سینماسینما، محدثه واعظیپور
موج تولید و نمایش کمدیهای سطح پایین، ذهنیت را نسبت به این آثار، به ویژه نمونههای متاخر منفی کرده، اما «هفتاد سی» از این فضا دور است.
«هفتاد سی» به چند دلیل، از انبوه کمدیهای مبتذل این روزها، جداست. ترکیب بازیگران، موضوع و تلاش برای روایت یک داستان پرفراز و نشیب که از نفس نیفتد و فقط وابسته به شوخیهای جنسی یا لودگی و رکاکت بیانی نباشد، «هفتاد سی» را سر و گردنی بالاتر از اغلب فیلمهای کمدی این سالها نگه میدارد. بهرام افشاری بازیگر تئاتر است و از او این انتظار وجود دارد، که مانند اغلب بازیگران و کارگردانها در این فضای آلوده و سطح پایین هضم نشده و خودش را حفظ کند. «هفتاد سی» فیلم کاملی نیست، اما امیدوارکننده است.
فیلم، روایت زندگی طبقه متوسط جامعه امروز است، طبقهای که هر روز ضعیفتر و محرومتر شده و دستیابی به خوشبختی را در یک اتفاق نادر و همراه با خوشاقبالی میداند تا از ورطه مشکلات فراوانش جدا شود. «هفتاد سی» ارجاعهای روشن و شفافی به وقایع سالهای اخیر دارد (ورشکستگی بورس یا انواع مسابقات و قرعهکشیهایی که با هدف رویا فروشی برگزار میشوند) فیلمساز سمت مردم ایستاده، از فقر و فلاکت آنها برای خنداندن تماشاگرش استفاده نمیکند. او با شخصیتهای فیلم، یعقوب (سیاوش طهمورث)، برات، پرویز، حتی سیاوش (مهدی حسینینیا) همدلی میکند و آنها را با همه خوب و بد و کژیهایشان، قربانی شرایط میداند.
فیلم، تلخ است. هر چند در لحظاتی بیننده را میخنداند، اما دست و پا زدن برات (بهرام افشاری) و پرویز (هوتن شکیبا) برای زنده ماندن و زندگی کردن، تماشاگر را به فکر وا میدارد. پایان خوش فیلم، شکننده و زودگذر است، این را هم باید امتیازی برای «هفتاد سی» دانست. فیلمی که میخواهد کنار تماشاگرش بایستد و سندی از روزگاری سخت و طاقت فرسا باشد، نمیتواند به سبک انواع آثار عامهپسند این روزها، بیدلیل فرجامی خوش داشته باشد. جایی که سیاوش، توسط اوباش، کتک می خورد و ربوده میشود، یکی از فصلهای تماشایی فیلم است. پروانه (الهه حصاری) بیخبر از واقعیت، با موسیقی میرقصد و پشت سرش، خشونت جاریست، این همزمانی آرامش و ویرانی، تاثیرگذار است.
بازیگران زیادی، در سالهای اخیر در فیلمهای کمدی بازی کردهاند. اغلب نقشها تیپهایی تکراریاند، آدمهایی ابله یا کودن، که کمهوشی، زشتی یا نقصهایشان باید تماشاگر را بخنداند. در «هفتاد سی» کمتر از این ویژگی و رویکرد استفاده شده، هر چند بلندی قد برات یا ظاهر اغراق آمیز پرویز، مایه شوخی در بعضی لحظات است، اما شوخیها و ایجاد موقعیتهای کمیک است که خنده روی لب تماشاگر مینشاند. انتخاب بازیگران و بازیها هم کمک کرده تا «هفتاد سی» فاصلهاش را با اغلب فیلمهای پرفروش این سالها بیشتر کند. تلاش افشاری برای بازی در نقشی مسنتر از خودش، انتخاب درست صدف اسپهبدی و بازی متفاوت او، در نقشی مکمل، قابل توجه است. هوتن شکیبا بازیگر توانایی است و پرویز، یک نقش خوب دیگر به کارنامهاش اضافه کرده، زوج خاتون (ناهید مسلمی) و یعقوب هم دوست داشتنی از کار درآمدهاند. مهدی حسینینیا، یکی از بهترین بازیگران سالهای اخیر، با کارنامهای قابل توجه است. بازیگری پرکار که کم پیش آمده، تماشاگر را تحت تاثیر کیفیت نقشآفرینیاش قرار ندهد. او این بار هم، به اندازه بازیگران نقشهای اصلی دیده میشود.
بهرام افشاری در سالهای اخیر، پرکارتر از قبل بوده و در سینمای کمدی حضوری قابل توجه داشته است. حضور او در فیلم «فسیل»، نقش مهمی در موفقیت فیلم داشت، فیلمی که بسیار بیش از آنچه شایستهاش بود، دشنام شنید. بیشتر از سمت کسانی که آن را ندیدهاند، اما فروش فیلم باعث شده علیهاش جبههگیری کنند. افشاری در آن فیلم، قدرت بازیگریاش برای ساختن یک شخصیت سادهدل، اما دوست داشتنی را نشان داد، تازگی حضور او، اسی را جذاب و محبوب کرد. با این همه، بهار امسال او نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» را کارگردانی و در آن بازی کرد، یک تلنگر هوشمندانه به سودای بازیگری و عمر کوتاه شهرت و محبوبیت حاصل از آن. بازگشت به تئاتر و انعکاسی از سلیقه و رویکرد او در بازیگری و کارگردانی.
«هفتاد سی» شروعی امیدوار کننده برای بازیگری بااستعداد است، فیلمی که میتواند ضمانتی برای فعالیت بعدی افشاری به عنوان کارگردان در سینمای ایران باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- گزارش گیشه سینماها؛ بیش از ۵۳ میلیارد سهم فروش فیلمها در هفته گذشته
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





