سینماسینما، پدرام عبهر: «خفهگی» یک عاشقانهی مریضِ سیاه و سفیدِ سردِ مالیخولیایی است. یک فیلمِ خوشساخت که به معنای واقعی کلمه «سینمایی» است. قابهای تصویر و حرکاتِ دوربین همگی با دقّت طراحی شدهاند، نورپردازی هنرمندانه است، طرّاحی صحنه و لباس و گریم کمنقص است، موسیقی دقیقاً با حال و هوای فیلم همخوانی دارد و اغلب در پسزمینه جریان دارد و بازیها هم حرف ندارد. و فریدون جیرانی این ارکسترِ خوشصدا را به بهترین شکل رهبری (کارگردانی) کرده است.
آخرین ساختهی فریدون جیرانی، به اعتقاد من بهترین و پختهترین فیلم این کارگردان کهنهکار است. فیلم جدید جیرانی، از خیلی جهات یادآور فیلمهای پیشین اوست؛ قرمز، شامِ آخر، پارکوی؛ همگی عاشقانههایی مریض بودند با چاشنی ترس و دلهره و آدمهای روانپریش. «خفهگی» هم داستان دختری (پردیس احمدیه) است که در سردترین و برفیترین روزهای سال، از ترس پسرعمویش (نوید محمّدزاده) که به تازگی باهم ازدواج کردهاند، راهی تیمارستان شده. به تدریج، پای پرستار تیمارستان (الناز شاکردوست) نیز به ماجرای پیچیدهی این زوج عجیب کشیده میشود.
«خفهگی» خوب آغاز میشود، بهتر ادامه پیدا میکند و طوفانی به پایان میرسد. شاید برخی منتظر هیجان بیشتری در فیلم بوده باشند. امّا به شخصه معتقدم که حال و هوای مالیخولیایی فیلم، هیجانی بیش از این را نمیطلبید. امّا در نهایت، برگ برندهی «خفهگی» نه فیلمنامه بلکه کارگردانی است. (هرچند ناگفته پیداست که بدون یک فیلمنامهی خوب، فیلم توخالی میشد.) در کمتر فیلمی از سینمای ایران چنین تصاویرِ سینمایی چشمنوازی میتوان یافت که البتّه به درستی در خدمت فضاسازی و قصّه نیز باشد. امّا در خفهگی صدا نیز به اندازهی تصویر اهمیت دارد؛ صدای بارش برف، صدای نفسها، صدای فندک، و صداهای دیگر که تقریباً به صورت اغراقشده شنیده میشوند و به ترس و تعلیقِ حاکم بر فضای فیلم میافزایند. و البته صدای موسیقی. موسیقی متن کارن همایونفر در این فیلم تشخّص نمییابد، بلکه در پس زمینه به آرامی جریان دارد و فقط گاه اندکی اوج میگیرد و باز به پشت تصاویر میخزد. شاید حتّی متوجّه موسیقی متن فیلم نشوید چرا که سعی نمیکند خودنمایی کند بلکه فقط در خدمت فضاسازی فیلم است. البتّه تکاهنگهای فیلم حسابشان جداست. کاملاً صداهای دیگر را محو میکنند و کل فضا را به خود اختصاص میدهند.
و امّا بازیها. الناز شاکردوست در نقشی بسیار متفاوت، با گریمی کاملاً متفاوت، درخشان ظاهر شده و بدون شک بهترین بازی دوران بازیگریاش را تا به حال ارائه کرده است. نوید محمّدزاده هم که همچون همیشه بینقص بازی میکند. پردیس احمدیه نیز در نقشی از لحاظ زمانی کوتاه امّا نه چندان راحت، عالی و باورپذیر ظاهر میشود. این سه بازیگر، نقش شخصیتهایی را بازی میکنند که خیلی متعلّق به جهان ما نیستند و شبیه هیچکس نیستند، با این حال میتوانند همذاتپنداری مخاطب را برانگیزند. که البته این امر همانقدر که به بازی خوب بازیگران مربوط است به شخصیتپردازی دقیق و عالی جیرانی هم برمیگردد.
خفهگی، «قرمز» جدید جیرانی است. قرمزی که این بار «خاکستری» است. خاکستریای که از «قرمز» هم خوشرنگتر است. و این خاکستریِ خوشساخت به اعتقاد نگارنده بهترین فیلمِ جشنوارهی گذشته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





