سینماسینما، محسن جعفری راد
طلا فیلم خوبی نیست. آدم های داستان طلا، حتی به تیپ هم نزدیک نمی شوند، روابط میان آنها مستدل و منطقی نیست، به عنوان مثال کدام آدمی در مقطع نزدیک به میانسالی نمی داند که شرایط گرفتن وام یا خروج غیر قانونی از کشور چیست؟ کدام کاسب بازاری، مبلغی نزدیک به پانصد هزار دلار را در جایی می گذارد که یک کودک هم می تواند بردارد؟ کدام دختری حاضر می شود، کل پول پدرش را به دوست پسری بدهد که معلوم نیست بر می گردد یا نه؟! فیلم شهبازی، فیلم سوالهای بی پاسخ است. صرفا یک ویترین بازیگری جذاب دارد که هر کدام از چهار بازیگر اصلی، بازی ضعیفی ارائه داده اند، شهبازی بعد از دربند، فاصله اش از جامعه و از زبان اثرگذار و روشنگر سینما دور شد.
هجوم فیلم اثرگذاری است، می توان گفت نگاه فرمالیستی شهرام مکری به پختگی رسیده است. ترکیب یک درام جنایی، پلیسی، عاشقانه و ورزشی با اتمسفری رازآلود و هولناک باعث شده که کمی امیدوار شویم به اینکه در سینمای ایران، هنوز هستند کسانی که به جای چه گفتن، به چگونه گفتن، فکر می کنند. فرم و ساختار برای آنها ارجحیت دارد نسبت به یک محتوای تکراری. دقیقا مقایسه هجوم و طلا از این جهت جالب توجه است که در طلا نه فرم و ساختار فردیت یافته ای داریم و نه موضعی تازه نسبت به یک محتوای تکراری، اما بر عکس در هجوم، مکری بعد از فیلم های تجربه گرایانه اش، حالا می داند چطور می تواند فیلمی بسازد که هم الهام بخش باشد و هم شور آفرین و هم ترسناک. فرم بصری در هجوم و تدوین خوش ریتمش، برگهای برنده اش هستند، کارگردانی مکری هم طبعا مهمترین امتیاز مثبتش. نقد مفصل این دو فیلم بماند برای بعد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- نمایش «رکسانا» در بخش مسابقه جشنواره فیلم دریای سرخ
- یسنا میرطهماسب و زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگران جشنواره توکیو شدند
- حضور گسترده فیلمهای ایرانی در معتبرترین جشنواره سینمایی آمریکای لاتین
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
- گفتوگو با شهرام مکری کارگردان «جنایت بیدقت»/ یک کافه کوچک با قهوههایی با طعم شخصی
- در دل ماجرای تاریخ /شهرام مکری و مرتضی فرشباف از «جنایت بی دقت» می گویند
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز