سینماسینما، حسین سلطانمحمدی/ عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران:
جامعه سینمایی ما با وقایع رخ داده با موضوع سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، دوباره به تنش و کشمکش و انفصال از یکدیگر کشیده شده است. اینها در حالی چهره نموده است که وقایع رخ داده، کم سابقه نبوده – حتی برای ورود کمیسیون فرهنگی مجلس -و در گذشته این جشنواره نیز، کم یا بیش، شاهد آن بودهایم؛ اما امسال این مدعاهای تجربهشده، با استفاده از گستره مصرف رسانه های مجازی و بال و پر دادن به واکنشهای دستاندرکاران برنامه «هفت»، فاز جدیدی پیدا کرده است.
سخنان پیشتر شنیده شده دراین باره که استاندارد جشنوارههای خارجی در اجرا چگونه است و ما چگونه و بعد نتیجهگیری کردن، اختلاف نظر درباره ترکیب هیات داوران و هیات انتخاب و دیدگاه آنان، ادعاهای سیاسی درباره اجزای جشنواره و بعد حکم به تکفیر آن دادن – یادمان نرفته که برای نمونه، طرح پوستر جشنواره در دورهای به بازمانده خاندان پهلوی تشبیه شده بود یا روسری مجری جشنواره در سال ۱۳۸۹ که به پوشش منافقین تشبیه شده بود –، ادعای تغییر رأی داوران از انتخاب اولیه به نتایج نهایی و ضعف فیلمها یا سهمیهبندی جوایز یا توزیع سیمرغها میان همه، چرا بزرگان انتخاب نشدهاند و چرا جوانان، همه و همه تکرار در تکرار است و نکته جدیدی بیان نشده است که بتواند وجه تمایز این جشنواره با سایر دورهها باشد. همچنان که سایه انداختن سیاست بر جشنواره و عناصر آن، از دستاندرکاران گرفته تا منتقدانش، چیز جدیدی نیست.
تنها نکته جالب اصرار بر ماجرای دو تابعیتی بودن یا نبودن داوران است که درست یا غلط، با القای این موضوع همراه است که بعد از حدود سی و هشت سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نظامی که دربرابر همه قدرتها ایستاده و بر استقلال رأی خود پافشاری دارد، در بخش سینمایی فعالیتهایش، متأثر از منافقینی است که در معادلات سیاسی امروزی ما، جایگاهی برایشان تصور نمیشود. در این موضوع بنا بر تجربه بهروز افخمی، منافقین در خارج بر زندگی ایرانیان تأثیرگذارند یا بنا بر تجربه مثلا جناب مدرسی، چنین چیزی نیست؟ – چون هر دو از زیست در کانادا مثال آوردهاند. اصولا چه کسی گفته حرف افخمی درست است و نافذتر؟ اگر بنابراین باشد که در احوالات شخصی افراد ورود پیدا کنیم و آن را منفی بینگاریم، باید در پیشینه فعالیت دستاندرکاران هفت در تاریخ سیاسی معاصر یا افراد دیگری در حوزههای دیگر سینمایی مانند داوران بخشهای دیگر جشنواره هم جستوجو کنیم و بعد ببینیم که اینها به عنوان ملاک و معیار، چقدر ارزشمدار هستند و چقدر مؤثر. به هر حال، «اگر قرار است مست گیرند، در شهر هر آنچه هست، بگیرند. »
ورود کمیسیون فرهنگی مجلس هم بیسابقه نبوده است. در گذشته هم نمایندگان مجلس نسبت به فیلمها و جشنواره، نظر دادهاند. همه میدانیم که سازمان سینمایی در همه ادوار جشنواره، در سالنهای خود و چند سالن فرعی دیگر، امکان دیدن فیلمها را برای نمایندگان و سایر مسئولان لشکری و کشوری، فراهم کرده است. در درون شوراهای مرتبط با تولید سینمایی نیز، همیشه دیدگاهی از نمایندگان مجلس، حتی اگر گفته شود به خاطر هویت شخصیشان در شورا بودهاند، وجود داشته است. این بار هم کمیسیون فرهنگی در حال بازبینی و بررسی موضوع است، که وظیفه ذاتی نمایندگان نسبت به موضوعات مرتبط رخداده در جامعه است و چیز تازهای نیست. اما خود جناب افخمی که تجربه نمایندگی داشته، میداند که برانگیختن نمایندگان، باید منجر به یک قانون شود تا بتواند مؤثر بر رفتار فعلی ساختار دولت شود. حتی میداند که بر مبنای قانون تأسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه فعالیتهای فرهنگی و هنری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. هیچ شخصیت یا قدرتی هم در این سالها نتوانسته این را تغییر دهد. یا در وجهی دیگر، دولتی که موظف به ورود به همه فعالیتهای فرهنگی و هنری است، چگونه میتواند از جشنوارهای که صددرصد آن، حاکمیتی است، کنار برود و بنا بر افاضاتی که دوستان در برنامه «هفت« منتشر کردند، آن را به شورایی آکادمیکوار و مانند آن بدهند؟ مسلم است که این حرفها و پیشنهادها، عبث و بیهوده و برای فضاسازی بیربط بوده است. مثال «اسکار» را زدن هم قیاس بیربط است. بجز جشن فرعی نشریه «دنیای تصویر» که درباره آثار نمایش داده شده، قضاوت میشود، هیچ جشنوارهای در ایران همانند اسکار نیست که آکادمی برایش پیشنهاد کنیم. جشن خانه سینما هم تلفیقی از روش فجر و اسکار است. بنابراین جشنواره فیلم فجر، سیستم اجرایی خودش را دارد و طبیعی است برخلاف رویه سایر جشنوارهها، اعلام نامزدها داشته باشد و مدعیان بسیار. این جشنواره، بخواهیم یا نخواهیم، در ساختار حاکمیتی، آئینه فعالیت در حوزه سینما برشمرده میشود همچنان که جشنوارههای موسیقی یا تئاتر یا تجسمی و شعر فجر، چنین هویتی برای جمهوری اسلامی دارند. بنابراین، حاکمیت خواستار آن است که همه را باید دید و تا جای امکان، همه را باید در بخشهای متفاوت آن شرکت داد. یک بار در سال، برای جمع محدودی و در زمان محدودی، همه آثار نشان داده میشود. همان جمع محدودی که چنان هیاهو راه انداختهاند که بقیه اقشار و مسئولان را متوجه خود کردهاند، گویا اتفاقی بنیان کن، رخ داده است. همان جمع محدودی که معترض شدهاند داوران نتوانستهاند همه آثار مسابقه یعنی همان حدود ۳۳ فیلم را ببینند و درست قضاوت کنند اما خودشان علاوه بر بخش مسابقه، آثار دیگری را هم دیده ولی تشخیص دادهاند که نتایج باید چگونه میبود!
تنها نکته جالب، بهرهبرداری دوستان از تفاوت دیدگاهها در میان مسئولان است و یک بخش حاکمیت، یعنی دستگاه تبلیغی انحصاری تلویزیون را، علیه بخش دیگر حاکمیت یعنی دولت، به عنوان شورشی وانمودهاند و خود را محق جلوه دادهاند. موضوعی که گویا کمیسیون فرهنگی مجلس هم به آن توجه دارد، چون فقط استماع سخن کرده است.
جشنواره، هر چه بود، تمام شده و نه آرا تغییر میکند و نه تا سال بعد، تغییری در رفتار تولید و نمایش رخ خواهد داد. آنچه برجا ماند، فقط هیجان افکنی چند نفر بود و بس. هیاهویی بسیار برای هیچ!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- بیانیه انجمن بازیگران درباره هتک حرمت زنان/ شکایت میکنیم
- پاسخ انتقاد توهین و تهدید نیست!/ واکنش خانه سینما به اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت»
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
اگه قراره کنکاشی بشه ابتدا از مجری برنامه شروع بشه ایشان stable نیست زمانی اصلاح طلب بود نطق مجلس که میگفت پسری میگه بریم آمریکا حالا نقطه مقابل وافراطی وزیر دادن به داوران که دو ملیت دارند
آقای شاهرخ دولکو هم در تماس تلفنی و هم با حضور در برنامه ۷ در خصوص چالش های ایجاد شده توسط برنامه هفت سینمایی واصرار بر کرسی نشاندن تئوری ” محافظه کاری داوران دوتابعیتی ( سناریوی وحشت – داوری) به گزینش استراتژی غلط مجری برنامه هفت اشاره کرد اما محتوی آنرا باز نکرد .در واقع مجری برنامه ۷با مغاطله از منتقد تیزبین “دولکو” خواهش کرد در شرایط “آنتن” بحث را تمام کند و تمام هم شد . آقای سلطان محمدی به نکته درستی اشاره کردند ! صرف نظر از “درست یا غلط بودن داستان و تجربه شخصی مجری برنامه ۷” ….و از آن مهمتر قضاوت در مورد این نکته ظریف و موثر؛ آیا درادبیات تجزیه تحلیل نقد اجتماعی و پژوهشی و مناسبات “آماری”….. آقای بهروزی افخمی مجوز و صلاحیت علمی لازم را دارد که تجربه شخصی و شرایط روحی و روانی ناشی از رویداد هجمه به ایشان در خارج ( یک نمونه)را تحت عنوان “گمانه احتمالی” به جامعه آماری و متنوع میلیون ها ایرانی مهاجر – مسافر – مقیم – پناهنده….دانشجو……. وحتی ماموران دولتی……… تسری و تعمیم دهد ( روش استقرایی ) و سپس “مصرانه” تلاش می کند که”گمانه “سست و بی اعتبار خودرا به روش قیاسی به داوران شناخته شده و صلاحیت داده شده توسط نهاد های قانونی ، “مشروع ” و معتمدهمان نظامی حکومتی بچسباند(متهم کند) که آنتن رسانه گرانقیمت ( ارقام نجومی !) هرم نظام حکومتی را در دست دارد؟ صرف نظر از کنکاش و بررسی کمی و کیفی انگیزه و مناسبات بین مجری برنامه ۷ و کارگردان جوان سینمای ایران ( ایستاده در غبار – ماجرای نیمروز) مستند و مسبوق به اظهارات آنها ( بهروز افخمی ” تمام تلاش را می کنم که ایستاده در غبار به اسکار معرفی شود ” ………پاسخ کارگردان ماجرای نیمروز به مصاحبه و سوال ( پیش بینی حضور ماجرای نیمروز در اسکار سال آینده) خبرنگارهفت “اگر آقای فرهادی فیلمی نسازدو……..” .به نظر می رسد مجری ۷ اراده کرده است که این بار هرطور شده ( به هرقیمتی که شده ) بستر لازم برای برجسته سازی فیلم “ماجرای نیمروز “و “درو کردن” جوایز جشنواره سی وپنجم فجر و اعزام فیلم ماجرای نیمروز به اسکار به همراه کارگردان جوانش را فراهم کند ،حتی ،با آلوده کردن فضای سینمای ایران به بازی های سیاسی برون مرزی و ایجاد “تابوی” ترس دوتابعیتی ها از اعطای جوایز جشنواره و فضای برچسب زنی سیاسی به منطور تحمیل نظر و هدایت داوران در مسیر عملیاتی کردن نظرات شخصی و سوء تفاهم خود نسبت به فیلمسازان فرامرزی برجسته سینمای ایران .