سینماسینما، الناز راسخ
“اگه بدونى یه پرنده همیشه روى شونه هاته به صداى قلبت بیشتر گوش میدى.” این توصیه ى مورى بود به میچ. از اون دسته کلمات لحظه آخرى که مورى براى ضبط صوت کوچک میچ تکرار کرد. کلمه ها با اینکه قرار است مفهوم تلخ و رنج آورى را به یاد بیاورند اما ظاهر قشنگى دارند. پرنده، شانه ها، صدا، قلب و شنیدن. با هر کدام از این کلمه ها مى شود قصه هایى نوشت که درونش زندگى موج بزند. مى شود از پرنده اى گفت که لب پنجره مى نشیند تا ما برایش دانه بریزیم. یا مى شود از آن کبوترهایى گفت که در بچگى وقتى از لب حرم بلند مى شدند و به سمت آسمان مى رفتند آنقدر مسیر رفتن شان را دنبال مى کردیم تا از پشت سر کله هایمان می افتاد وسط صفحات کتاب دعاى روى دامن مادرهایمان. یا …! نمیدانم هر قصه ى قشنگى که از پرنده ها برایمان گفته باشند. اما شانه ها! امان از شانه ها که نگفته، قصه هایشان در وجود همه ى مان مثل چراغ چشمک زنِ سرِ چهارراه خاموش و روشن مى شود. گاهى قرمز، گاهى سبز و گاهى زرد. فروغ راست میگفت. تنها صداست که مى ماند. صداى آنکه در گوشت زمزمه مى کند دوستت دارم. صداى پدر وقتى از حیاط خانه نامت را صدا مى زد و تو غش غش کنان به سمت او مى دویدى. یا صداى سکوت مادر وقتى چشمانش با نگرانى رفتن هایمان را به نظاره مى نشیند. و اما:
اشتیاقى که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و دل داند و من
این روزها که فکر مرگ با هر کدام از ما پیوندى عمیق برقرار کرده و ما بیشتر از قبل از خودش و از اسمش ترسیدیم، چقدر واقعاً زنده گى رو زندگى کردیم؟!
همیشه این موقعیت براى نقش اولهاى فیلم هاى محبوب ما پیش مى آمد. شرایطى اگزوتیک که ما روى پرده هاى نقره اى تماشا میکردیم و نگران مدام زیر لب از خود مى پرسیدیم حالا چى میشه؟ قراره چه بلایى سر شخصیت محبوب ما بیاد. اون نباید بمیره حتى اگه خودش به سمت مرگ بره و مردن رو انتخاب کنه. خدایا خودت یا پشیمونش کن یا زنده بمونه. آخه هنوز زوده!
امروز خوشبختانه یا بدبختانه تک تک ما در این موقعیت اگزوتیک گیر افتاده ایم. یا باید داد و فغان سر دهیم که خدایا چرااااااااا. این حق ما نبود. یا مى توانیم همچون مورى سه شنبه به سه شنبه کسى را پیدا کنیم تا برایش از دوست داشتن، بخشیدن، دیدن دوباره قطرات باران، شادى، در آغوش کشیدن و هرآنچه که با آن زندگى معنا مى یابد بگوییم. مى توانیم در آیینه به خود خیره بمانیم و بعد از افسوس ها و وانفساهاى بسیار، اشک هاى خود را پاک کرده و بگوییم بس است دیگر! الآن شرایط اینست. پس سعى کن از آن لذت ببرى. آیا هنوز دلیلى براى لذت بردن هست؟
با خود خلوت کنیم و از خود بپرسیم:
– هى تو؟
– من؟
– آره تو. با توام. خودِ خودِ تو. هنوز چیزى هست که ازش لذت ببرى و بخاطر داشتنش خدارو شکر کنى؟
– سکوت…
– فکر کن. خوب فکر کن. اگر هست که حتماً هست. بخاطرش خدارو شکر کن و لبخند بزن. اصلاً نه از ته دل بخند. بلند بخند. اونقدر بخند تا دنیا هم بشنوه.
– …
شنیدن!
و شنیدن آخرین کلمه از جمله ى زیباى مورى بود. خوب گوش کن. به صداى قلبت خوب گوش کن.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- فیلم «جاده خاکی» در فرانسه روی پرده رفت/ آمار تماشاگران
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش