سینماسینما، محسن جعفری راد
در مرتبه اول باید تاکید کرد که در برنامه همرفیق که با کلی هیاهو و تبلیغات پر طمطراق پخش شد، ضعف ها، به مهمان برنامه مربوط نمی شود. وقتی هیچ طرح و نقشه راهی در بین نیست،طبعا همه چیز روی هواست.
نوید محمدزاده بازیگر بسیار خوبی است و حتی در فیلم های ضعیف هم عالی کار می کند، اما نوع رو به رو شدن با چنین بازیگری در چنین برنامه ای کاملا اشتباه بود. مقایسه کنید با برنامه سی و پنج با اجرای فریدون جیرانی که تنها برنامه ای بود که محمدزاده قبل از همرفیق در آن حضور داشت. یک برنامه کاملا تحلیلی و چالش برانگیز، چون هم جیرانی یکی از بهترین کارشناسان تاریخ شفاهی سینمای ایران است و کارگردانی کاربلد و حداقل های مجری گری را بلد است و هم محمدزاده اولین حضورش بود و قرار نبود همه در برنامه حتی مجری، نقش مستمع آزاد را بازی کنند!
.
کیفیت پایین برنامه همرفیق، ربطی به مهمانش ندارد. طراحی اش و نوع کپی برداری از تاک شوهای اورجینال خارجی اش، از اساس اشتباه است. وقتی فقط پای پول در میان باشد، آن هم پول چند میلیاردی برای مجری و مهمان و گروه موسیقی، همین می شود. در حالیکه خیلی راحت با چند سوال چالشی می توانستند گام اول را محکم بردارند.
.
طبعا قسمت های بعدی اش هم همین طور خواهد بود. وقتی با حضور محمدزاده، آنقدر ضعفش هویدا می شود، مهمانان دیگر قطعا تمام ضعف را آشکار می کنند، چون حداقل محمدزاده کمی از شخصیت رها و بازیگوشش استفاده کرد که در حال حاضر سینماگری با چنین مختصاتی نداریم. بازیگری که هم محبوب جشنواره باشد، هم منتقدان و هم گیشه و مردم، فعلا غیر از محمدزاده نداریم. پس کنجکاوی و اشتیاقی برای دیدن قسمت های بعدی نمی ماند.
.
نکته آخر اینکه در تیتراژ آمده کارگردان برنامه، شهاب حسینی است، در حالیکه چیزی در حد و اندازه کارگردانی چنین برنامه طبعا پر مخاطبی ندیدیم. فیلمبرداری معمولی با میزانسن معمولی و تدوین کاملا تلویزیونی و طراح صحنه و نور خوش رنگ و لعاب که وقتی محتوای غنی در کار نباشد، همین خوش رنگ و لعاب بودن هم تبدیل به امتیاز منفی اش می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





