سینماسینما، رضا دانش پژوه:
فیلم مستند پندوم دارای یک ویژگی بارز است که کارگردان اثر خود را در امور درون فیلم به زور هل نداده و تفسیر عاقبت شخصیت های انبوه و ناچارش را به مخاطب وا نهاده است و شاید می توانست جلوتر از این هم برود ولی به تعدادی از مناسبات قابل نمایش در فیلمش بسنده کرده است.چالش حزن انگیز انتخاب یک سرور (نماینده مجلس) برا یک اقلیم که هنوز اصلی ترین گرانیگاهش در قبیله روغن زده می شود قصه یک مستند مشاهده گری ست که در عین سخاوتمندی مردمی زمین گیر دارد.قهرمان سازی شخصیت های فیلم توسط خود مردم شکل گرفته است و به خاطر بدیهی ترین شکل رفتاری در قبیله یعنی اعاده بودن رویارویی با مسله انتخابات به جنگ قبایل تبدیل شده است.در فیلم هر چه می بینیم دردمند است و آنچه از دل سیاهی تونل در می آید فرشته نجات مردم نیست بلکه آدمهایی هستند که هنوز می توانند رئیس باشند.این که این آدمها نمی توانند برای همه مردم مفید باشند تلویحا در فیلم دیده می شود اما موتیف هایی از مردی کشاورز که با الاغ های رنجورش زمین را شخم می زند می تواند کنایه ای دردناک به چیزی باشد که سیزیف وار در حال تکرار است. نهادینه کردن بنیان های اجتماعی و توجه به صلاح جمعی در فیلم دیده نمی شود.ساختار فکری آدمهای فیلم را فقط می توان با خودشان قیاس کرد.اراده در بین آنها مسله ای جمعی نیست بلکه گروهی و منوط به طایفه است.از این حیث فیلم جغرافیا درست می کند.فیلم حواشی تلخ انتخابات را نمایش نمی دهد و شاید این اصلی ترین ایراد فیلم باشد. یکی از نماهای تکان دهنده فیلم پیرمردی ست که عکس کاندیدایش را در دست دارد و گریه می کند که او دلبستگی به این شخص دارد و تا کنون خدماتی هم از سوی وی دریافت نکرده است.این دلبستگی از پس چه پدید آمده است که بی دلیل برای کسی جامه می درد؟ اینجاست که نقش قومیت ها بیشتر از اندیشه در جغرافیای فیلم هویدا می شود.این نکته سبب ایجاد صحنه های طنزی در ادامه فیلم می شود که علیرغم اعتراض به نتیجه انتخاب هایشان باز به روش قبل دست به انتخاب می زنند.فیلم در بسط این مسله کاملا موفق عمل کرده است .بی شک تدوین خلاقانه فیلم در تاثیرگذاری آن نقش اول را بازی کرده است..در بخش هایی از فیلم ایجاد مفهوم کرده کرده است .به خصوص در موتیف کشاورز و الاغ هایش. با پیش روی فیلم تناقض در آدم های فیلم بیشتر می شود به طوری که هیچ کدام از آدمها قابل تشخیص نیستند.ندار ولی سخاوتمندند.این یک معامله کوتاه مدت با برگزیدگان اجتماعی ست ؟ یا سخاوتمندی فقرا برا براورده سازی آرزوی داراها.
به بهانه نمایش فیلم پندوم ساخته اردوان زینی سوق در سالن استاد شهناز ،خانه هنرمندان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند/ «چگونه رابطه داشته باشیم»، برنده جایزه اصلی
- معرفی برندگان ۲ بخش جشنواره کن
- جشنواره کن با فیلم «ژان دو باری» افتتاح شد/ استقبال فرانسویها از جانی دپ
- نمایشنامهخوانی در سه شب متوالی؛ «چُلاقِ آینیشمان» در تماشاخانه استاد انتظامی خوانده میشود
- اردوان زینی سوق: با «پندوم» سعی کردم در نگاه مردم تاثیرگذار باشم
- نگاهی به مستند «پندوم» / انتقاد و انتخاب
- پوستر مستند «پندوم» رونمایی شد
- روایت سادگی گفتار و زندگی مردم کهگیلویه در مستند «پندوم»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
احسنت…..