محمد تقی زاده _ خوب بد جلف بیش از آنکه داستان سه شخصیت با نام های بد ، خوب و جلف باشد داستان بد و جلف است که انگار برای کم نماندن قافیه خوب به آن اضافه شده تا نام یکی از وسترن های مهم تاریخ سینما نیز تداعی شود و تیتراژ انتهایی هم بدون ایده نماند.
به گزارش سینماسینما، ماجرا از این جا آغاز میشود که در سینما و تلویزیون ایران راحت ترین کار ساختن فیلم و مجموعه کمدی است : چرا که هم مدیران تلویزیون از این ایده ها استقبال میکنند و هم مردم در این سالها نشان دادند که از فیلم های جنگی و تلخ و تاریک خسته شدند. بنابریان ۵۰ درصد قضیه که جذب مخاطب و موافقت تهیه کننده و مدیر مربوط است حل میشود و ۵۰ درصد دیگر با چند کمدین امتحان پس داده و یک الگوی داستانی ساده که مبنی بر اتفاقات است ، به سادگی شکل میگیرد.
ماجرای فیلم خوب بد جلف نیز جدای از این الگوها و متدها نیست و موفقیت مجموعه تلویزیون پژمان باعث شده که فیلمنامه نویس دیروز و فیلمساز امروز به صرافت ساخت فیلم اولش بیفتد . در حالیکه فیلمنامه های قاسم خانی اصولا بیشتر به کار مجموعه های تلویزیونی می آید نه فیلم های سینمایی ، باز هم آقای کارگردان – فیلمنامه نویس قصد کرده با وجودعدم موفقیت فیلمهایی چون سن پترزبورگ ، طبقه حساس فیلم سینمایی بنویسد و از همه مهمتر آن را کارگردانی نیز بکند.
کارگردانی فیلم یکی از نقاط ضعف فیلم است که فیلم ریتم خوب و مناسبی پیدا نمیکند و تا یک ساعت اول فیلم، شاهد شکست ها و سکته های متعدد در پیشرفت داستان هستیم. اینجاست که آن درد کهنه دهان باز میکند و حسرت فیلمسازی مهران مدیری با فیلمنامه های پیمان قاسم خانی بار دیگر احساس میشود . هنوز هیچ کس فراموش نکرده که دوران طلایی تلویزیون مرهون و مدیون همکاری این زوج موفق سابق و جدا افتاده کنونی است که هر دو نیز بعد از جدایی نتوانستند به آن موفقیت های پیشین دست یابند.
بازی ها ، اجرا و کلا داستان فیلم خیلی ویژه مدیوم سینما نیست و میتوانست با تغییرات ساده در تلویزیون نیز اتفاق بیافتد و شاهد این نوع اجرای تلویزیونی در بازیگران فیلم نیز هستیم.
نابغه طنز نویس ایران ، پیمان قاسم خانی راهش را گم کرده و به نظر میرسد ایده های درخشان و جذابش به خاطر خام دستی اجرایش هدر رفته است و نیاز است که یک تجدید نظر اساسی در مدیوم انتخابی اش داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ما اشتباهی شدیم!
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به قسمتهای آغازین سریال «هیولا»؛ عطر و بوی یک سریال اثرگذار به مشام میرسد!
- «خوب بد جلف ۲» مجوز ساخت گرفت
- برادران قاسمخانی با مهران مدیری آشتی کردند؟
- ناگفتههایی که پیمان قاسمخانی مطرح کرد: خیلی از شوخیها در «پاورچین» سمبلیک بود
- گفتوگوی تهیهکننده «خوب، بد، جلف» با سینماسینما: به آمار فروش فیلمها دلخوش نباشیم
- نمایش «خوب، بد، جلف» همزمان با ایران در کانادا
- دلتنگی حمید فرخ نژاد برای یک کارگردان
- اختصاصی سینماسینما/ پیمان قاسم خانی: اگر یک فیلم را دومیلیون نفر ببینند یعنی زلزله
- «خوب، بد، جلف» در دو روز اول اکران چقدر فروخت؟
- تبریک جالب مهراب به پیمان قاسم خانی همراه با یادی از پلاسکو و وظایف شهرداری
- زمان اکران «خوب،بد،جلف» قطعی شد
- گزارش تصویری روز ششم جشنواره فیلم فجر / نشست خبری فیلمهای «خوب، بد، جلف» و «آذر»
- نشست «خوب، بد، جلف»/ یک کمدی تجاری آبرومند
- در سینماسینما بشنوید/ لحظاتی از صدای فیلم «سن پطرزبورگ»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





