سینماسینما، سید رضا صائمی
«قسم» یک فیلم جاده ای تمام عیار است که البته این به معنای بی نقض بودن آن نیست. مساله جاده ای بودن آن است که تولید دشواری هم داشته است. سهم بیشتر زمان و رخدادهای فیلم در یک اتوبوس با چهل مسافر اتفاق می افتد که کارگردانی و مدیریت این جمعیت در آن فضای بسته و سیار قطعا کار دشواری است. به نظر می رسد تجربه تنابنده در سریال پایتخت و سفری که با کامیون ارسطو داشتند به او در هدایت این قصه کمک کرده است.
فیلم فارغ از سویه بیرونی اش که یک فیلم جاده ای است ازحیث مضمون و درون مایه یک قصه حقوقی- اخلاقی را دستمایه روایت خود قرار داده و در نهایت مفهوم قضاوت را در کانون مفهومی قصه اش قرار می دهد و برجسته می کند. فیلم درباره قتل زنی به نام رضوان است که خانواده و اقوام آن به دنبال ثابت کردن قاتل بودن شوهر وی به دادگاه است. آنها به عنوان شاهد قرار است به دادگاه رفته و قسم بخورند که خسرو همسرش قاتل رضوان است. شواهد امر هم ظاهر به گونه ای است که به این سوظن دامن می زند. تنابنده تلاش کرده تا قصه اش و گره های آن را در طول فیلم و از طریق دیالوگ ها و کنش ها و تنش های که بین اقوام در طول مسیر رخ می دهد باز کند و به شکل قطره چکانی و تدریجی، اطلاعات لازم را به مخاطب انتقال دهد. اگرچه به نظر می رسد فیلم کمی فضای شلوغی دارد و حرف زدن های مدام اقوام در اتوبوس نیازمند کنترل بیشتر بود تا در آن در هم تنیدگی آدم ها و دیالوگ ها، شاخ و برگ های اضافی قصه حذف می شد و ریتم فیلم شتاب بیشتری به خود می گرفت.
در صورت ظاهری شاهد یک ریتم تند هستیم که با توجه به عنصر حرکت و سفر در فیلم برجسته می شود اما شلوغی فضای اتبوس و توی حرف هم آمدن آدمها و برخی حرف های اضافه، ریتم درونی قصه را کند می کند و یک جاهایی انگار قصه در حال کش آمدن است. با این حال موقعیت های پرتنشی که در طول سفر اتفاق می افتد آن را از یکدستی نجات می دهد. فیلم یک سکانس فوق العاده از حیث اجرایی دارد و آن صحنه انحراف اتوبوس از جاده و افتادن آن در یک گودال آب است. فارغ از التهابات این صحنه، مفهوم و پیام اصلی فیلم هم در این سکانس بازنمایی می شود. جایی که متوجه می شویم شوهر مهنار افشار(سعید آقاخانی) توسط برادرش که راننده اتوبوس است در صندوق زیر ماشین پنهان شده و حالا زیر آب در حال غرق شدن است. پیش از این رمزگشایی اصلی از قصه قتل اتفاق می افتد و متوجه می شویم که قاتل اصلی اوست نه خسرو. غرق شدن او در اتوبوس هم به نوعی دست طبیعت است که انتقامش را می گیرد و قصاصش می کند.
«قسم» نسبت به «گینس» چند گام به جلو برای محسن تنابنده محسوب می شود. او با ساخت فیلم «قسم»، فاصله عجیب و غریبی از فیلم اولش «گینس» گرفته و کسی که همواره با آثار کمدی و طنز شناخته می شود این بار یک فیلم تلخ را در برابر مخاطبان قرار می دهد که شاید بتوان آن را نوعی تلاش کارگردان برای آشنایی زدایی با خودش قلمداد کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟