سینماسینما، محمد شریعت پناه
بهرنگ دزفولیزاده پس از عکاسی در ۹۰ فیلم سینمایی و ساخت ۹ فیلم کوتاه و مستند نخسین فیلم بلند سینمایی با عنوان «بی صدا حلزون» را آماده نمایش دارد. او پس از سالها همپیشگی با کارگردانان مطرح و خوشنام سینما و کسب تجربه و دانش از مراحل تولید فیلمها توانسته با رویکردی خلاقانه و نو، تصویری واقعی از دنیای به ظاهر بیآوای ناشنوایان به نمایش بگذارد. «بی صدا حلزون» با فاصله گرفتن از کلیشهها و سوژههای نخ نمای اجتماعی داستانی ناب از کوشش و ممارست مادری کم شنوا برای درمان مهرشاد فرزند ناشنوا و ناگویایش را همراه با حق و حقوق پایمال شده زنان و مادران سرپرست خانواده به شایستگی روایت میکند. الهام (هانیه توسلی) برای عمل جراحی کاشت حلزون مهرشاد با چالشهای پی درپی در درون و برون خانواده مواجه است و آیندهای مبهم پیش روی دارد. فضای جامعه و بستری که داستان در آن روایت میشود ملتهب و متشتت است و با این زن بیپروا سر ناسازگاری دارد. همسرش سعید (محسن کیایی) او را تنها گذاشته و به شیوههای مختلف برایش مزاحمت ایجاد میکند، سازمانها و مراکز حکمرانی که حمایت از کودکان معلول و بیمار را به عهده دارند به بهانههای واهی؛ کمبود بودجه و قوانین و مقررات مندرس از انجام وظایف انسانی طفره میروند. در این شرایط سخت که چالشها الهام را احاطه کرده و در تنگنا قرار داده اتفاقات ناگوار و هولناکی در محل کارش آتلیه عکاسی رخ میدهد، او به دنبال یافتن شغلی جدید است که مورد طمع قرار میگیرد. الهام زن پایدار «بی صدا حلزون» زیستن برایش طاقت فرسا و تهوعآور شده، او با موقعیتی مخاطرهآمیز نیز رو به رو میشود و سرانجام بر اساس مقتضیات فضای حاکم بر جامعه مردسالار و آینده فرزندش دست به انتخابی پیچیده و فراپندار میزند. هانیه توسلی در نقش الهام زن کمشنوا و ناگویا، با فاصله گرفتن از نقشهای همیشگی اغواگری، بازی مسحور کننده و چشمگیری را به نمایش میگذارد و به نوعی برگ برنده فیلم محسوب میشود. کارگردان با خلق سکانسهای جذاب توانسته به بانگ و فریاد مفهومی نمادین و فراتر از شناخت عمومی ارائه کند و با تمهیداتی که به کار گرفته، دنیای افراد ناشنوا را برای مخاطبان قابل درک و محسوس ساخته و ناکارآمدی مراکز اجرایی، قانونگذاری و نظارتی در برطرف کردن مشکلات و نیازمندیهای ابتدایی مردم به ویژه ناشنوایان را هویدا سازد. فیلمنامه با داستانکهای همراستا با درونمایه فیلم توانسته ضمن شخصیتپردازی و حس همذاتپنداری اندیشه، غرایز و احساسات مخاطب را به تکاپو وادارد، روح زمانه را هنرمندانه بازتاب دهد، از ناشنوایانی میگوید که رغبتی به داشتن حس شنوایی ندارند و دنیای بدون صدای فریبکاران و ریاکاران را بر شرایط بغرنج کنونی ترجیح میدهند. «بی صدا حلزون» در مقایسه با فیلمهایی از این دست که به معلولان پرداختند؛ سوتهدلان (علی حاتمی)، پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده)، حوض نقاشی (مازیار میری)، ماجان (رحمان سیفی آزاد) و … ضمن به تصویر کشیدن معضلات و دشواریهای معلولان و خانوادههای آنان این پیام را میدهد که وضعیت زیستن در جامعه با چالشهایی وخیم مواجه شده و ناشنوایان ترجیح میدهند در دنیای خودشان روزگار را سپری کنند؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- با رای دادگاه انقلاب اسلامی تهران انجام شد؛ محکومیت هانیه توسلی به شش ماه حبس
- اعلام جرم دادستان تهران علیه هفت سینماگر و یک فعال رسانهای
- «بیثمر» به تهیهکنندگی بهرنگ دزفولیزاده به ثمر نشست
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- نقطه مغفول «طلاخون»؛ روانشناسی شخصیت قاتل زنجیرهای
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- امیکرون اکران «بیصدا حلزون» را به تعویق انداخت
- در جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران پنج فیلم مشخص شد
- هانیه توسلی بازیگر «چهره به چهره» شد
- آغاز پخش «زخم کاری» از جمعه/ ردهبندی سنی برای سریال محمدحسین مهدویان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- بزرگداشت ۲ مستندساز در اختتامیه سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- تهمینه میلانی : مردم ایران مطالبه گر شده اند
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم