سینماسینما، محدثه واعظیپور
شبکه نمایش خانگی چند سال گذشته محل تولید و عرضه سریالهایی بوده که به خاطر موضوع و حال و هوایشان راهی به تلویزیون نداشتهاند. آزادی نسبی که بر این فضا حاکم است باعث شده سازندگان سریالها به دنبال نمایش جلوههایی از زندگی ایرانی باشند که یا به تلویزیون راهی ندارند یا به شکلی پاستوریزه و با توجه به ممیزیها و معیارهای این رسانه تصویر شدهاند. جذب مخاطب در سریالهای شبکه خانگی، باعث تشدید رقابت برای ورود به حوزههایی شده که در گذشته به سادگی قابل تصویرکردن نبود. نمایش تجمل و زرق و برق زندگی طبقه مرفه و تمرکز روی روابط عاشقانه و مثلثهای عشقی پایه و اساس اغلب این سریالهاست و عامل اصلی تفاوت بسیاری از این تولیدات با مجموعه دیدنی «شهرزاد» به عنوان نمونه موفق تولید در شبکه نمایش خانگی.
اینجا بحث درباره منابع مالی تولید این مجموعهها و رونقی که همه میدانیم محصول چه ساز و کاری است، نیست. البته این بخش، مهم و قابل تحلیل است که چگونه در ساختاری رسمی و قانونی، پولشویی و مجموعهای از اعمال غیرقانونی، مستمر و در روندی مداوم تکرار میشود و حتی میشود گفت به بخشی از جریان تولید در شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است. محور این یادداشت چگونگی و کیفیت نمایش وجوه مختلف زندگی طبقه مرفه در دو مجموعه «دل» و «همگناه» به عنوان دو سریال پربیینده این روزهاست. «دل» (منوچهر هادی) مانند اغلب سریالها الگوهای اصلی و موفق مجموعههای محصول ترکیه را تکرار کرده و میکوشد با نمایش زرق و برق و روابط عشقی پیچیده و درهم آمیخته تماشاگر جذب کند. «دل» به اندازه همان سریالهای ترکی، نازل است. نه فقط به این دلیل که در نمایش لاکچری بودن افراط میکند، بیشتر به این خاطر که نگاه حاکم بر روابط انسانی و عشق در آن به اندازه اغلب سریالهای ترکی، کلیشهای و سطحی است. شخصیتها عمق ندارند و انگیزه رفتارها، دلبستگیها و کینههایشان منطقی نیست. نکته مهم دیگر این است که سلیقه حاکم بر «دل»، سطح پایین است. آرایشهای غلیظ، کراوات زدن شخصیتها، نوع پوشش و گریم بازیگران، نه تنها چشمنواز و زیبا نیست (عنصری که معمولا در سریالهای ترک، مهمترین برگ برنده است) بلکه غیر طبیعی بودن فضای سریال را تشدید میکند. مجموعهای از بهترین بازیگران، بازیهایی ضعیف و بد دارند و گاهی این میزان استیصال بازیگران در نمایش احساسات ساده انسانی در موقعیتهای مهم زندگیشان غیرقابل باور است. البته در همین فضا، بیژن امکانیان (اتابک) یک شخصیت منفی جذاب و متفاوت را خوب بازی میکند و ارزش افزوده برای این نقش خوب نوشته شده، فراهم کرده است.
در «همگناه» (مصطفی کیایی) هم، قصه در طبقه مرفه روایت میشود. اما جلوهای که از ثروت یا موقعیت و روابط خانواده صبوری میبینیم از جنس چیزی که در خانواده سپنتا در «دل» میبینیم نیست. آنچه روشن و عیان میشود بر بستری دراماتیک بنا شده. ضمن این که نشانههای متظاهرانهای که از ثروت در «دل» وجود دارد، در «همگناه» نیست.
کیایی موفق شده چند قصه را به خوبی پیش ببرد. قصه پیمان و فریبرز، قصه فریبرز و لیلا، قصه فرهاد و هدیه، قصه آرمان و زیبا و … درهم تنیدگی ماجراها و شخصیتها منطق داستانی دارد و باورپذیر است. اینجا هم بخشی از قصه درباره زوال یک خاندان متمول و صاحب آبروست، (خانواده صبوری) اما روند این فروپاشی و نمایش وجوه مختلف آن سیری دراماتیک، پرتعلیق و غیرقابل پیشبینی دارد. به اینها اضافه کنید انتخاب درست بازیگران که معمولا امتیاز فیلمهایی کیایی هم بوده و گریم و بازیهای خوب از جمله محسن کیایی که شیطنت و شیرینی توامان دارد. مهدی پاکدل که بهترین انتخاب برای شخصیت فرهاد بوده. هدیه تهرانی که هنوز جذاب است و کیفیت بازیاش نشان دهنده قدرتی که در درک احساس و احوال شخصیت دارد (سکانس مشترک با محسن کیایی در خیابان بعد از رفتن شوهر اول زیبا را به یاد بیاورید) و همه بازیگرهای نقشهای اصلی و فرعی که حضورشان «هم گناه» را جذاب کرده است. حبیب رضایی که پس از سالها فرصت حضور در نقشی متفاوت را به دست آورده و پرویز پرستویی که بعد از تجربه «مطرب» اینجا هم، کنترل شده و درست بازی میکند.
نگاه همدلانه کیایی به طبقه فرودست را میتوان در خانواده هدیه دید. زن عمو و دختر عموی مهربان و عموی دلسوزی که در حد توان خود به خوشبختی فرزندان برادرش فکر میکند. فقر، مشکلات و کمبودها این خانواده را بیمار، حقیر و مغرض نکرده، آنها واجد ویژگیهای یک خانواده یکدست و صمیمی هستند.
نمایش زرق و برق زندگی طبقه مرفه در روزهایی که اغلب مردم جامعه درگیر مشکلات اقتصادی هستند، صرفا یک رویکرد منفی نیست. اما این حجم از توجه به ظواهر و تجملات و فدا کردن مصالح داستانی یا نادیده گرفتن اقشار و گروههای دیگر جامعه دلزدگی ایجاد میکند و فقط میتوان آن را تمهیدی تبلیغاتی برای جذب مخاطب بیشتر برای این آثار دانست. اتفاقی که احتمالا در صورت تکرار شدن، اندک اندک جذابیت و امتیازهایش را از دست خواهد داد و بدون کارکرد خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- «عامه پسند» از ۱۷ آبان اکران میشود
- «سرهنگ ثریا» و فیلم جدید منوچهر هادی در راه اکران
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- پوستر «نگهبان شب» رونمایی شد
- «آقای گل» و «حدود ساعت ۸ صبح» پروانه ساخت گرفتند
- تصویری از انسانیت/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- «نگهبان شب» در مراحل فنی/ عکسهای جدید از فیلم میرکریمی منتشر شد
- حالا وقت خنداندن است!/ نگاهی به فیلم «دینامیت»
- تاریخ انتشار «نیسان آبی» مشخص شد/ رونمایی از پوستر سریال
- فیلم «مطرب» پرفروشترین فیلم تمام دورانها سینمای ایران شد
- منوچهر هادی: بازیگران خونشان رنگینتر نیست در معرض خطر هستند
- فیلمبرداری «نگهبان شب» تا اطلاع ثانوی متوقف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش