سینماسینما، سید رضا صائمی
«قسم» یک فیلم جاده ای تمام عیار است که البته این به معنای بی نقض بودن آن نیست. مساله جاده ای بودن آن است که تولید دشواری هم داشته است. سهم بیشتر زمان و رخدادهای فیلم در یک اتوبوس با چهل مسافر اتفاق می افتد که کارگردانی و مدیریت این جمعیت در آن فضای بسته و سیار قطعا کار دشواری است. به نظر می رسد تجربه تنابنده در سریال پایتخت و سفری که با کامیون ارسطو داشتند به او در هدایت این قصه کمک کرده است.
فیلم فارغ از سویه بیرونی اش که یک فیلم جاده ای است ازحیث مضمون و درون مایه یک قصه حقوقی- اخلاقی را دستمایه روایت خود قرار داده و در نهایت مفهوم قضاوت را در کانون مفهومی قصه اش قرار می دهد و برجسته می کند. فیلم درباره قتل زنی به نام رضوان است که خانواده و اقوام آن به دنبال ثابت کردن قاتل بودن شوهر وی به دادگاه است. آنها به عنوان شاهد قرار است به دادگاه رفته و قسم بخورند که خسرو همسرش قاتل رضوان است. شواهد امر هم ظاهر به گونه ای است که به این سوظن دامن می زند. تنابنده تلاش کرده تا قصه اش و گره های آن را در طول فیلم و از طریق دیالوگ ها و کنش ها و تنش های که بین اقوام در طول مسیر رخ می دهد باز کند و به شکل قطره چکانی و تدریجی، اطلاعات لازم را به مخاطب انتقال دهد. اگرچه به نظر می رسد فیلم کمی فضای شلوغی دارد و حرف زدن های مدام اقوام در اتوبوس نیازمند کنترل بیشتر بود تا در آن در هم تنیدگی آدم ها و دیالوگ ها، شاخ و برگ های اضافی قصه حذف می شد و ریتم فیلم شتاب بیشتری به خود می گرفت.
در صورت ظاهری شاهد یک ریتم تند هستیم که با توجه به عنصر حرکت و سفر در فیلم برجسته می شود اما شلوغی فضای اتبوس و توی حرف هم آمدن آدمها و برخی حرف های اضافه، ریتم درونی قصه را کند می کند و یک جاهایی انگار قصه در حال کش آمدن است. با این حال موقعیت های پرتنشی که در طول سفر اتفاق می افتد آن را از یکدستی نجات می دهد. فیلم یک سکانس فوق العاده از حیث اجرایی دارد و آن صحنه انحراف اتوبوس از جاده و افتادن آن در یک گودال آب است. فارغ از التهابات این صحنه، مفهوم و پیام اصلی فیلم هم در این سکانس بازنمایی می شود. جایی که متوجه می شویم شوهر مهنار افشار(سعید آقاخانی) توسط برادرش که راننده اتوبوس است در صندوق زیر ماشین پنهان شده و حالا زیر آب در حال غرق شدن است. پیش از این رمزگشایی اصلی از قصه قتل اتفاق می افتد و متوجه می شویم که قاتل اصلی اوست نه خسرو. غرق شدن او در اتوبوس هم به نوعی دست طبیعت است که انتقامش را می گیرد و قصاصش می کند.
«قسم» نسبت به «گینس» چند گام به جلو برای محسن تنابنده محسوب می شود. او با ساخت فیلم «قسم»، فاصله عجیب و غریبی از فیلم اولش «گینس» گرفته و کسی که همواره با آثار کمدی و طنز شناخته می شود این بار یک فیلم تلخ را در برابر مخاطبان قرار می دهد که شاید بتوان آن را نوعی تلاش کارگردان برای آشنایی زدایی با خودش قلمداد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





