سینماسینما، محدثه واعظیپور
موج تولید و نمایش کمدیهای سطح پایین، ذهنیت را نسبت به این آثار، به ویژه نمونههای متاخر منفی کرده، اما «هفتاد سی» از این فضا دور است.
«هفتاد سی» به چند دلیل، از انبوه کمدیهای مبتذل این روزها، جداست. ترکیب بازیگران، موضوع و تلاش برای روایت یک داستان پرفراز و نشیب که از نفس نیفتد و فقط وابسته به شوخیهای جنسی یا لودگی و رکاکت بیانی نباشد، «هفتاد سی» را سر و گردنی بالاتر از اغلب فیلمهای کمدی این سالها نگه میدارد. بهرام افشاری بازیگر تئاتر است و از او این انتظار وجود دارد، که مانند اغلب بازیگران و کارگردانها در این فضای آلوده و سطح پایین هضم نشده و خودش را حفظ کند. «هفتاد سی» فیلم کاملی نیست، اما امیدوارکننده است.
فیلم، روایت زندگی طبقه متوسط جامعه امروز است، طبقهای که هر روز ضعیفتر و محرومتر شده و دستیابی به خوشبختی را در یک اتفاق نادر و همراه با خوشاقبالی میداند تا از ورطه مشکلات فراوانش جدا شود. «هفتاد سی» ارجاعهای روشن و شفافی به وقایع سالهای اخیر دارد (ورشکستگی بورس یا انواع مسابقات و قرعهکشیهایی که با هدف رویا فروشی برگزار میشوند) فیلمساز سمت مردم ایستاده، از فقر و فلاکت آنها برای خنداندن تماشاگرش استفاده نمیکند. او با شخصیتهای فیلم، یعقوب (سیاوش طهمورث)، برات، پرویز، حتی سیاوش (مهدی حسینینیا) همدلی میکند و آنها را با همه خوب و بد و کژیهایشان، قربانی شرایط میداند.
فیلم، تلخ است. هر چند در لحظاتی بیننده را میخنداند، اما دست و پا زدن برات (بهرام افشاری) و پرویز (هوتن شکیبا) برای زنده ماندن و زندگی کردن، تماشاگر را به فکر وا میدارد. پایان خوش فیلم، شکننده و زودگذر است، این را هم باید امتیازی برای «هفتاد سی» دانست. فیلمی که میخواهد کنار تماشاگرش بایستد و سندی از روزگاری سخت و طاقت فرسا باشد، نمیتواند به سبک انواع آثار عامهپسند این روزها، بیدلیل فرجامی خوش داشته باشد. جایی که سیاوش، توسط اوباش، کتک می خورد و ربوده میشود، یکی از فصلهای تماشایی فیلم است. پروانه (الهه حصاری) بیخبر از واقعیت، با موسیقی میرقصد و پشت سرش، خشونت جاریست، این همزمانی آرامش و ویرانی، تاثیرگذار است.
بازیگران زیادی، در سالهای اخیر در فیلمهای کمدی بازی کردهاند. اغلب نقشها تیپهایی تکراریاند، آدمهایی ابله یا کودن، که کمهوشی، زشتی یا نقصهایشان باید تماشاگر را بخنداند. در «هفتاد سی» کمتر از این ویژگی و رویکرد استفاده شده، هر چند بلندی قد برات یا ظاهر اغراق آمیز پرویز، مایه شوخی در بعضی لحظات است، اما شوخیها و ایجاد موقعیتهای کمیک است که خنده روی لب تماشاگر مینشاند. انتخاب بازیگران و بازیها هم کمک کرده تا «هفتاد سی» فاصلهاش را با اغلب فیلمهای پرفروش این سالها بیشتر کند. تلاش افشاری برای بازی در نقشی مسنتر از خودش، انتخاب درست صدف اسپهبدی و بازی متفاوت او، در نقشی مکمل، قابل توجه است. هوتن شکیبا بازیگر توانایی است و پرویز، یک نقش خوب دیگر به کارنامهاش اضافه کرده، زوج خاتون (ناهید مسلمی) و یعقوب هم دوست داشتنی از کار درآمدهاند. مهدی حسینینیا، یکی از بهترین بازیگران سالهای اخیر، با کارنامهای قابل توجه است. بازیگری پرکار که کم پیش آمده، تماشاگر را تحت تاثیر کیفیت نقشآفرینیاش قرار ندهد. او این بار هم، به اندازه بازیگران نقشهای اصلی دیده میشود.
بهرام افشاری در سالهای اخیر، پرکارتر از قبل بوده و در سینمای کمدی حضوری قابل توجه داشته است. حضور او در فیلم «فسیل»، نقش مهمی در موفقیت فیلم داشت، فیلمی که بسیار بیش از آنچه شایستهاش بود، دشنام شنید. بیشتر از سمت کسانی که آن را ندیدهاند، اما فروش فیلم باعث شده علیهاش جبههگیری کنند. افشاری در آن فیلم، قدرت بازیگریاش برای ساختن یک شخصیت سادهدل، اما دوست داشتنی را نشان داد، تازگی حضور او، اسی را جذاب و محبوب کرد. با این همه، بهار امسال او نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» را کارگردانی و در آن بازی کرد، یک تلنگر هوشمندانه به سودای بازیگری و عمر کوتاه شهرت و محبوبیت حاصل از آن. بازگشت به تئاتر و انعکاسی از سلیقه و رویکرد او در بازیگری و کارگردانی.
«هفتاد سی» شروعی امیدوار کننده برای بازیگری بااستعداد است، فیلمی که میتواند ضمانتی برای فعالیت بعدی افشاری به عنوان کارگردان در سینمای ایران باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- گزارش گیشه سینماها؛ بیش از ۵۳ میلیارد سهم فروش فیلمها در هفته گذشته
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





