سینماسینما، محسن جعفری راد
در نگاه اول به نظر می رسد که این دو فیلم به دلیل استفاده از بازیگران کمتر شناخته شده و این که کارگردان ها کارنامه پرباری ندارند، فیلم های کم اهمیتی هستند، اما یکی از رسالت های مهم نقد، روشنگری درباره همین فیلمهاست که با پیش فرضها و قضاوت های شتابزده با آنها برخورد می شود.
مصلحت/ حسین دارابی
در فیلم مصلحت طبق عنوانش یکی از روحانیون بزرگ زمان انقلاب، میان عشق به فرزندش و قانون باید یکی را انتخاب کند اما برای حفظ مصلحت سیاسی و کنترل اوضاع ملتهب زمانه ای که فیلم در آن می گذرد، فرزندش که در درگیری های خیابانی یکی را کشته است را به طور مخفیانه از شهر خارج می کند و ماجراهای ملتهبی در ادامه پیش می آید.
این خط کلی داستان است که به خوبی در فیلم، گره افکنی و نقاط اوج و فرود رعایت شده است. اما برگ برنده فیلم اجرای ماهرانه و هوشمندانه آن است. میزانسن های خلاقانه، دکوپاژهای متنوع و از همه مهمتر سیر روایی فیلمی با حال و هوای معمایی و سیاسی را به خوبی رعایت و اجرا کرده است. فیلمی که همه استاندردهای ژانر با درایت در آن اجرا شده و به خصوص بازیگران، به خوبی به شخصیت ها جان بخشیده اند از جمله فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینینیا، مجید نوروزی، ندا کوهی و به خصوص بازی عالی نازنین فراهانی و امتیاز دیگر اینکه طراحی صحنه سالهای بعد از انقلاب را به خوبی ترسیم کرده است.
البته فیلم ضعفهایی هم دارد از جمله استفاده زائد و زیاد از موسیقی و افت ریتم فیلم در اواسط آن که در نیمه دوم بهتر می شود و فیلم جانی تازه می گیرد، با یک پایان بندی جسورانه که در مجموع جزو فیلم های خوب جشنواره است.
منصور/ سیاوش سرمدی
سرمدی قبلا هم دستیار کارگردان بوده ،هم مستندسازی کرده و هم تله فیلم ساخته و منصور با نام قبلی اوج ۱۱۰ اولین فیلم بلند سینمایی اوست.
فیلم، طبق عنوانش منصور را قهرمان داستانی عنوان می کند که قرار است او را در قالب شهید ستاری نشان دهد و از زاویه دید شهید ستاری و با نگاهی به چگونگی طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخشهای ناگفته از هشت سال جنگ ایران و عراف روایت شده است.
برگ برنده این فیلم نیز – با وجود استفاده از بازیگران کمتر شناخته شده که لیندا کیانی تنها چهره مشهور فیلم است – ساختار و اجرای تازه آن است و سرمدی به خوبی از امکانات سخت افزاری استفاده کرده است تا از دریچه ای تازه به مضمون نگاه کند و در این راستا، فرم بصری غنی و تدوین خوش ریتم با بازی های رئالیستی به خصوص محسن قصابیان، حمید رضا نعیمی و لیندا کیانی، جزو نقاط قوت فیلم هستند و می توان به آینده فیلمسازی سرمدی امیدوار بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- داوران بخش مستند جشنواره فجر معرفی شدند
- بلاتکلیف، روان، بیجان/ نگاهی به فیلمهای «هِناس»، «برف آخر» و «بیمادر»
- عشق است و آتش و خون/ نگاهی به فیلمهایی که از زنان میگویند؛ «دسته دختران» و «هِناس»
- روز ششم: سفارشی هم میسازی خوبش را بساز! + تلاش برای فرهادی شدنِ یک حاتمیکیا!/ نگاهی به فیلمهای «هِناس» و «شب طلایی»
- یک عقبگرد بزرگ/ نگاهی به فیلم «هناس»
- باید با مخاطب صریح بود!
- سبکباران ساحلها/ نگاهی به فیلم «منصور»
- معرفی هیات انتخاب مستندهای بلند بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت»
- در هفته گذشته ۵۰۰ هزار نفر مخاطب فیلم های روی پرده بودند
- فیلمهای روی پرده چقدر فروختند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- «منصور»، یادآوری شیرین مصائب تلخ
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پوستر «منصور» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش