سینماسینما، مرتضی رنجبران:
عمر انیمیشن در سینمای ایران زیاد طولانی است و تعداد کسانی که در این راه قدم نهاده اند به انگشتان یک دست هم نمی رسد.
سرامد انیمیشن های بلند سینمایی تولید شده در کشورمان به اعتقاد نگارنده تهران ۱۵۰۰ بود که البته با اشکالاتی همراه بود اما این تلاش بهرام عظیمی در زمان خود، قابل تحسین و مخاطب پسند بود.
در این میان برخی نهادها با حمایت از انیمیشن از این قالب برای ساخت آثاری استفاده کرده اند که بیش از آنکه کارکرد اقتصادی داشته باشد اهداف فرهنگی دارد. یکی از این انیمیشن ها فیلشاه است که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
این انیمیشن درباره فیلمشاه است که به دنبال جانشینی پسرش (شادفیل) برای خود می گردد اما چاقی و به اصطلاح دست و پا چلفتی بودن این فیل، فیل شاه را برای جایگزین کردن فرزندش به جای خود ناامید کرده است. با هجوم شکارچی ها فیلشاه کشته می شود و فیل ها برای ساخت معبد شاه به شهر منتقل می شوند.
تا اینجای کار موضوع به رغم برخی کپی برداری های کاراکترها می تواند قابل احترام باشد و تقابل نیروهای خیر و شر در فیلم در حال شکل گیری است اما در ادامه اتفاقات دیگری رخ می دهد.
فیلمساز در ساخت این انیمیشن تحت تاثیر انیمیشن پرفروش جهانی از جمله عصر یخبندان قرار داشته و کاراکتر فیلم ها برگرفته از ماموت های عصر یخبندان است. همچنین برخی کاراکترهای دیگر از جمله موش و یا حیوانات جنگل نیز گرته برداری فیلمساز از این اثر است.
همچنین کاراکتر شکارچی نیز بر اساس کاراکتر ناخدا در عصر یخبندان ۴ ساخته و پرداخته شده است.
نکته مهم درباره این انیمیشن شعار زدگی است. در بسیاری از انیمیشن های روز دنیا، برای بیان شعارهای مورد نظر، با تقابل نیروهای خوب و بد، مسائلی همچون شجاعت، وفاداری و محبت مطرح می شود و به نظر می رسد فیلشاه این بخش از راه را به بیراهه رفته است.
در انیمیشین شاهزاده روم، فرم و قالب ساخته شده کار برای بیان مسئله ای که به اعتقاد سازنده فصل مشترک اسلام و مسیحیت است باورپذیر است و ساختار و فضای در نظر گرفته شده برای کار به درستی انتخاب شده اما امروز سازنده همین اثر، تلاش می کند با گرته برداری از یک انیمیشن جهانی، در فضای فانتزی حیوانات، حرف دینی بزند.
استفاده از کاراکتر مریم، زیر لب خوانی پدر مریم در زندان که منجی می آید، چهره های سیه زورگو که بیشتر شبیه جماعت عرب زمان جاهلیت است موجب می شود انیمیشن وارد محدوده جغرافیایی شود و این امر با نفس استفاده از فضای فانتزی مغایرت دارد. تولد حضرت محمد(ص)، بیان مفاهیمی درباره اتفاقات زمان تولد حضرت محمد (ص) و همچنین ایجاد ارتباط بین فیلم ها با مسئله سپاه ابرهه اگرچه تلاشی قابل تقدیر است اما همانگونه که پیشتر اشاره شد ارتباطی با فضای اثر ندارد.
نگارنده معتقد است این انیمیشن ارتباطی با کودک و نوجوان ندارد. این انیمیشن بیشتر کارکرد فرهنگی داشته و بازدهی اقتصادی نخواهد داشت چراکه اساسا با اهداف اقتصادی ساخته و پرداخته نشده است.
متاسفانه این هوشمندی در نزد سازندگان انیمیشن یاد شده وجود نداشته که به جای بیان گلدرشت داستانی دینی، تلاش کنند به سمت و سوی بیان غیر مستقیم مفاهیم دینی بروند و بودجه های کلان این بخش اینگونه از دست نرود؛ هرچند که این بودجه در مقایسه با بودجه انیمیشن در دنیا بسیار نازل است.
قطعا تلاش برای ساخت انیمیشن فیلشاه قابل تقدیر بوده اما پیش از تولید این انیمیشن ها باید درباره فیلمنامه و محتوایی که مطرح می شود پژوهش و بررسی کرد. متاسفانه داستان این فیلم پس از سپری کردن دقایق اولیه به سمت و سویی می رود که ارتباطی به فضای کار ندارد و این بلاتکلیفی سازنده اثر است در طرح موضوعی دینی و استفاده از کاراکتری فانتزی و البته حیوانی.
به هر حال این امیدواری وجود دارد دیگر انیماتورهای باسابقه کشور از جمله بهرام عظیمی نیز با سرمایه گذاری بخش های مختلف، فرصت ساخت انیمیشن های فانتزی را برای سینمای ایران داشته باشند تا با ساخت چند اثر در قالب انیمیشن، رقابتی درست شکل گرفته و کودکان آزادانه اثر مورد نظر خود را انتخاب کنند و در ادامه به زور نهادهای مختلف به اجبار به پای انیمیشنی ننشینند که انتخاب آنها نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فیلشاه» به خانهها میرسد
- رونمایی از عروسک و لوازم التحریر فیلشاه
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- دعوت تهیهکننده انیمیشن «فیلشاه» از خانوادهها
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
اینقدر غیرحرفهای هستی که داستان فیلم رو لو میدی…
متاسفم
اقای رنجبران، داداش، دو تا نفس عمیق دیافراگمی بکش، هول نکن….تحلیل شتاب زده ننویس