سینماسینما، آرش عنایتی
آخرین روزها، روایتِ روزهای آخرینِ برنامهای موسوم به “راهِ حل نهایی”، آخرین روزهای جنگ جهانی دوم و آخِرین بازماندگان هولوکاست است. فیلم به کارگردانی جیمز مول و تهیهکنندگی استیوناسپیلبرگ و برندهی جایزه اسکار در سال ۱۹۹۹ که بیشتر بر روایت ۵ بازماندهی اردوگاههای یهودیان متمرکز است، روایتی از دستگیری تا آزادی و سربازانِ آمریکاییست که به دستگیری و یاریشان شتافتند. برنامهی یهودیستیزی، یهودیزدایی و یهودیسوزی از سویِ نازیها از سال ۱۹۳۴ بر کاغذ آمد و در سال ۱۹۳۸، با واقعهای موسوم به «شب کریستالی» در کف خیابان به نمایش درآمد. با شروع جنگ در سال ۱۹۳۹ رسمیت یافت و با پایان جنگ، ظاهرا به پایان رسید. شگفتانگیز، انگیزهی هیتلر و نازیها در پایبندی به این مهم تا پایان بود. به طور قطع آلمانها در سال ۱۹۴۴ اطلاع داشتند که جنگ را خواهند باخت با این وجود، این پروژه متوقف نشد و در طی همان یک سنه در مجارستان یک تنه چنان کردند که در همهی آن سالیان در کلِ اروپا انجام داده بودند. در حالی که جمعآوری و تمرکز قوایی که به این مسئله میپرداختند، میتوانست راه حلهای بهتری را برای ادامهی جنگ در اختیارشان قرار دهد اما “راه حل نهایی” راهِ حلی برای تمام قوای آلمانِ نازی محسوب میشد آنچنان که حتی در وصیتنامهی هیتلر هم برای نسلهای آینده درج و توصیه شد. گویی فیلمهای متمرکز بر واقعهی هولوکاست به این دلیل ساخته میشوند که این واقعه فراموش نشود اما آنچه در دنیای امروز میگذرد مبین این است که تعصب و جهل هر بار در لباسی جدید و بر قالبی جدید مینشیند تا بر اقلیت مغلوب حکم براند. یکی از پرسشهای مهم فیلم، از زبانِ یکی از بازماندگان مطرح میشود. از او پرسیده بودند که شما که از پیشینهی یهودستیزی نازیها آگاه بودید وحکایتِ جنایت آنها را از پیش از جنگ تا یورش به لهستان و تبعید و کشتارشان شنیده بودید، چرا نگریختید؟ آن عاقلان نشسته بر ساحل امن، غافلند که برنامهها و قوانین اندک اندک ظاهر میشدند-ابتدا از کارهای دولتی منع شدن، از دانشگاهها اخراج شدن، داد و ستد با آنها نهی شد و کمی بعدتر تبعید و قلع و قمعها رخ داد – و این خیال باطل در ذهن اقلیتِ خوش باورشان(یهودیان ساکن مجارستان) مانده بود که ملتِ من از مللی چون مللِ لهستان و آلمان متمایز است و چنین نخواهند کرد. دیری نگذشت که دوستان دوران کودکی و بزرگسالی در امتداد صفوفِ مهاجرین ایستادند و آب دهان به آنها انداختند و برائت خواستند. جدا از تصاویر بکر و کمتر دیده شده از واقعهی هولوکاست زیبایی فیلم در بیانِ هنرمندانهی شرایط قربانیان از زبان بازماندگان است. جایی که نیایشِ خواهران در آبریزگاه، بدل به همخوانی همان عبارات از سوی محکومین با هر ملیتی میشود. یا انگیختهی هر کدام در این سالها و حرفهای که برگزیدند و نسبتش با آن پدیده که بر پایهی انگیزهشان از آن سالها به دست آمده، زیرکانه بر تباهی تفکر نازیها و تعالی اینان در باورِ مذهبیشان دارد.
آنچه فیلم به اشارهای از آن میگذرد و از آن نخواهیم گذشت این است که اگرچه که تاریخ را فاتحان مینویسند (برای نمونه، واکنش ِ سرباز ِ رنگینپوست به افسر آلمانی، مصداق جنایت است) اما با وجودِ سرسپردگی بسیاری به جبر و جباریت، سرها به دار سپرده نمیشد اگر همکاری و همراهی برخی از قربانیان با جانیان نبود!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





