علی اناری
با اعلام اسامی فیلمهای حاضر در بخش مسابقه (سودای سیمرغ)، نگاه نو (فیلمهای اول) و هنر و تجربه سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر، تکلیف آثار آماده نمایش در ویترین ١١ روزه سینمای ایران (١٢ تا ٢٢ بهمن) تا حدود زیادی روشن شد و حالا فقط مانده عوام و خواصی که زیر و بالای این سینما را دنبال میکنند، چند روز باقی مانده تا به صدا درآمدن سوت آغاز جشنواره سیوچهارم را دندان بر جگر بگذارند تا جشن زمستانی هر سالهشان در سالنهای تاریک سینما آغاز شود.
از شب اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه تا معرفی آثار راه یافته به بخش نگاه نو و فیلمهای واجد شرایط حضور در بخش هنر و تجربه، شاهد واکنشهای قابل پیشبینی برخی از سینماگرانی بودیم که آثارشان راه به هیچ کدام از بخشهای رقابتی جشنواره امسال نبرده بود. فارغ از ایرادهای تکراری مدعیان به تصمیمات اعضای هیات انتخاب مبنی بر نادیده گرفتن ارزشهای موجود در آثار رد شده و البته دفاعیات باز هم تکراری انتخابگران مبنی بر دخالت سلیقه اعضا (که ناظر بر با ارزش یا بیارزش بودن آثار نیست) و محدودیتهای جشنواره، نکتهای که این میان میتوان بر آن انگشت گذاشت کنجکاوی بیجواب جشنوارهروها و سینمادوستان ایرانی در خصوص برخی از آثار بازمانده از ماراتن فجر است که حداقل تا لحظه اکران عمومی آنها در سال یا سالهای آتی (حالا کِی باشد و چه باشد) بیجواب میماند.
فیلمهایی چون «سایههای موازی» ساخته اصغر نعیمی که به گفته برخی دوستان منتقد، نقشآفرینی متفاوتی از ابوالفضل پورعرب – این اولین ستاره سینمای پس از انقلاب – را پس از سالها سکوت و بیماری در این فیلم شاهد بودهاند. «در سکوت» ژرژ هاشمزاده، اولین فیلم بلند برنامهریز و دستیار کارگردان پرکار سینمای ایران، «امتحان نهایی» عادل یراقی با فیلمنامهای از عباس کیارستمی و حتی «دراکولا»ی رضا عطاران که از حالا حس کنجکاوی طرفدارانش را قلقلک میدهد. «خانواده فرشچی» نادر تکمیل همایون، «پارادایس» علی عطشانی، «هلن» علی اکبر ثقفی، «قشنگ و فرنگ» وحید موسائیان، «هیهات» کار مشترک هادی مقدم دوست، هادی ناییجی، دانش اقباشاوی و روحالله حجازی، «گذر موقت» افشین هاشمی و… نیز البته از پتانسیل قرارگیری در مدار این دایره کنجکاویبرانگیز – هر یک به فراخور حال خود البته – برخوردارند.
وجود بخشی با عنوان خارج از مسابقه یا جنبی در سالهای ماضی فرصتی بود تا آثار خارج از سلایق و محذورات اعضای محترم هیات انتخاب و بازبینی جشنواره فیلم فجر نیز فرصت عرض اندام در این جشن سالیانه سینمای ایران را داشته باشند. بخشی که به نظر میرسد دست اندرکاران جشنواره سیوچهارم هنوز برای برپایی و عملیاتی کردن آن به نتیجه نرسیدهاند. هرچند شاید برخی از نامهای مطرح شده نسبت به نمایش فیلمهایشان در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر تمایلی نداشته باشند، اما دیگرانی که نفس نمایش اثرشان در جشنواره را فارغ از هر زندهباد و مردهباد مغتنم میشمارند و البته امثال مایی که دیدن برخی از این آثار را مقدم بر انتخابهای هیات محترم انتخاب میدانیم، بیصبرانه منتظر تصمیم مدیران جشنواره برای اضافه کردن بخش جنبی، یا خارج از مسابقه یا هر اسمی دیگری که میخواهد داشته باشد، به جشن سیوچهارم سینمای ایران هستیم.
منبع: روزنامه شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟