری وجود دارد که جلیل سامان پس از تکمیل سهگانهای که قطعا یکی از دغدغههایش بوده، خود را بر بستر و فضایی جدید و متفاوت محک بزند. اگر هم اصرار بر حرکت به موازات همین تم و بستر و درامهای سیاسی- عاشقانه دارد، حداقل به دنبال کشف زاویه نگاهی جدید در این فضا و بهویژه شخصیتپردازی و درامپردازی باشد.
به این طریق شاید بتواند این نوع قصهها را از ورطه نگاه کلیشهای و تکبعدی به سطحی جدید ارتقا داده و در کنار دنبالکردن دغدغههایش، جذابیتهای نو و خلاقانهای برای مخاطب طراحی کند تا سریالهایش از سر اجبار مناسبت و ایام دنبال نشوند، بلکه اشتیاق پیگیری ایجاد کنند.
شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- در «یک سهشنبه کوتاه» مطرح شد: عوامل با فیلم کوتاهیهای کار اول سخت همکاری میکنند
- هفتمین برنامه «یک سهشنبه کوتاه» در خانه هنرمندان ایران
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- زنی که سوخت اما خاکستر نشد/ تحلیل کاراکتر زن در فیلم «لیلا»
- «آزادی» در مستندات یکشنبه و «صفحه اول» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «وقتی که دارکوبها میروند» بررسی شد؛ همگی به دنبال منجی از بیرون هستیم!
- «وقتی که دارکوبها میروند» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- «مادران میدان مایو» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ حضور فعالانه مخاطب در مواجهه با چالشهای کاراکتر
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
- شلیک دقیقِ «درساژ» به هدف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





