سینماسینما، پدرام عبهر:
«سارا و آیدا» قصّهی مادر و دختری است که به خاطر چکهای بیمحل و بدهیهای سنگین پسر خانواده، که حالا فراری و گم و گور شده، رسماً به خاک سیاه نشسته و دربهدر شدهاند؛ خانهشان را بانک مصادره میکند، آبرو و اعتبارشان از بین میرود و حتّی مادر پیر به خاطر یک چک پانصد میلیونی که یکی از طلبکارها به اجرا گذاشته به زندان میافتد و حالا سارا میخواهد هرچه سریعتر پول را جور و مادر را آزاد کند. و خوب میتوانید حدس بزنید که جور کردن یکشبهی پانصد میلیون تومان به این راحتی نیست.
این قصّهای است که فیلم را به جلو میراند و دقیقاً نقطهی قوّت فیلم هم همین قصّه است (با فیلمنامهای خوب از امیر عربی). شاید قصّهاش خیلی جدید و خاص نباشد (انصافاً چند فیلم در همین سالهای اخیر با همین موضوع جور کردن پول ساخته شده؟)، امّآ به اندازهی کافی پویایی و گیرایی دارد که تا آخر درگیرش باشید و بخواهید سرانجامِ شخصیتهای فیلم را پیگیری کنید. و تا همینجای کار هم «سارا و آیدا» از بسیاری از فیلمهای سینمای ایران (که معمولاً در قصّه میلنگند) سه هیچ جلوست!
نکتهی مثبت دیگری که در سارا و آیدا به چشم میآید فیلمبرداری خوب پیمان یزدانیان است، دقیقا به این دلیل که فیلمبرداریاش به چشم نمیآید (که البته نقش کارگردان نیز در این میان غیرقابل انکار است). از نماهای عجیب و غریب پرتکلّف که کارکردی ندارند و از فیلم بیرون میزنند خبری نیست. دوربین به خوبی در خدمت قصّه است و خودنمایی نمیکند و این قابل تحسین است.
امّا متأسّفانه کارگردان، مازیار میری، در برخی سکانسها عجیب حضورش را به فیلم تحمیل میکند. سکانسهایی که غالباً اضافی هستند و شاید فقط برای بیشتر متأثّر کردن تماشاگر در فیلم گنجانده شدهاند و کارکرد دیگری ندارند، و اتّفاقا گهگاه باعث کشدار شدن فیلم و از نفس افتادنش میشوند.
خطر لو رفتن فیلم: اگر فیلم را ندیدهاید پاراگراف بعد را نخوانید!
نمونهی بارزش، سکانسی است که سارا پس از دریافت خبر تصادف آیدا به بیمارستان میرود و درست در لحظهای وارد راهروی منتهی به اتاق عمل میشود که دکتر از اتاق بیرون میآید و خبرِ ناگوار را به پدر و مادر آیدا میدهد. واقعاً احتمال همزمانی این دو اتّفاق، بدون دخالت جناب کارگردان، چند درصد ممکن است باشد؟ و شیون و زاری بعد از آن چقدر به پیشبرد فیلم کمک میکند؟ حالا با بازی ضعیف و واکنش عجیب پدر بعد از شنیدن خبر کاری نداریم!
خب دوباره میتوانید به خواندن ادامه بدهید:
در مورد بازیهای فیلم هم میتوان گفت بازیها همه یکدست و قابل قبول است. پگاه آهنگرانی یکی از بهترین بازیهای چند وقت اخیرش را انجام داده (مخصوصاٌ بعد از بازی بسیار ضعیفش در «هفت ماهگی»)؛ سکانس رنگ عوض کردن و نقش بازی کردنش پای تلفن برای سعید واقعاً عالی است. غزل شاکری هم هرچند در برخی سکانسها بهتر از برخی دیگر بازی کرده امّا در مجموع خوب از پس نقشش برآمده است. و امّا بهترین بازی فیلم بدون شک از آنِ مصطفی زمانی است؛ بعد از «جیببر خیابانِ جنوبی» این دومین باری است که مصطفی زمانی قدرت بازیگریاش را به رخ میکشد و شاید نشان میدهد که تقصیر برخی بازیهای تقریباً ضعیفش بیشتر گردن فیلم و کارگردان است تا خودش (البته اگر انتخاب فیلم را، که خودش انجام میدهد، در نظر نگیریم.)
نکتهی حاشیهای: واقعا نمیدانم این قضیه اتفاقی بوده یا فیلمنامهنویس ناخودآگاه تاثیر گرفته، امّا «سارا و آیدا» از میانهی راه عجیب فیلم Flight رابرت زمکیس را در ذهنم تداعی کرد (هر چند نه هواپیما دارد نه دنزل واشنگتن!) اما شباهت موضوعی این دو (مخصوصاً در مورد دو راهی اخلاقی و تصمیم نهایی سارا)، دستکم از نظر نگارنده، غیرقابل انکار است؛ که البته این شباهت آنقدر ظریف است که نمیتوان از این بابت ایرادی متوجّه فیلم و فیلمساز دانست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- اکران «روایت ناتمام سیما» از چهارشنبه/ رونمایی از پوستر
- جایزه بزرگ جشنواره ریگا برای پگاه آهنگرانی
- حضور مصطفی زمانی در یک سریال عربزبان
- جایزه ویژه جشنواره فلورانس برای مستند پگاه آهنگرانی
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- دو جایزه جشنواره کازان برای «بدون قرار قبلی»
- مازیار میری: برای ساخت فیلم مبتذل رقابت وجود دارد!/ فروش این فیلمها بیلان مدیرها میشود
- انتقاد شدید مازیار میری از فیلمهای مبتذل/ آدم خجالت میکشد که حتی فیلمنامه آن را بخواند
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- «بدون قرار قبلی» بهترین فیلم جشنواره مسکو شد
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه