سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
در روزگاری که صحنه های نمایش در ایران پر شده از نمایش هایی به شدت در هم بر هم و روشنفکری زده و بلاتکلیف که نه تنها مخاطب چندان سر از کارشان در نمی آورد که خود گروه اجرایی هم چندان دل خوشی از کار خودشان ندارند.
در روزگاری که آثار یا به شدت پر رزق و برق و البته تهی از عمق و تاثیرگذاری هستند و یا برای فرار از نقصان هایشان به پیچیده گویی پناه می برند.
در ایامی که تعدد تماشاخانه های در شهر منجر به تعدد آثار نه چندان استاندارد شده (در کنار اینکه البته مجالی برای به نمایش در آمدن معدود آثار قابل دفاع نمایشی هم فراهم کرده است).
در روزگاری که ادعا و توهمات بیش از کیفیت های قابل لمس و نمایشهای قابل دفاع بی نیاز از غلو و تمجیدهای بی خود و بی جهت به چشم می آید، نمایش بی ادعا و البته پرزحمت و تمرین شده و قوام یافته ای همچون «لانچر۵» یک اتفاق خرسند کننده برای مخاطب است بلاشک.
ماجرای «لانچر۵» ماجرای چندان پیچیده ای نیست، موقعیت ها چندان ناشناخته نیستند، شخصیت های اصلا محیر العقول ترسیم نشده اند، پیچ و تاب های اضافه روایی و داستانی به کار نیست، بی خود و بی جهت از بازی های فرمی استفاده نشده است، دکورهای چنین و طراحی لباس های چنان در کار نیست، تغییر لحنهای گل درشت و اطوار و کج و معوج شدنهای بی ربط به بازی بازیگران از اثر زدوده شده و تنها یک فضای ساده، قابل درک بدون اضافه کاری و به دور از ترس کم بودن و مورد قبول نبودن کلیت اثر را شکل داده است.
شاید مهمترین ویژگی «لانچر۵» نترس بودن و خودبسنده بودنش است. این همه در ابتدا از متنی منسجم و روان برخاسته که بی هیچ زیاده گویی و شهوترانی در بهره گیری از کلمات، صرفا در خدمت خلق فضا و معرفی موقعیت ها و شخصیت ها است.
ماجرا بسیار عادی و خنک آغاز می شود، در ادامه به طنز و فکاهی می رسد و بعدتر از شدت تلخی نفس را در سینه مخاطب حبس می کند و باز و … و این ریتم به شکلی سینوسی از ابتدا تا انتها رعایت می شود.
در کنار این همه نباید فراموش کرد که متن ساده و در عین حال به شدت ظریف، پر جزییات و پیچیده نمایش به ثمر نمی نشست اگر گروه یکدست و خوب بازیگران که هر یک در جایی درست سهم خودشان در نتیجه دادن متن را به جا آورده اند در کار نبودند و به بیانی خلاصه تر جمیع جهات اجرایی به درستی در خدمت متن نمی بودند.
در ابتدا بنا داشتم به وطنی و اصیل (ارجینال) بودن متن اشاره کنم اما این نکته را به آخر کار موکول کردم تا این برداشت پیش نیاید که چون متن وطنی است، نظر این قلم در مورد این نمایش مثبت بوده است. اما باید اعتراف کرد که باعث مسرت مضاعف است اینکه متنی اصیل و نه ترجمه شده با گروهی منسجم از بازیگران جوان اما پخته تئاتر ایران چنین نتیجه ای را باعث شده است. تماشای «لانچر۵» تجربه مسرت بخشی بود که کمترین وظیفه من در قبالش پیشنهاد کردن تماشای آن به مخاطبان علاقمند تئاتر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





