سینماسینما، سپیده ابرآویز
ترکیهایها وقتی میگویند Tam tersi یعنی کاملا برعکس. آنها این کلمه را با تاکید زیاد بیان میکنند. جوری که انگار از این برعکستر وجود ندارد.
به نظر میرسد آنها هر چقدر که در سریالسازی پیشرفت کردهاند Tam tersi در سینما _به جز موارد معدود و فیلمسازان شاخص_ هنوز از بسیاری کشورها و به ویژه سینمای ما عقبترند.
ترکها که مثل ما ادعای باهوشترین مردم دنیا را ندارند و اساسا هم در زندگی عادی چندان زیرک به نظر نمیرسند احتمالا در تحلیل نهایی و اتفاقا به شکل هوشمندانهای به این نتیجه رسیدهاند که تمرکز بر سریالسازی از جوانب مختلف به نفع آنهاست.
امروز آنها با توزیع سریالهایشان در بیش از دویست کشور موفق شدهاند فرهنگ، تاریخ و جغرافیای کشورشان را در دل همین قصههای ساده و دمدستی به کشورهای دیگر معرفی کنند. برای خودشان گردشگر جذب کنند و با سود حاصل کانالهای تلویزیونی بیشتری تاسیس کنند.
جالب اینکه این سریالها گاه آن قدرها هم دمدستی نیستند؛ مثلا چند سریال برای نتفلیکس تولید کردهاند که بدون تردید قابل دفاعاند (سریالهای فاطما، یارد، او دیگری است و …).
حتی سریالهایی که برای تلویزیون ساخته میشوند نیز به نوعی رگ خواب مخاطب را خوب میشناسند. با وجود اینکه سانسور در این کشور نیز وجود دارد اما با توجه به تنوع ژانر (ملودرام، پلیسی جنایی، کمدی، تاریخی، اکشن و…) تقریبا سلیقه هیچ بینندهای بیجواب نمیماند.
استفاده از ماجراهای عشقی به ویژه عشقهای ممنوعه، مثلثهای عشقی، روابط پیچیده که به ظاهر مورد نقد است حتما آن قدر کنجکاوی برانگیز و پر کشش است که این همه بیننده را دنبال خود میکشاند. البته که نمیشود انکار کرد: یک قصه بیش نیست غم عشق
وین عجب
از هر زبان که میشنوم نامکرر است
ساخت ملودرامهای سوزناک عاشقانه در کنار دریای آبی و آسمان صاف و طبیعت زیبا، لوکیشنهای داخلی آن چنانی، طراحی صحنه و به ویژه لباس همه و همه به گسترش صنعت سریالسازی در ترکیه کمک میکند.
از نکتههای مثبت این سریالها توجه به روانشناسی شخصیتها و بخصوص نوجوانان است. مثلا در جایی که خیانت یا طلاقی اتفاق میافتد فیلمنامهنویس اثرات روانی آن را بر روی بچهها از یاد نمیبرد (موردی که معمولاً در سریالهای ایرانی زیاد جدی گرفته نمیشود).
اساسا روانشناسی و توجه به اختلالات روان در بسیاری از آثار دیده میشود. مثلا در سریال اتاق قرمز یک روانشناس به بیماران روانی مشاوره میدهد و یا در سریال آپارتمان بیگناهان _فارغ از ارزیابی اثر_ شاید برای اولین بار است که به بیماری وسواس این قدر دقیق پرداخته شده است. جالب اینکه هر دوی این آثار تولیدات شبکههای دولتی هستند که بیشترین ممیزی را دارند.
ترکها مهارت خاصی در خلق خرده قصه دارند. به همین دلیل است که سریالها گاه از مرز دویست قسمت هم عبور میکنند. آنها هم مثل ما دچار سندروم کش دادن هستند با این تفاوت که همان قبلیها را تکرار نمیکنند بلکه مرتب اتفاقات تازه _ولو سطحی _ به داستان اضافه میکنند.
اما تقریباً هیچ کدام از این اتفاقات در سینمای عامهپسند یا بدنه آنها نمیافتد. انگار آنجا زیاد حوصله شخصیتپردازی ندارند. به عمق نمیروند و حتی به اندازه سریالها برای سرگرم کردن مخاطب مایه نمیگذارند.
البته توقع تماشاچیانشان نسبت به مخاطبان سینمای ما بسیار پایینتر است. آنها با همین فیلمها کنار میآیند و حتی از تماشایش لذت میبرند.
ماه گذشته پرفروشترین فیلم گیشه فیلمی بود به نام برگن Bergen درباره زندگی واقعی خوانندهای به همین نام که توسط شوهرش به قتل رسیده. فیلم که میتوانست تکاندهنده و تاثیرگذار باشد با فیلمنامهای تولید شده بود که انگار نگارشش یک صبح تا عصر طول کشیده است. بماند که استقبال مخاطب بسیار چشمگیر بود.
اینجاست که به جرات میتوان حتی به سینمای بدنه ما نمره بسیار بالاتری داد.
آنچه روشن است اینکه سریالها توانستهاند صنعت فیلمسازی ترکیه را نجات دهند. هر چند که در سینمایشان انگار هنوز ماوی ماوی ملودرام جذابتری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





