سینماسینما، محمد شریعت پناه
بهرنگ دزفولیزاده پس از عکاسی در ۹۰ فیلم سینمایی و ساخت ۹ فیلم کوتاه و مستند نخسین فیلم بلند سینمایی با عنوان «بی صدا حلزون» را آماده نمایش دارد. او پس از سالها همپیشگی با کارگردانان مطرح و خوشنام سینما و کسب تجربه و دانش از مراحل تولید فیلمها توانسته با رویکردی خلاقانه و نو، تصویری واقعی از دنیای به ظاهر بیآوای ناشنوایان به نمایش بگذارد. «بی صدا حلزون» با فاصله گرفتن از کلیشهها و سوژههای نخ نمای اجتماعی داستانی ناب از کوشش و ممارست مادری کم شنوا برای درمان مهرشاد فرزند ناشنوا و ناگویایش را همراه با حق و حقوق پایمال شده زنان و مادران سرپرست خانواده به شایستگی روایت میکند. الهام (هانیه توسلی) برای عمل جراحی کاشت حلزون مهرشاد با چالشهای پی درپی در درون و برون خانواده مواجه است و آیندهای مبهم پیش روی دارد. فضای جامعه و بستری که داستان در آن روایت میشود ملتهب و متشتت است و با این زن بیپروا سر ناسازگاری دارد. همسرش سعید (محسن کیایی) او را تنها گذاشته و به شیوههای مختلف برایش مزاحمت ایجاد میکند، سازمانها و مراکز حکمرانی که حمایت از کودکان معلول و بیمار را به عهده دارند به بهانههای واهی؛ کمبود بودجه و قوانین و مقررات مندرس از انجام وظایف انسانی طفره میروند. در این شرایط سخت که چالشها الهام را احاطه کرده و در تنگنا قرار داده اتفاقات ناگوار و هولناکی در محل کارش آتلیه عکاسی رخ میدهد، او به دنبال یافتن شغلی جدید است که مورد طمع قرار میگیرد. الهام زن پایدار «بی صدا حلزون» زیستن برایش طاقت فرسا و تهوعآور شده، او با موقعیتی مخاطرهآمیز نیز رو به رو میشود و سرانجام بر اساس مقتضیات فضای حاکم بر جامعه مردسالار و آینده فرزندش دست به انتخابی پیچیده و فراپندار میزند. هانیه توسلی در نقش الهام زن کمشنوا و ناگویا، با فاصله گرفتن از نقشهای همیشگی اغواگری، بازی مسحور کننده و چشمگیری را به نمایش میگذارد و به نوعی برگ برنده فیلم محسوب میشود. کارگردان با خلق سکانسهای جذاب توانسته به بانگ و فریاد مفهومی نمادین و فراتر از شناخت عمومی ارائه کند و با تمهیداتی که به کار گرفته، دنیای افراد ناشنوا را برای مخاطبان قابل درک و محسوس ساخته و ناکارآمدی مراکز اجرایی، قانونگذاری و نظارتی در برطرف کردن مشکلات و نیازمندیهای ابتدایی مردم به ویژه ناشنوایان را هویدا سازد. فیلمنامه با داستانکهای همراستا با درونمایه فیلم توانسته ضمن شخصیتپردازی و حس همذاتپنداری اندیشه، غرایز و احساسات مخاطب را به تکاپو وادارد، روح زمانه را هنرمندانه بازتاب دهد، از ناشنوایانی میگوید که رغبتی به داشتن حس شنوایی ندارند و دنیای بدون صدای فریبکاران و ریاکاران را بر شرایط بغرنج کنونی ترجیح میدهند. «بی صدا حلزون» در مقایسه با فیلمهایی از این دست که به معلولان پرداختند؛ سوتهدلان (علی حاتمی)، پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده)، حوض نقاشی (مازیار میری)، ماجان (رحمان سیفی آزاد) و … ضمن به تصویر کشیدن معضلات و دشواریهای معلولان و خانوادههای آنان این پیام را میدهد که وضعیت زیستن در جامعه با چالشهایی وخیم مواجه شده و ناشنوایان ترجیح میدهند در دنیای خودشان روزگار را سپری کنند؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- با رای دادگاه انقلاب اسلامی تهران انجام شد؛ محکومیت هانیه توسلی به شش ماه حبس
- اعلام جرم دادستان تهران علیه هفت سینماگر و یک فعال رسانهای
- «بیثمر» به تهیهکنندگی بهرنگ دزفولیزاده به ثمر نشست
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- نقطه مغفول «طلاخون»؛ روانشناسی شخصیت قاتل زنجیرهای
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





