سینماسینما، نغمه خدابخش
تمساح خونی یک کمدی_اکشن قصهگو است و اولین تجربه جواد عزتی در عرصه کارگردانی. بازیگری که طی سالها فعالیت با نقش آفرینی در گونههای متفاوت کم نظیر است و محبوب. تمساح خونی فیلمی است سرزنده که از لحظه آغاز تا تیتراژ پایانی خلاقانهاش از ریتم نمیافتد و تماشاگرش را با خود همراه میکند. اولین نکته قابل توجه داشتن فیلمنامهای فکر شده و پرداختن به جزئیات است. قصه در دقایق اولیه به معرفی اجمالی کاراکترها میپردازد و بدون کش دادنهای بی مورد آغاز و با گره افکنیها و تعلیقات بجا و رفت و برگشتهای جذاب ادامه مییابد.
بار اصلی طنز قصه بر دوش دو کاراکتر اصلی، جواد عزتی و عباس جمشیدیفر است. شخصیتهای اصلی متناسب با جنس بازیهایشان طراحی شدهاند. دیالوگها، اکتها و بده بستانهای عزتی و جمشیدیفر از آنها کاراکتر احمقهای دوست داشتنی ساخته و با پیروی از الگوی درست زوجهای کمدی فضای سرخوشانهای را خلق کرده است. ورود دو شخصیت دیگر با بازی الناز حبیبی و سعید آقاخانی باعث ایجاد موقعیتهای پیچیده تری شده تا حدس اتفاقات بعدی غیر ممکن و غافلگیری بیننده را موجب شود.
گرچه عزتی با ساخت تمساح خونی سینمای تجاری و گیشه پسند را هدف قرار داده اما به هر قیمتی موجب خنده مخاطبش نمیشود. او با پرهیز از شوخیهای دم دستی و لودگیهایی که در آثار کمدی سالهای اخیر رایج شده با هوشمندی موقعیتهای کمیکی می آفریند و با حفظ چارچوبهای استاندارد با مخاطبش ارتباط برقرار میکند. بعنوان نمونه میتوان به سکانس داخل ماشین در صحنه تعقیب و گریز با حضور سه کاراکتر اشاره کرد، جایی که شخصیتها مستاصل از موقعیتی که در آن گرفتار شده اند می گریند و بیننده قهقهه سر میدهد. تضاد ایجاد شده در چنین سکانسی نشان از هوشمندی سازنده در خلق موقعیتهای متفاوت دارد. نقش دیگر عوامل و اِلِمانها در ایجاد فضای دلنشین بی تاثیر نیست. دوربین سامان لطفیان ،فیلمبردار، به خیابانها، اتوبانها، مجلس شلوغ عروسی و مسابقات سیلی زنی و قمار سرک میکشد و نادیده هایی دیدنی را به تصویر میکشد. موسیقی مسعود سخاوت دوست در خدمت هیجان فضای روایت است و چینش منظم نماها و کاتهای به جا در تدوین عماد خدابخش ضرباهنگ و ریتم منظم روایت را باعث شده و پیش برنده قصه است. این امر در سکانس بازی پوکر محسوس و چشمگیر است.
جواد عزتی در ساخت اولین فیلم خود نه تنها به بیراهه نرفته بلکه اثری فراتر از انتظار مخاطب را به تصویر کشیده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- با ۱۷ میلیون و ۶۸۴ هزار مخاطب؛ سینمای ایران در سال ۱۴۰۳، ۱۰۰۰ میلیاردی شد
- پرفروشترین فیلمهای سینمایی نیمه اول سال از «تگزاس ۳» تا «تمساح خونی»
- تازهترین آمار فروش سینماها با پیشفروش «زودپز»
- بررسی آمار فروش فیلمها در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ / گیشه هزار میلیاردی با صدرنشینی «تگزاس ۳»
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- نگاهی به فروش فیلمهای روی پرده سینماها/ «تگزاس ۳» جای «تمساح خونی» را گرفت
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





