سینماسینما، رضا دانش پژوه:
فیلم مستند پندوم دارای یک ویژگی بارز است که کارگردان اثر خود را در امور درون فیلم به زور هل نداده و تفسیر عاقبت شخصیت های انبوه و ناچارش را به مخاطب وا نهاده است و شاید می توانست جلوتر از این هم برود ولی به تعدادی از مناسبات قابل نمایش در فیلمش بسنده کرده است.چالش حزن انگیز انتخاب یک سرور (نماینده مجلس) برا یک اقلیم که هنوز اصلی ترین گرانیگاهش در قبیله روغن زده می شود قصه یک مستند مشاهده گری ست که در عین سخاوتمندی مردمی زمین گیر دارد.قهرمان سازی شخصیت های فیلم توسط خود مردم شکل گرفته است و به خاطر بدیهی ترین شکل رفتاری در قبیله یعنی اعاده بودن رویارویی با مسله انتخابات به جنگ قبایل تبدیل شده است.در فیلم هر چه می بینیم دردمند است و آنچه از دل سیاهی تونل در می آید فرشته نجات مردم نیست بلکه آدمهایی هستند که هنوز می توانند رئیس باشند.این که این آدمها نمی توانند برای همه مردم مفید باشند تلویحا در فیلم دیده می شود اما موتیف هایی از مردی کشاورز که با الاغ های رنجورش زمین را شخم می زند می تواند کنایه ای دردناک به چیزی باشد که سیزیف وار در حال تکرار است. نهادینه کردن بنیان های اجتماعی و توجه به صلاح جمعی در فیلم دیده نمی شود.ساختار فکری آدمهای فیلم را فقط می توان با خودشان قیاس کرد.اراده در بین آنها مسله ای جمعی نیست بلکه گروهی و منوط به طایفه است.از این حیث فیلم جغرافیا درست می کند.فیلم حواشی تلخ انتخابات را نمایش نمی دهد و شاید این اصلی ترین ایراد فیلم باشد. یکی از نماهای تکان دهنده فیلم پیرمردی ست که عکس کاندیدایش را در دست دارد و گریه می کند که او دلبستگی به این شخص دارد و تا کنون خدماتی هم از سوی وی دریافت نکرده است.این دلبستگی از پس چه پدید آمده است که بی دلیل برای کسی جامه می درد؟ اینجاست که نقش قومیت ها بیشتر از اندیشه در جغرافیای فیلم هویدا می شود.این نکته سبب ایجاد صحنه های طنزی در ادامه فیلم می شود که علیرغم اعتراض به نتیجه انتخاب هایشان باز به روش قبل دست به انتخاب می زنند.فیلم در بسط این مسله کاملا موفق عمل کرده است .بی شک تدوین خلاقانه فیلم در تاثیرگذاری آن نقش اول را بازی کرده است..در بخش هایی از فیلم ایجاد مفهوم کرده کرده است .به خصوص در موتیف کشاورز و الاغ هایش. با پیش روی فیلم تناقض در آدم های فیلم بیشتر می شود به طوری که هیچ کدام از آدمها قابل تشخیص نیستند.ندار ولی سخاوتمندند.این یک معامله کوتاه مدت با برگزیدگان اجتماعی ست ؟ یا سخاوتمندی فقرا برا براورده سازی آرزوی داراها.
به بهانه نمایش فیلم پندوم ساخته اردوان زینی سوق در سالن استاد شهناز ،خانه هنرمندان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند/ «چگونه رابطه داشته باشیم»، برنده جایزه اصلی
- معرفی برندگان ۲ بخش جشنواره کن
- جشنواره کن با فیلم «ژان دو باری» افتتاح شد/ استقبال فرانسویها از جانی دپ
- نمایشنامهخوانی در سه شب متوالی؛ «چُلاقِ آینیشمان» در تماشاخانه استاد انتظامی خوانده میشود
- اردوان زینی سوق: با «پندوم» سعی کردم در نگاه مردم تاثیرگذار باشم
- نگاهی به مستند «پندوم» / انتقاد و انتخاب
- پوستر مستند «پندوم» رونمایی شد
- روایت سادگی گفتار و زندگی مردم کهگیلویه در مستند «پندوم»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






احسنت…..