ارسیا تقوا/ منتقد سینما و روانپزشک
تنها آشنایی با سابقه پربار بنیاعتماد است که نمیگذارد برداشت دافعهبرانگیز ابتدایی نسبت به فیلمی را که با ظاهری کلیشهای با رفتن سراغ بچههای بیمار و حاشیهنشین شروع میشود، دنبال کنیم و ما را به ادامه صحنهها میخواند. بنیاعتمادی که در «خون بازی» نشان داده چه دیدگاه جامع و ذهنیت پختهای نسبت به اعتیاد بهعنوان یکی از پیچیدهترین مشکلات اجتماعی دارد، در «آی آدمها» هم از سختترین لحظهها شروع میکند، اما در پس قصههای تلخ از بچههایی با مشکلات جسمی و حرکتی داستان خود را روایت میکند. بچههایی که حتی نزدیکترین کسانشان از بهبود شرایطشان ناامید شدهاند و حتی گاه در ذهن آرزوی مرگ ایشان را دارند، با آشنایی با امکانات درمانی این فرصت را پیدا میکنند که به زندگی معمولی نزدیک شوند. اما این روایت در گذر از قاب دوربین بنیاعتماد وجوهی برجستهتر پیدا میکند. در شروع با تلاشها برای مبارزه با مرگ و ناتوانی و خلق زندگی بهتر همراه میشویم و وقتی فیلم جلو میرود، در نماها غرق میشویم. صحنهها هم آنقدر خوب کنار هم چیده میشوند تا همراهی ما را با خود بیشتر و بیشتر کنند. صحنههای در ابتدا پراکنده کمکم با رشتهای محکم به همدیگر متصل میشوند. با بچههایی که از نقاط مختلف کشور کنار هم جمع شدهاند، همراه میشویم و بیآنکه فقط بخواهیم دل بسوزانیم و غصه بیخودی برایشان بخوریم، ما را با خود میبرند. خیلی پیش میآید که در فیلم به گریه بیفتیم، اما این گریه نه از سر حس ترحم است و نه فیلم قصد دارد ما را به گریه بیندازد. به نظرم در پاسخ به شکوه چینش نماهایی که سخت به جنس زندگی نزدیک است، گریه گاه طبیعیترین واکنش عاطفی است. فیلم میتوانست بهشدت احساساتگرایانه باشد، اما برعکس فیلم سعی میکند حسوحال و هیجانات را حسابشده به بدنه اثر تزریق کند، به نحوی که یک آن نمیتوانیم لحظههای فیلم را بدون حسوحال ببینیم. تقطیع موجز نماها در راستای ارائه همین حس ممتد انسانی است. بیآنکه فیلم بخواهد دل بیننده را ریش کند، آرام از روی نماهای دردناک و گاه دلگیر میگذرد و سعی میکند در کمترین نما گویاترین معنا را ارائه دهد. در بخشی از فیلم طی کمتر از چند ثانیه روی تخت بیمارستان و در تاکسی با مشکل نوجوانی که مشکل جانکاه کوتاهی فک دارد، آشنا میشویم و بعد در ادامه از لابهلای نماهایی کوتاه به اهمیت مجموعه تلاشهایی که به بهبود او کمک میکنند، واقف میشویم.
فیلم تنش عجیبی را به تماشاگر وارد میکند، اما این تنش ربطی به افکتهای صوتی و تصویری بهکاررفته ندارد. اتفاقا در فیلم کمترین حضور و حرکت دوربین و شدت موسیقی دیده میشود. اما استفاده بجا و بهاندازه از حس تزریقشده به نماها کمک میکند تا تصویر در حساسیتبرانگیزترین شکل ممکن تماشاگر را به جنبش دربیاورد. صحنهها و واکنشهای آدمهای فیلم گاه آنقدر ناب و منحصربهفرد است که فکر میکنیم سازنده چقدر صبر و حوصله کرده تا موفق به شکار این لحظهها شده است؟! گفتوگوی دو پسر مشهدی و بندرعباسی قبل از اتاق عمل نمونهای از این فصلهای بهیادماندنی سینمایی است. نمیدانم چرا این صحنه مرا به یاد گفتوگوی درخشان پیمان معادی و باران کوثری در مینیبوس در فیلم «قصهها» انداخت. شاید خلق گفتوگوی سینمایی تحسینبرانگیز در «قصهها» را بتوان مرهون تلاش دو بازیگر دانست، اما بیشک خلق این فصل در فیلمی مستندگونه مرهون سازندهای کاربلد است.
در فیلم تلخیهای زیادی دیده میشود، اما کاممان تلخ نمیشود، شاید چون آنقدر حواسمان در حین تماشا به ورای حسهای همیشگی است که از این حسهایی که هر روز پشت چراغ قرمز و گوشه و کنار شهر به ما دست میدهد و فقط دلمان را میسوزاند، کنده میشویم و به مکاشفه حال جدیدی نایل میشویم. حسوحالی که در آن غم هست، اما ناامیدی نه! فقر میبینیم، اما دیگر حس ترحم نداریم. اتفاقا این فیلم حس مسئولیت اجتماعی را برمیانگیزد. کاش میشد این فیلم را به همه مردم، بهخصوص خیرین و پزشکان جوان، نشان داد. ۱۸ سال پیش زمانی که «بودن یا نبودن» عیاری پخش شد، چقدر متاسف شدیم که این فیلم که میتوانست جنبش اجتماعی مناسبی برای اهداکنندگان پیوند به وجود بیاورد، بهموقع دیده نشد. از همینرو امیدوارم پزشکان جوان این فیلم را ببینند و علاوه بر مسئولیت حرفهای بر نقش بیبدیل رسالت اجتماعی خود نیز واقف شوند.
کارنامه بنیاعتماد در این سالها حکایت از کارگردانی دارد که فراتر از نقش یک سازنده آثار هنری دغدغههای عمیق اجتماعی دارد. با دیدن «آی آدمها» به نظرم این نقشِ همچون مصلح اجتماعی او بیشتر دیده میشود. هرچند این حس مسئولیت اجتماعی باعث نمیشود که او از وجه زیباییشناختی فیلمسازی نیز غافل باشد. شاید به همین دلیل است که «آی آدمها» فراتر از یک گزارش رسانهای، یک بیانیه لبریز از نوعدوستی و یک چکامه پرحسوحال از منظر هنری نیز دیدنی، خاص و ماندگار است
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- بنیاعتماد: زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- تمدید اکران اینترنتی مستند «توران خانم»
- اکران اینترنتی «توران خانم» ساخته مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- برای بهاریهای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند