سینماسینما، علی نعیمی:
کامیون:
«کامیون» در همان مسیر فیلمسازی کامبوزیا پرتوی است که تلاش می کند تا روابط میان انسان ها را با جنسی از زندگی ترکیب کند و در این مسیر از اتمسفر جغرافیای خود بهترین بهره را می برد. پرتوی همانند ساخته قبلی خود تلاش می کند از تناقض میان خشونت و عشق اکسیری را ایجاد کند که از دل رخدادی همچون جنگ به نیاز داشتن «خانواده» برای رشد و بقای یک جامعه رسیده و بر آن تاکید می کند. لحن «کامیون» چند پاره است و این بزرگترین ایراد فیلم است. کارگردان در ابتدای فیلم با توسل به خشونت عریان ناشی از حمله داعش به سرزمین های کردستان عراق مخاطب را با یک فیلم تلخ مواجه می کند که این تلخی تا پایان فیلم چندین بار با صحنه هایی که خارج از عرف دستوری یک درام جنگی و عاشقانه است تخریب می شود و تماشاگر با ساختمانی نیمه کاره از روابط آدم هایی روبرو است که کامل نیستند و بدون اینکه به بلوغ فکری برسند جوانمرگ می شوند. رخدادها و کنش های درون فیلم ناقص است و آدم های فرعی هیچ کمکی به پیشبرد قصه اصلی که یافتن مرد کرد مهاجر به تهران است نمی کند و جستجوی «بروژ» تنها یک بهانه است تا نیت فیلمساز از بی رحمی های جنگ و قصه تلخ مهاجرت و آوارگی جنگ زدگان را در کلانشهری همچون تهران نشان دهد. بازی سه شخصیت اصلی فیلم قابل قبول است و حضور نیکی کریمی و رامین راستاد در نقش پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از اشتباهات بزرگ پرتوی است که می تواند به قیمت از دست رفتن یکدستی فیلم منجر شود.
امتیاز: ۱ از ۵
جاده قدیم:
مهم نیست که کارگردان «جاده قدیم» متاثر از فضای مطلوب موفق ترین فیلمساز یک دهه اخیر سینمای ایران تلاش کرده است موضوعی را تصویر کند که بیشتر از آنکه سازنده را درگیر ساختار اثر کند مجذوب ایده به ظاهر شجاعانه اش کرده است؛ چگونه ساختن و موفق بودن در ساخت یک فیلم حتی اگر متاثر از ایده یک فیلم دیگر باشد موضوع مهم تری است. منیژه حکمت در «جاده قدیم» به وضوح پز ایده شجاعانه اش را می دهد و این از خالق «زندان زنان» که خطوط متعارف سینمای ایران را با فیلمش جابجا کرده است اصلا اتفاق تازه ای نیست. اما مشکل فیلم دقیقا اینجا است که با وجود اینکه فیلمساز تلاش کرده است همه چیز را مرتب و کنار هم بچیند و تلاش کرده است از فلسفه خوشی های بی پایان به زهرخند زندگی دست پیدا کند اما آنقدر در جزئیات روابط خانواده «جورابچی» افراط می کند که در مقاطعی حتی نمی توان تشخیص داد خط اصلی قصه کدام یک از موضوعات است. عیب دیر فیلم ساختن هم شاید همین باشد. تلنبار ایده ها در ذهن فیلمساز که در یک قاب دو ساعته همه آن ها نمی گنجد. شخصیت ها قوام پیدا نمی کنند و مخاطب به هیچ یک از کاراکترها نزدیک نمی شود. همه چیز در سطح می ماند. «جاده قدیم» فیلم خوش رنگ و لعابی است که قصه اصلی اش را دیر شروع می کند اما معلوم نیست نیمه ابتدایی فیلم با این همه اطاله در توضیح شخصیت ها چرا به کمک درام قصه نمی آید؟ چطور می شود مینو با بازی مهتاب کرامتی به یکباره تصمیم می گیرد بر جنونی که ناخودآگاه به آن دچار شده است همچون یک قهرمان فائق بیاید و گره از تمامی مشکلات باز کند؟ «جاده قدیم» پر از چاله هایی است که شاید به وقت اکران بیشتر بشود درباره اش صحبت کرد.
امتیاز:
یک و نیم از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درباره سینما با کامبوزیا پرتوی» منتشر شد
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- یک فیلم نوستالژیک در روز ملی سینما اکران میشود/ نمایش نسخه مرمتشده «کافه ترانزیت»
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- در بند اما سبز/ نگاهی به فیلم «بندربند»
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با منیژه حکمت کارگردان فیلم «بندربند»/ یاور من مردم هستند
- با طرحی از فرهاد فزونی؛ پوستر رسمی «بندربند» منتشر شد
- در یک اکران خصوصی؛ چهرههای فرهنگی به تماشای «بندربند» نشستند/ حکمت: از تمام اندیشمندان میخواهم صدای ما باشند
- آغاز پیشفروش بلیت فیلم «بندربند» از هفتم آذر ماه
- آغاز اکران «بندر بند» منیژه حکمت از ۱۰ آذر در سینماهای سراسر ایران/ اولین تیزر فیلم منتشر شد
- رونمایی از لوگوی رسمی «بندر بند»/ فیلم منیژه حکمت آذرماه به سینماها میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»